Richard Meinders: meer solidariteit

Richard Meinders (SVC Groep): ‘Ontwikkeling naar klant- en langetermijngericht niet te stoppen.’

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In deze aflevering Richard Meinders (SVC Groep, voorzitter jury VVP Advies Award en lid VVP Ondernemerspanel): “Ik verwacht en hoop dat de solidariteit de komende jaren terug gaat komen.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Voor zover er al sprake is van terugkijken op de coronatijd, kijk ik hier wel met een dubbel gevoel op terug. Wat ik vooral heb gemist is de interactie met vrienden, familie, collega’s en klanten. Wat prettig was is dat ik veel minder reistijd kwijt was. In plaats van om 7:30 uur achter het stuur te stappen, zit ik om 7:30u achter mijn bureau. Je kunt jouw dagen effectiever inplannen.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Onze kinderen studeren en zijn het huis uit en mijn vrouw heeft ook een drukke baan. Doordat het sociale leven in een klap tot stilstand kwam en er altijd wel werk ligt, vervielen wij al snel in de valkuil om ons volledig op het werk te storten. Gelukkig kwam het inzicht hierop ook vrij snel, zodat we hier balans in konden aanbrengen. Ook de bezoekjes aan onze ouders werden in deze tijd minder. Mijn ouders hebben normaal een rijk sociaal leven, maar waren nu ook vooral op elkaar aangewezen. Jammer om te zien.

“Zakelijk gezien hadden wij het geluk dat wij al heel lang volledig digitaal en in de cloud werken. Een ander bijkomend voordeel was dat wij net voor de crisis hadden besloten om alle medewerkers van een laptop te voorzien, zodat wij tijdens de lockdown direct en naadloos konden overschakelen naar thuiswerken. Wij hebben een week nodig gehad om de afspraken met onze klanten uit te lijnen, maar verder zijn alle werkzaamheden zonder problemen opgepakt en afgerond. Wat wel heel lastig is in deze periode is het onboarden van nieuwe medewerkers. Wij hebben het afgelopen jaar vier nieuwe medewerkers gekregen, die amper op kantoor hebben gewerkt. Het inwerken via Teams gaat op zich wel, maar om ze iets van jouw bedrijfscultuur mee te geven of een gevoel van collegialiteit te creëren valt onder deze omstandigheden niet mee.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Het belangrijkste leerpunt van deze periode is het aanbrengen van balans tussen privé en werk. Het is een speerpunt binnen ons bedrijf, maar als verantwoordelijke heb je toch snel de neiging om de spreekwoordelijke gaatjes dicht te lopen. Ook hebben wij gezien dat werkzaamheden, waarvan wij in het verleden altijd dachten dat deze bij de klant moesten plaatsvinden, heel goed op afstand gedaan kunnen worden. Hierbij hebben we wel gemerkt dat de interactie met de klant een stuk minder is, dus wij beoordelen heel kritisch of bij het op afstand uitvoeren van opdrachten onze toegevoegde waarde niet verminderd. Binnen ons bedrijf wordt veel gewerkt met Teams. Wat wij nu merken, is dat het lastig is om de communicatie te stroomlijnen. Er zijn zoveel communicatiemogelijkheden (telefoon, teams, mail, WhatsApp), hoe ga je dit effectief managen. We zijn nu bezig om te kijken hoe we dit beter op elkaar kunnen laten aansluiten.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“Inmiddels zijn we al weer een weekje op vakantie geweest, zijn we lekker uit eten geweest, worden onze dochters weer geknuffeld en hebben we de familie, vrienden en collega’s nagenoeg allemaal weer gezien. Dat zijn mooie momenten, die je na zo’n periode meer gaat waarderen. Belangrijk voor ons is dan ook om meer van dit soort genietmomentjes te creëren. Tijd nemen voor familie, vrienden en collega’s en ervan genieten. Langzamerhand bezoek ik ook weer wat klanten. Heerlijk om weer bij een klant aan tafel te zitten en te sparren over zijn bedrijf en de wijze waarop wij hem kunnen ondersteunen! Handen geven doe ik nog steeds niet, maar het blijft ongemakkelijk. Het is zo’n ingeslepen traditie en nu… steek ik mijn hand op? Geef ik een boks of een elleboog? Het blijft ongemakkelijk.

“Wij zullen als bedrijf niet meer helemaal teruggaan naar kantoor. Thuiswerken gaat prima en medewerkers vinden het prettig. Ons kantoor wordt de komende tijd aangepast op ‘ontmoeten’ en ‘samenwerken’. Collega’s zullen meer in teamverband op kantoor komen om te sparren en kennis te delen. De werkplekken zitten keurig op anderhalve meter en ook ventileren is geen probleem. Wanneer de gezamenlijke lunch weer terugkeert op kantoor? Ik heb geen idee. Voorlopig in ieder geval nog niet, maar het zijn wel belangrijke sociale gebeurtenissen binnen een bedrijf. Net als het potje tafelvoetbal. Thuiswerken brengt ook voor ons als werkgever een verantwoordelijkheid met zich mee. Niet iedere collega heeft een even geschikte thuiswerkplek. Veel bedrijven hebben de medewerkers een eenmalige vergoeding gegeven om de thuiswerkplek in te richten. Als ik kijk naar de kosten die je op kantoor maakt voor de inrichting van een werkplek, dan staat dit niet in verhouding. Wij hebben recent een ergonoom de thuiswerkplekken laten beoordelen en zullen samen met onze medewerkers kijken hoe we deze arboproof krijgen.”

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Als mens zijn wij gewoontedieren. Wij hebben veel ingeslepen patronen en vallen makkelijk terug in ‘oud gedrag’. Kijk maar eens hoeveel mensen nog steeds in hun hand niezen of hoesten. Ik verwacht dus niet dat er een radicale verandering plaatsvindt door corona, maar meer subtiele veranderingen. Ik lees regelmatig dat die door velen verfoeide drie kussen niet meer terugkomen. Nou, het eerste familiefeestje afgelopen maand geeft toch een ander inzicht. Ik hoop dat ieder voor zich, als ze terugkijken, wat leerpunten heeft overgehouden aan deze tijd en die vooral gebruikt om voor zichzelf de keuzes te maken in de toekomst.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Als ik naar onze klanten kijk, dan heb ik prachtige initiatieven gezien om hun klanten die het moeilijk hadden in de coronatijd te ondersteunen. Ik verwacht dat deze periode zal leiden tot meer onderlinge solidariteit en dat was altijd één van de basisprincipes van verzekeren. Doordat er steeds meer data beschikbaar komt is het mogelijk om persoonlijkere risicobeoordeling en aanbiedingen te doen, maar hierdoor gaat de solidariteit verloren. Ik verwacht en hoop dat de solidariteit de komende jaren terug gaat komen. Als verzekeraars dit niet oppakken, dan zullen mensen dat zelf doen in de vorm van kleine coöperaties. Met de digitale mogelijkheden van tegenwoordig kun je snel peergroepen bij elkaar brengen om samen risico’s te dragen. Wat de solidariteit betreft, maak ik mij ook zorgen over de komende provisietransparantie. Ik ben ervan overtuigd dat hierdoor financieel advies voor een groep mensen onbetaalbaar gaat worden. Ik hoop dat de financieel dienstverleners de solidariteit uit de coronaperiode vasthouden om ook deze klantengroep te blijven omarmen en te adviseren. Ook al is hier geen droog brood aan te verdienen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Adviseren of informeren?

Adviseren of informeren?

(door Richard Meinders, SVC Groep) Als de AFM van mening is dat een aanpassing van een bestaand financieel product niet wordt gezien als een advies, is dat wat mij...

Fusie- & overnametips voor winnaars

Fusie- & overnametips voor winnaars

(Richard Meinders, Robin van Beem en Edwin Bosma in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

(Tips voor adviseurs in VVP 1, 2022). Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor VVP-lezers. De panelleden trappen 2022 af met tips voor...

Dromen waarmaken

Dromen waarmaken

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...