Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Column MoneyView

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening biedt, lijkt ‘laten beleggen’ een uitkomst. De wat kritischer belegger komt waarschijnlijk al snel tot de conclusie dat er bij heel veel van dit soort producten behoorlijk wat schort aan de transparantie als het gaat om de beleggingen en de kosten van deze beleggingen.

Op wat kleine dipjes na weten de beurzen al ruim vijftien jaar de weg omhoog te vinden. Meerdere indices in de VS en Europa wisten de afgelopen weken hun records aan te scherpen. Beleggen begint dan ook weer steeds populairder te worden onder consumenten en dat is wel te zien aan het aantal vermogensbeheerders en aanbieders van online beleggingsrekeningen. De afgelopen jaren lijkt er dan ook een ware wildgroei te zijn ontstaan van nieuwe aanbieders, waarbij vooral de mogelijkheid om de beleggingskeuze aan de aanbieder over te laten een veelvoorkomende variant is.

Bij dit ‘laten beleggen’ stelt de aanbieder een beleggingsportefeuille samen voor de klant. Over het algemeen wordt er aan de hand van het risicoprofiel, het beleggingsdoel, de looptijd en de hoogte van de inleg een portefeuille samengesteld. Bij de ene aanbieder gaat dit er ingenieuzer aan toe dan bij de andere. Zo zijn er aanbieders waarbij de klant wordt ingedeeld in een van bijvoorbeeld drie of vijf verschillende portefeuilles, maar er zijn ook aanbieders waarbij de indruk wordt gewekt dat er echt een portefeuille op maat wordt samengesteld en die volledig is gebaseerd op het profiel, doel, looptijd en inleg van die betreffende klant.

Geen flauw benul

Uiteraard worden er op de websites prachtige beloftes gedaan over dat er uitsluitend wordt belegd in maatschappelijk verantwoorde ESG-beleggingen, of uitsluitend in ETF’s met lage kosten of een heel breed gespreide portefeuille, maar bij een groot aantal aanbieders heb je werkelijk geen flauw benul waarin daadwerkelijk belegd gaat worden voordat je een rekening opent.

Hartstikke leuk natuurlijk dat je de indruk probeert te wekken dat je een portefeuille op maat samenstelt voor een klant, maar een aanbieder gaat echt niet voor elke klant een volledig nieuwe portefeuille samenstellen waarbij de aanbieder alle mogelijke beleggingsfondsen die er op de wereld beschikbaar zijn gaat overwegen. Er wordt uiteraard gewoon met een vooraf vastgestelde selectie van fondsen van één of een beperkt aantal fondshuizen gewerkt. De portefeuilles van de verschillende klanten zullen dan ook hoofdzakelijk uit dezelfde beleggingen zijn opgebouwd, hooguit met wat verschillen in fondsverdeling tussen zakelijke en vastrentende waarden. En dat is dus het bizarre, op bijzonder veel websites van aanbieders van ‘laten beleggen-producten’ is geen overzicht terug te vinden van de verschillende beleggingsfondsen of indextrackers die gebruikt kunnen worden. Bij een enkeling is bijvoorbeeld wel vermeld dat er in ‘indexfondsen van BlackRock’ wordt belegd, maar deze beleggingsreus biedt zoveel fondsen aan dat het nog steeds volledig nietszeggend is.

Als je geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd, dan kun je dus ook geen enkele waarde hechten aan de kosten die deze aanbieders melden. Vaak wordt wel het totale kostenpercentage genoemd op de website waarin ook de kosten van onderliggende fondsen zijn meegenomen, maar als je als potentiele klant geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd is het onmogelijk om te beoordelen of de aanbieder alle mogelijke onderliggende kosten heeft meegenomen in de berekening van dat kostenpercentage.

‘Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan’

AFM in slaap gesukkeld?

Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan. Zeker met de woekerpolisaffaire in het achterhoofd. Tijdens deze affaire leek de AFM zich in ieder geval nog druk te maken over de aanwezigheid van ondoorzichtige beleggingspolissen op de markt en vooral ook over de informatie die je als klant voorafgaand aan het sluiten van een dergelijke polis kreeg. Als je nu kijkt wat voor producten er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n product beschikbaar is, dan begin je je toch af te vragen of onze financiële waakhond zo langzamerhand niet in slaap gesukkeld is. Of is het tegenwoordig normaal dat je eerst een rekening moet openen voordat je als klant fatsoenlijk geïnformeerd wordt over het product dat je zojuist gekocht hebt?

Dion van der Mooren is Senior onderzoeker Leven & Pensioenen bij MoneyView.

Reactie toevoegen

 
Meer over
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...