Slimmer werken én leven

Jeroen Bais

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen.

Dwight Eisenhower was één van de meest productieve personen die deze wereld gekend heeft. Wetenschappers hebben hem bestudeerd om er achter te komen wat de sleutel tot zijn buitengewone productiviteit was. Het resultaat: het Eisenhower-model.

Eisenhower, 34e president van de Verenigde Staten tussen ‘53 en ‘61, was geen bezige bij te noemen. Hij was degene die de bezige bijen leerde hoe ze bezig moesten zijn. Niet alleen kreeg hij veel gedaan binnen één vakgebied, hij was een duizendpoot die overal tot de bodem ging wanneer het op kennis en productiviteit aan kwam.

Vier categorieën

Hoe kreeg hij dat voor elkaar? Hij deelde zijn activiteiten in vier categorieën in.

1. Dringend én belangrijk.

Taken die je zo snel als mogelijk uitvoert omdat er anders (grote) problemen ontstaan. Een taak is belangrijk als jij degene bent die de taak moet uitvoeren omdat jij eindverantwoordelijk bent. Een taak is dringend als het vandaag, binnen enkele uren, moet worden uitgevoerd. Deze categorie taken mag niet meer dan vijf procent van de takenlijst en tijd in beslag nemen.

2. Belangrijk, maar niet dringend.

Belangrijke taken die uitgesteld kunnen worden, plan je in om ze later uit te voeren. Dit zijn de taken waar je 95 procent van je dag mee bezig wilt zijn. LET OP! Plannen is geen uitstel; het is een afspraak met jezelf en je omgeving om taken in een bepaalde prioriteit uit te voeren.

3. Dringend, maar niet belangrijk.

Als iemand anders de taak ook kan uitvoeren is deze niet belangrijk. Door een dringende taak over te dragen aan een ander, lukt het om de opdracht toch snel af te handelen. Dit is vaak het moeilijkste kwadrant. In hoeverre ben je in staat om ‘nee’ te zeggen? Je niet te laten leiden door het ‘moeten’ van anderen? En naar alternatieve oplossingen op zoek te gaan?

4. Dringend noch belangrijk.

In dit kwadrant vallen de taken die je van je lijst kunt schrappen. Het is de meest onderschatte categorie van allemaal. De vierde categorie bestaat namelijk uit taken die je vaak als uitvlucht van de eerste drie gebruikt. Soms is die uitvlucht overduidelijk, wanneer je nutteloos Facebook aan het checken bent bijvoorbeeld. Maar vaak weet je niet eens dat je een taak uit categorie 4 aan het uitvoeren bent, terwijl je dringende en/of belangrijke zaken aan de kant aan het schuiven bent.

‘Eisenhowermodel helder raamwerk’

Slimmer

Het Eisenhower-model geeft je een helder raamwerk om slimmer te werken én leven, zolang je elke taak indeelt in één van de vier vlakken. Je weet op die manier namelijk waar je (1) meteen aan moet beginnen, waar je (2) daarna mee aan de slag kan, wat je (3) aan iemand anders kunt overlaten en wat je (4) eigenlijk helemaal niet zou moeten doen.

Dus: wil jij als een ware Eisenhower je bedrijf leiden, je gezin managen of je dagelijkse taken tackelen? Pas dan eens minimaal een week lang elke dag het Eisenhower-model toe. Onthoud daarbij het verschil tussen dringend en belangrijk (categorie 1-3) en wees kritisch op de taken die je mag (moet?) schrappen (categorie 4)! n

Reactie toevoegen

 
Editie
Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....