Solidariteit is een gevoel!

Faisal Setoe 2020

(Faisal Setoe in rubriek Cultuur in VVP 4-2021) Solidair zijn in verzekeringsland, daar doen we niet meer aan toch? Data en onderlinge concurrentie maken dat we steeds individueler de markt aanvliegen, horen en lezen we. Maar als de nood letterlijk aan de man is, dan is solidariteit wel degelijk een kerncompetentie van ons allen.

In verzekeringsland praten we vaak over ‘solidariteit’. Vooral ook over het feit dat bijvoorbeeld data dit begrip zou kunnen gaan uithollen. Laten we daarom eens een nadere blik werpen op het woord ‘solidariteit’. Volgens de Van Dale betekent het letterlijk: ‘Gevoel van één zijn met anderen, = saamhorigheid’. In de context van verzekeren, gaat het met name om het gezamenlijk dragen van de risico’s, zodat als ‘één van de anderen’ schade lijdt, we dit kunnen oplossen uit de grote pot. Dat geeft ook een gevoel van saamhorigheid. In die context is een verzekeraar een belangrijke verbinder in onze Nederlandse maatschappij. Voelen we dit ook zo met elkaar en voelt de maatschappij dit ook zo?

Ramp

Dat is een vraag die ik niet in een column van een paar honderd woorden ga kunnen beantwoorden. Wel kunnen een stukje deskresearch en een recente situatie soelaas bieden. In tijden van crisis leer je je vrienden namelijk kennen. Wat we helaas hebben moeten meemaken in Nederland, maar ook in onze buurlanden, is dat de rivieren behoorlijk uit hun oevers getreden zijn met een ramp tot gevolg. Vele huishoudens zijn gedupeerd en slachtoffer geworden van deze vreselijke ramp. Onder de slachtoffers hebben ook vele mensen het leven gelaten, waarbij ons medeleven uitgaat naar de nabestaanden. Een situatie die zo hopeloos en machteloos voelt als deze is (nog) relatief uniek en brengt druk op elk getroffen individu.

Hoop

Gedurende, tijdens en na deze ramp was direct te zien hoe adviseurs, taxateurs, schadebehandelaren, verzekeraars, experts en herstellers en ga zo maar door uit de startblokken kwamen om de getroffenen en de overheid bij te staan in het op poten krijgen van alle rampgebieden. Hoe groot is de schade, hoe kunnen we de mensen helpen, wie kan wat doen? Het Verbond van Verzekeraars activeerde het Calamiteiten Protocol en stond de media te woord. Dit in combinatie met de overheid die direct liet weten de mensen niet in de kou te laten staan en alle andere beroepsgroepen en sectoren die keihard werkten om dit het hoofd te bieden, gaf in elk geval het gevoel van één zijn met elkaar. Deze ramp overkomt niet jou, maar overkomt ons. Dat was het gevoel en hoe gek ook, dat gaf hoop in deze barre tijden.

Handelen

Uiteindelijk komt het neer op er zijn voor elkaar in tijden van nood. Het gevoel van één zijn met anderen… en daar voeg ik dan graag aan toe ‘en daar ook naar handelen’. Als we daarmee doorgaan, dan werken we met elkaar aan een betere en mooiere wereld. Ik wens u een fijne zomer!

Reactie toevoegen

 
Meer over
HDI Global Specialty lid Verbond van Verzekeraars

HDI Global Specialty lid Verbond van Verzekeraars

Met ingang van 24 juni 2020 is HDI Global Specialty SE lid van het Verbond van Verzekeraars. Deze schadeverzekeraar is sinds 1 januari 2020 actief op de Nederlandse...

Setoe: meeste bedrijven kiezen niet voor diversiteit

Setoe: meeste bedrijven kiezen niet voor diversiteit

"Ik ben een voorstander van meer vrouwen in de top, alleen hoop ik op een wat lager broer-zus-gehalte. Nu nodigen de broers aan de top bij wijze van spreken hun...