Trots

Trots Voorwoord 2020

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven van VVP. ‘Bedenk een impactvolle en betaalbare campagne om het belang en de meerwaarde van advies onder de aandacht te brengen bij een breed publiek.’ Dat was de vraag waarmee VVP de gehele sector in 2019 heeft uitgedaagd. Maar liefst tien organisaties uit de financiële sector (verzekeraars, adviseurs en toeleverancies) gaven hier gehoor aan. Tijdens de Adfiz Nieuwjaarbijeenkomst werd de campagne ‘De klant vertelt’ van VKG tot winnaar uitgeroepen. Juryvoorzitter Enno Wiertsema: “De winnende campagne is haalbaar, betaalbaar en geeft op de best mogelijke manier aan wat de waarde van ons vak is.”

De jury, die verder bestond uit Kalo Bagijn (Brand New Day), Ewald Bary (Lindenhaeghe) en merkenbouwer en reclamestrateeg Bert Rorije was echter lovend over alle ideeën. Belangrijk is dat de sector zich met elkaar buigt hoe we het belang van het mooie adviesvak aan zoveel mogelijk mensen duidelijk gaan maken. De winnende campagne dient dan ook te worden uitgevoerd.

Het andere initiatief is de Advies Award. Na het succes van vorig jaar is de jury met behulp van een groot aantal spotters (vakexperts) op zoek gegaan naar de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. En reken maar dat er heel veel mooie kantoren in Nederland te vinden zijn. Ruim twintig spotters vonden ruim honderd excellent klantgerichte kantoren in Nederland. De jury, bestaande uit voorzitter Astrid Duits, Bob Klijn, Edwin Bosma, Jack Vos, Richard Meinders en Robin van Beem, heeft een hele kluif om deze longlist terug te brengen naar een aantal finalisten dat op 18 juni tijdens de Dag van het Topadvies de finaleronde speelt (zie: www.topadviesdag.nl). Dit met maar één doel: een welverdiende pluim geven aan het adviesvak en de trots op dat mooie vak verstevigen.

In deze uitgave vindt u veel meer informatie over deze initiatieven. Uiteraard moeten we dit samen doen. Lang was het ieder voor zich in de sector, maar de kentering is daar. Natuurlijk gaat het hier en daar nog mondjesmaat, is er veel oud zeer en is het geloof nog lang niet overal terug, maar nagenoeg alle verzekeraars die een tijdje dachten dat ze het wel alleen konden doen, omarmen opnieuw de onafhankelijk adviseur. De aanbieders die hun geloof in de adviseur nooit hebben verloren zien hun gelijk bevestigd, ook al krijgen ze nog niet altijd de waardering van de adviessector die ze verdienen.

Het draait uiteindelijk om de klant en de klant alleen. De klant heeft baat bij een onafhankelijk advies in roerige, hectische en onzekere tijden. Daarom is de adviseur op dit moment waardevoller dan ooit. Adviseurs moeten dan zelf ook wel overtuigd zijn van hun waarde en helder aan hun klanten kunnen maken dat zij geen producten verkopen, maar advies geven en dat de klant hen voor dit laatste waardeert en beloont.

Dit jaar wordt vooral het jaar van een hernieuwde trots op het adviesvak. We zijn er klaar voor. U ook?

Reactie toevoegen

 
Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

"Transsylvanië kan ons zo veel leren… Het is de laatste uithoek van Europa waar nog echte duurzaamheid bestaat”, aldus Prins Charles, die...

Van money First naar Care First

Van money First naar Care First

Louis Bohtlingk (auteur Care First en Dare to Care) organiseert op 7 mei op Landgoed Drakenburg in Baarn een themadag over geld en zorg. Met sprekers als Paul de...

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

"De financiële sector is volop in beweging. Welke weg we ook kiezen, er is uiteindelijk maar één gemeenschappelijke eindbestemming: een gezonde...

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

"Hartverwarmend om te zien dat mijn initiatieven door de bedrijfstak goed zijn opgemerkt." Aldus hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP, die maandagavond...