Trots

Trots Voorwoord 2020

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven van VVP. ‘Bedenk een impactvolle en betaalbare campagne om het belang en de meerwaarde van advies onder de aandacht te brengen bij een breed publiek.’ Dat was de vraag waarmee VVP de gehele sector in 2019 heeft uitgedaagd. Maar liefst tien organisaties uit de financiële sector (verzekeraars, adviseurs en toeleverancies) gaven hier gehoor aan. Tijdens de Adfiz Nieuwjaarbijeenkomst werd de campagne ‘De klant vertelt’ van VKG tot winnaar uitgeroepen. Juryvoorzitter Enno Wiertsema: “De winnende campagne is haalbaar, betaalbaar en geeft op de best mogelijke manier aan wat de waarde van ons vak is.”

De jury, die verder bestond uit Kalo Bagijn (Brand New Day), Ewald Bary (Lindenhaeghe) en merkenbouwer en reclamestrateeg Bert Rorije was echter lovend over alle ideeën. Belangrijk is dat de sector zich met elkaar buigt hoe we het belang van het mooie adviesvak aan zoveel mogelijk mensen duidelijk gaan maken. De winnende campagne dient dan ook te worden uitgevoerd.

Het andere initiatief is de Advies Award. Na het succes van vorig jaar is de jury met behulp van een groot aantal spotters (vakexperts) op zoek gegaan naar de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. En reken maar dat er heel veel mooie kantoren in Nederland te vinden zijn. Ruim twintig spotters vonden ruim honderd excellent klantgerichte kantoren in Nederland. De jury, bestaande uit voorzitter Astrid Duits, Bob Klijn, Edwin Bosma, Jack Vos, Richard Meinders en Robin van Beem, heeft een hele kluif om deze longlist terug te brengen naar een aantal finalisten dat op 18 juni tijdens de Dag van het Topadvies de finaleronde speelt (zie: www.topadviesdag.nl). Dit met maar één doel: een welverdiende pluim geven aan het adviesvak en de trots op dat mooie vak verstevigen.

In deze uitgave vindt u veel meer informatie over deze initiatieven. Uiteraard moeten we dit samen doen. Lang was het ieder voor zich in de sector, maar de kentering is daar. Natuurlijk gaat het hier en daar nog mondjesmaat, is er veel oud zeer en is het geloof nog lang niet overal terug, maar nagenoeg alle verzekeraars die een tijdje dachten dat ze het wel alleen konden doen, omarmen opnieuw de onafhankelijk adviseur. De aanbieders die hun geloof in de adviseur nooit hebben verloren zien hun gelijk bevestigd, ook al krijgen ze nog niet altijd de waardering van de adviessector die ze verdienen.

Het draait uiteindelijk om de klant en de klant alleen. De klant heeft baat bij een onafhankelijk advies in roerige, hectische en onzekere tijden. Daarom is de adviseur op dit moment waardevoller dan ooit. Adviseurs moeten dan zelf ook wel overtuigd zijn van hun waarde en helder aan hun klanten kunnen maken dat zij geen producten verkopen, maar advies geven en dat de klant hen voor dit laatste waardeert en beloont.

Dit jaar wordt vooral het jaar van een hernieuwde trots op het adviesvak. We zijn er klaar voor. U ook?

Reactie toevoegen

 
Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Op woensdag 29 mei 2019 vindt de achtste editie plaats van de Tour du ALS. Onder het motto 'Samen trappen we ALS de wereld uit!' fietsen, wandelen of rennen ruim...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP op volle kracht vooruit

VVP op volle kracht vooruit

Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren willen we met vakkennis, praktijkinformatie, scherpe...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Vriendendienst

Vriendendienst

Een mens kan zich vaak bedonderd voelen. Trouwe klanten worden nog zelden in het zonnetje gezet. Bedrijven als Bol.com of Nespresso begrijpen dit vaak wel. Als je...

Invloed

Invloed

Je gaat het pas zien als je het doorhebt, is een typische Cruijffiaanse wijsheid. En hoe waar dat is, bleek maar weer eens uit de expeditie die topmensen uit de...

Perspectief

Perspectief

De beloning van topmensen heeft tien jaar na het uitbreken van de kredietcrisis veel losgemaakt. De emoties zijn weer hoog opgelopen en worden vaak botgevierd op...

Menselijk

Menselijk

Beschamend, zo noemde Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO het feit dat Kifid Direktbank in het gelijk stelde en niet de klant (uitspraak 2017-751). Wat was...

Blijf alert!

Blijf alert!

Iedereen kent de voor-en nadelen van digitalisering. Natuurlijk bieden ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, fintech, insurtech, blockchain,...

Dank je, Fred

Dank je, Fred

Vanuit het gedachtegoed van het New Financial Forum zou Willem Vreeswijk, oprichter van het forum en hoofdredacteur VVP, graag een debat willen organiseren over...