Vijf jaar

Voorwoord

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante reacties opgeleverd.

Het was een lastige vraag omdat de wereld ongekend heftig in beweging is. De toekomst voorspellen is hachelijker dan ooit. Niemand weet wat de vele crises die zich momenteel tegelijkertijd aandienen, betekenen voor de korte en lange termijn. In een glazen bol kan zich ook zomaar een inktzwart scenario aandienen, een scenario van klimaatrampen, enorme vluchtelingenstromen, oorlogen en verdergaande polarisatie met een ‘iedervoor-zich mentaliteit’. Dat is wereld van angst, de wereld van groot, groter grootst om te kunnen overleven.

Er zijn gelukkig ook andere scenario’s mogelijk, de wereld van gezond, gelijkwaardig en gemeenschap. Dat zijn scenario’s van solidariteit, van behulpzaamheid, van het dragen van elkanders lasten. Dat is de weg die perspectief biedt. Niet voor enkelen maar voor het geheel. En de adviessector kan hier een ongelooflijk belangrijke rol in spelen.

Voor adviseurs zijn er nog heel veel mogelijkheden, juist omdat adviseurs zo dicht bij de klant staan. Wellicht zal het aantal klanten per kantoor afnemen en zullen klanten nog meer belang hechten aan regionale, wat kleinschalige kantoren, juist omdat deze kantoren niet intern gefocust zijn na weer een consolidatieronde maar zich daadwerkelijk volledig richten op het belang van hun klanten. En dat gaat verder dan er alleen zijn bij een calamiteit of als de klant zich meldt met een probleem. De rol van de adviseur zal de komende jaren niet langer primair gericht zijn op producten. Het product is niet de kern van je advies, het is hooguit het sluitstuk van een adviestraject. Producten kunnen mensen overal aanschaffen, oprechtheid en aandacht niet.

In adviestrajecten zullen niet alleen financiële zaken aan de orde komen, ook al blijft dit belangrijk uiteraard. Tevens komen in deze hectische tijden ook andere items aan bod, hot items waar iedereen zorgen over heeft. Denk aan klimaatverandering, de wegwerpmaatschappij, de groeiende kloof tussen arm en rijk, etcetera, etcetera. Dan gaat het over duurzaamheid, over van betekenis zijn, over wanneer genoeg genoeg is en over wie je als mens zijn wilt en herinnerd wil worden. Betekenisvolle gesprekken vanuit een betekenisvolle dienstverlening, waar klanten graag voor betalen.

In de adviessector zijn hier al tal van goede voorbeelden van. In de oude economie rapen we steeds vaker de bladeren op van de grond en plakken ze vast op steeds kaler worden bomen en verven ze dan haastig groen in de hoop dat niemand iets merkt. Dit is een doodlopende weg. Wie de nieuwe economie omarmt, biedt perspectief voor klanten, de eigen medewerkers en de samenleving als geheel. Daar gaan we voor. En over vijf jaar zullen we met trots achterom kijken.

Laten we er in 2023 gezamenlijk een heel mooi adviesjaar van maken!

Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bespaarmodule

Bespaarmodule

Hoe maak je nazorg lonend? Dat is voor veel adviseurs de hamvraag. Recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid maakt deze vraag niet minder urgent. Kifid...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...