Volg je hart

Elly Diepstraten 2018

Elly Diepstraten, decennialang werkzaam in de financiële sector, zocht een nieuwe uitdaging. Die vond ze op 200 meter van haar huis in Austerlitz. Sinds enkele jaren drijft ze restaurant het plein in het centrum van haar woonplaats. Met een duidelijke visie: de klant, of gast, zoals hij heet in de horeca, moet het gevoel hebben dat hij thuis komt.

Elly Diepstraten:‘Het Plein erg leuk en dankbaar om te doen’

In haar laatste functie in de financiële dienstverlening, was Elly werkzaam bij SNS Reaal. “Ik was daar betrokken bij het opzetten van de begeleiding van medewerkers van werk naar werk. Het opzetten van iets nieuws is helemaal mijn ding, dus dat vond ik leuk. Ik had beduidend minder met het van dag tot dag begeleiden van mensen. Ik kon ook moeilijk omgaan met mensen die niet in beweging wilden komen. Sommige bleven heel erg in hun verdriet of wrok zitten. Ik zou mensen die hun werk bij verzekeraar of bank zijn kwijtgeraakt, ook willen oproepen zich te laten omscholen. Wij zouden heel blij zijn met een paar 60-plussers in de bediening. Ik weet het: mensen zijn bang voor hun inkomen. Maar durf verder te kijken. Wat zou je doen als je vandaag niks meer had, als je niet geremd zou worden door materiële zaken? Wees niet bang voor het onbekende. Volg je hart, zet stappen.”

Diepstraten liet zich niet weerhouden door materiële motieven en ging weg bij SNS Reaal. Zonder duidelijk toekomstplan. “Ik dacht wel aan het beginnen van een B&B of een hotelletje. In ieder geval iets met gastvrijheid.” Toen diende Het Plein zich aan. “De toenmalige eigenaren hadden van het restaurant een pannenkoekenhuis gemaakt, maar ze kregen de loop er niet in. Er is nog gepoogd het restaurant te upgraden, maar eigenlijk wilden deze mensen terug naar hun stiel van pannenkoekenhuizen. Zo ontstond de opening. Een half jaar nadat ik bij SNS Reaal was vertrokken, hebben we Het Plein gekocht.”

Wie het restaurant nu bezoekt, ziet dat het breed is opgezet. Diepstraten: “Een deel is ingericht voor publiek dat ’s avonds à la carte wil eten. Daarnaast is er een gedeelte waar mensen terecht kunnen voor eeuwige klassiekers als hamburger, biefstuk en saté. We zijn er ook voor de vele wandelaars en fietsers die hier langskomen. Mensen kunnen ook eten afhalen. Zelfs het gebak dat wij serveren, is te koop.” Elke doelgroep heeft andere wensen. De kunst is om bij die wensen aan te haken, zegt Elly. “Wandelaars willen snel weer verder. Zij willen koffie en appeltaart. Of soep van de dag.”

Zorg voor rode draad

Op de vraag of ze voorbeelden heeft, pakt Elly één van de boeken die drie-sterren-kok Jacob Jan Boerma (De Leest, Vaassen) heeft gemaakt, samen met fotografe Sacha de Boer. Boerma en De Boer laten de lezer eten puur beleven en dat is precies de keuze die Elly Diepstraten bij Het Plein heeft gemaakt. “De Leest vormt samen met de Librije de top in Nederland. Daar willen we onszelf niet mee vergelijken, maar net als Boerma kiezen wij ervoor kwaliteit te leveren. Wij zullen nooit een blik soep open trekken of werken met halffabricaten. Bij ons wordt alles zelf gemaakt, met dagelijks verse producten. Wij besparen ook niet op de koffie. Die kwaliteit heeft een prijs, maar de ervaring heeft ons geleerd dat de gasten bereid zijn die te betalen. Juist omdat ze kwaliteit herkennen en waarderen. Dat is een tip die ik collega-ondernemers zou willen meegeven: zorg dat je altijd een rode draad hebt. Dat geeft duidelijkheid, voor jezelf, voor medewerkers en last but not least, voor je klanten.”

‘Zorg dat je altijd een rode draad hebt’

Inspiratie vindt Elly ook bij Pandarve in Zeist. Dit is een eetcafé met een sterk huiselijk karakter. Die huiselijkheid is duidelijk herkenbaar bij Het Plein. Als mensen binnenkomen, is het gezellig. Het is alsof je thuis komt. “Ik denk voortdurend: wat zouden mijn gasten fijn vinden? En dat vertalen we dan naar beleving. Dat doen we vanaf het moment dat de gasten binnenkomen, tot ze weer naar huis gaan. Het laatste dat je moet willen, is dat de klant denkt; ik heb betaald, nou kijken ze niet meer naar me om. Nee, je reikt de klant zijn jas aan, spreekt nog eens uit dat je hoopt dat hij een fijne avond heeft gehad en houdt de deur voor hem open.” Dit gastheerschap hebben mensen in zich of niet, heeft Elly inmiddels geleerd. Medewerkers die geen goede gastheer of -vrouw blijken te zijn, worden ontslagen. Een beetje koorddansen is het wel, want het is tegelijkertijd niet makkelijk om goed personeel te vinden. Dit laatste is één van de minder positieve kanten van het restauranthouderschap, zegt Elly. Een andere nare kant: zakenpartners die hun afspraken niet nakomen. Over het geheel genomen, heeft Elly echter geen spijt van haar besluit in Het Plein te stappen. “Het is erg leuk en dankbaar om te doen. Bovendien, in de horeca geldt dat je op vijf jaar moet rekenen voordat een restaurant rendabel is. Wij zitten al veel eerder op het omslagpunt.”

Provisie makkelijk verdiend

Diepstraten focuste zich naar eigen zeggen ook al volledige op de klant, toen ze in 1985 samen met Harry Damave in Haarlem voor zichzelf begon als financieel adviseur. Ze werkte volgens dezelfde principes die ze in haar restaurant hanteert: zet je klant centraal, luister goed naar de klant, help hem zodat hij zijn wensen en keuzes goed kan bepalen. Dat was toen helemaal nog niet de norm. Inmiddels is er sprake van een gedrags- en cultuurverandering, die Elly toejuicht. “Het is goed dat er meer kaders zijn gekomen. Ik snap best iemand die commercieel ingesteld is, niet veel op heeft met administreren, maar dossiervorming hoort er gewoon bij. De stap naar factureren, is een lastige maar wel juist. Ik vind ook dat je niet moet zeggen: ik heb ergens last van. Houd het nut in gedachten.”

 

‘Je verdiende het geld wel heel makkelijk’

Elly had geen bepaald beeld van de financiële sector toen ze in 1979 bij Delta Lloyd begon. Toen ze eenmaal in de gaten kreeg welke provisies aan tussenpersonen werden betaald, dacht ze wel: ‘woh!’ “Later, toen ik zelf adviseur was, stelde ik de klant echt centraal. Maar zelfs dan verdiende je het wel heel makkelijk. Ik heb vaak de gemeentegarantie voor de klant betaald of rente afgekocht.”

Prijsregulering

Elly zou met wat meer prijsregulering geen moeite hebben. In de horeca, maar ook in algemene zin. “Een kleine thermometer in een koeling vervangen, kostte ons laatst 650 euro. De monteurs komen voorrijden met z’n tweeën. Dat is al twee keer 80 euro per uur. Er worden 90 euro voorrijkosten gerekend. Toen we daarna nog een keer een thermometer moesten vervangen, hebben we dat zelf gedaan. Kosten: 108 euro. Je gunt elkaar een goed inkomen, maar het moet wel realistisch blijven. Collega-restaurants bieden menu’s aan van 15 euro, terwijl wij weten dat dit minimaal 18 of 19 euro moet zijn. Als wij het écht door calculeren, kun je het gewoon niet voor minder doen zonder aan kwaliteit in te boeten. Om te kunnen bestaan, moet je als restaurant een redelijke prijs kunnen vragen.”

Financieel adviseurs zullen daar niet anders over denken…

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Siska Danhoff meest inspirerende adviseur van Nederland

Siska Danhoff meest inspirerende adviseur van Nederland

Siska Danhoff van Lamberink Financieel Adviseurs uit Assen is de meest inspirerende adviseur van Nederland 2023. Op Hypovak is zij met bloemen, champagne en een...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

De mensheid onder één vlag

De mensheid onder één vlag

Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld en al die staten hebben een eigen vlag en er zijn veel meer vlaggen dan er staten...

Een lesje leren...

Een lesje leren...

Je bent rasondernemer, je onderneemt met hart en ziel en toch gaat het fout. Achter elk faillissement gaat een persoonlijk drama schuil en uit elk faillissement...

Verantwoordelijkheid van het geheel

Verantwoordelijkheid van het geheel

Deelnemers aan de bijeenkomst Collectief Leiderschap van het New Financial Forum kregen de opdracht om geblinddoekt het perfecte vierkant te vormen. Juist door...

Het vuur van... Tom Romanowski

Het vuur van... Tom Romanowski

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Geld komt vanuit het niets

Geld komt vanuit het niets

Financiële dienstverlening met als uitgangspunt het centraal stellen van mensen en waarden op basis van wederkerigheid. Dat hebben de financiele pioniers...

Kan blockchain mensen meer mens maken?

Kan blockchain mensen meer mens maken?

Blockchaintechnologie maakt het mogelijk dat processen slim worden en zichzelf uitvoeren. Wat als het niet meer nodig is dat een heleboel vertrouwde derde partijen,...

Assurantiekantoren Walcheren in actie voor het goede doel

Assurantiekantoren Walcheren in actie voor het goede doel

Op het Zeeuwse eiland Walcheren worden komend weekend twee benefiet-evenementen georganiseerd waarbij lokale verzekeringsadviseurs een actieve rol spelen. Op vrijdag...

Neem je eigen afslag

Neem je eigen afslag

Elke reis begint met de eerste meters. Dat geldt ook de reis naar een betere wereld of nieuwe economie. En de stappen hoeven heus niet zo groot te zijn als de motorreis...