Waardering voor energiezuinig en comfortabel huis groeit

Linda Nieuwenhuizen 2021

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) De coronacrisis heeft een stille woonrevolutie veroorzaakt. Bijna tachtig procent van de Nederlanders geeft aan dat ze meer activiteiten thuis uitvoert dan voor de coronacrisis, blijkt uit recent onderzoek van Centraal Beheer. Het realiseren van woonwensen blijft voorlopig bovenaan het prioriteitenlijstje staan, want thuiswerken is bon ton en we willen de aandacht voor elkaar behouden. En als we dan toch ons huis verbeteren, waarom dan niet meteen duurzaam?

...

Hypotheekadviseurs werkten, en werken, zich over de kop om alle aanvragen bij te kunnen benen. Niet eerder meldden zoveel Nederlanders zich voor een hypotheek als in 2020. Het totale aantal kwam op ruim 535.000 uit, zo laten de cijfers van HDN zien. Veel Nederlanders sloegen ook driftig aan het verbouwen: er werd voor 3,1 miljard euro aan hypotheekophogingen aangevraagd, een verdubbeling in vergelijking met een jaar eerder.

Ongeveer één op de negen Nederlanders koos in coronatijd meteen voor duurzame woningverbetering. Daar valt dus nog een wereld te winnen, maar de voortekenen zijn bemoedigend. Centraal Beheer concludeerde in november vorig jaar al op basis van onderzoek onder bijna 1.000 respondenten, dat 98 procent open staat voor verduurzaming van de woning. Naast de noodzaak om minder CO2 uit te stoten en zo verdere opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn de almaar stijgende energieprijzen een goede reden om nu duurzame keuzes te maken.

Duurzaam woongemak

Een uitdaging is echter het vinden van betrouwbare gegevens over besparende woningaanpassingen. Consumenten willen verduurzamen, maar ongeveer de helft geeft aan de weg naar subsidie- en financieringsmogelijkheden niet te kennen. En wie kan er wijs uit de informatiebrij op internet?

“We zitten in een opkomende markt, vandaar dat veel partijen zich melden”, zo verklaart Linda Nieuwenhuizen, senior manager New Business & Diensten bij Centraal Beheer, de talloze websites met aanbiedingen en (des)informatie. “Als consument wil je bijvoorbeeld weten wat de aanschaf van zonnepanelen kost, welke financieringsmogelijkheden er zijn, wat de terugverdientijd is en welke aanbieders betrouwbaar zijn. Wij hebben daarom alle relevante informatie gebundeld op onze website, onder de noemer Duurzaam Woongemak. Je kunt er ook een scan voor je woning uitvoeren, zodat je kunt zien welke energiebesparende maatregelen voor jou interessant zijn.”

Meest geliefde dienstverlener

Duurzaam Woongemak is één van de nieuwere gemaksoplossingen van Centraal Beheer. De verzekeraar wil met de ontwikkeling van praktische services voor klanten de transitie maken naar dienstverlener. “We hebben de ambitie om in 2030 de meest geliefde dienstverlener van Nederland te zijn”, zegt Linda Nieuwenhuizen. “Mensen helpen zit in ons DNA en we kijken daarbij verder dan het verstrekken van goede hypotheken en verzekeringen. We hebben een prima service in huis en een enorm netwerk van gerenommeerde bedrijven voor schadeherstel, die kracht kunnen we op allerlei manieren benutten. We hebben onze gemaksoplossingen samen met een panel van betrokken klanten ontwikkeld. Uit die samenwerking zijn onder andere de diensten Roadguard, Klushulp en Duurzaam Woongemak voortgekomen.”

Klantreis

Centraal Beheer biedt oplossingen in de hele klantreis. Klanten kunnen bijvoorbeeld met Duurzaam Woongemak advies inwinnen over de financiering van zonnepanelen of groene daken en een afspraak plannen met een installateur. Via de Klushulp kan dan weer een duurzame woningaanpassing als het aanbrengen van smarthome-apparatuur worden uitgevoerd.

Linda Nieuwenhuizen: ‘Kans om waarde toe te voegen.’

Linda Nieuwenhuizen: “We denken niet in hokjes, de totaaloplossing staat voorop. Duurzaamheid gaat verder dan energiebesparing, wij vinden dat comfort en veiligheid er ook bij horen. Vanaf juli volgend jaar zijn rookmelders voor elke woning verplicht. We kunnen mensen via de Klushulp helpen met de installatie van de melders. Je kunt daarnaast denken aan het installeren van slimme intercom- en alarmsystemen. Maar we bieden ook services als een rekentool voor verbouwkosten en een checklist voor verhuizingen aan.”

Waarde toevoegen

Financieel adviseurs zijn volgens Nieuwenhuizen een onmisbare schakel in de verduurzaming van de woningvoorraad. Ze kennen de klant goed en kunnen bij hypotheekaanvragen en -ophogingen meteen adviseren over duurzame woningverbetering. De basiskennis is bij veel erkende adviseurs al aanwezig als ze de e-learning Adviseur Duurzaam Wonen - SEH verplicht - hebben gevolgd. “Het vraagt iets extra’s van adviseurs, maar het biedt ook een kans om waarde toe te voegen. De adviseur kent de situatie van de klant en is op de hoogte van de lokale subsidies en financieringsregelingen. De adviseur kan de klant helpen door de bomen het bos weer te zien. Dit draagt bij aan een langdurige relatie met de klant. En daarbij zien wij ook de vraag naar verduurzamen toenemen bij de consument.”

Linda Nieuwenhuizen is er trots op dat al veel woningbezitters via Centraal Beheer zonnepanelen op hun dak kregen. En het neemt naar haar inzicht alleen maar toe. “Je ziet om je heen steeds meer daken met zonnepanelen. Adviseurs vervullen daarin een sleutelrol, ze geven inzicht in de kosten en in financiering- en terugverdienmogelijkheden en wijzen de weg naar installatiebedrijven. Dat kan ook via onze website met Duurzaam Woongemak.”

Quick wins

Natuurlijk kan niet iedereen zonnepanelen of een mos-sedumdak bekostigen en sommige klanten willen nog even wachten. Financieel adviseurs kunnen deze klanten wijzen op ‘quick wins’, zoals het plaatsen van een regenton, een slimme thermostaat en LED-verlichting, stelt Linda Nieuwenhuizen. “Dat zijn relatief simpele ingrepen waarmee je al veel verschil maakt. Wellicht zijn mensen na verloop van tijd wel geïnteresseerd in andere duurzame ingrepen. Adviseurs kunnen daar continu over in gesprek blijven met hun klanten.”

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Meer dan een derde van de parttimers is bereid om bij te dragen aan een oplossing voor het personeelstekort. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer. De verzekeraar...

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer is gestart met een pilot bij schadeherstellers om bij reparatie van een auto een e-bike mee te geven in plaats van een vervangende auto. De pilot...

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer heeft de 62ste commercial met als titel 'Container' uitgebracht in de serie  ‘Even Apeldoorn bellen’.  Het is de langstlopende...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Uit trendonderzoek van Centraal Beheer blijkt 54 procent van de werknemers de ruimte krijgt om de werk en privé balans zelf te organiseren, terwijl 75  procent...

Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer heeft per 1 juli 2022 de rente verhoogd voor klanten met een saldo op hun Rente Plus rekening boven 100.000 euro met 0,25 procent. Hiermee vervalt...

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Er zijn grote regionale verschillen in bereidheid om te verduurzamen, vooral tussen Zuid- en Noord-Nederland, aldus onderzoek onder ruim 600 Nederlanders door onderzoeksbureau...

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal beheert organiseert op 9 maart van 12.00 – 13.00 uur voor de tweede keer het gratis online event ‘Beterweters blikken vooruit’. In de...

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Het Verbond van Verzekeraars verwacht een recordaantal schademeldingen als gevolg van de stormen Dudley en Eunice. Eunice staat in de top-3 van zwaarste stormen...