Wanneer hanteert het Waarborgfonds een eigen risico?

WBF eigen risico Vereende 2018

Als schade wordt veroorzaakt door een onverzekerd of onbekend motorvoertuig, vergoedt het Waarborgfonds Motorverkeer de schade wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Hierbij wordt soms een eigen risico in mindering gebracht. In dit artikel willen wij inzicht geven in de achtergrond ervan. Waar komt het eigen risico vandaan en welke regels gelden er precies?

Richtlijn

Allereerst is het goed om vast te stellen dat huidige dekking door het Waarborgfonds in basis wordt bepaald ‘via Brussel’, met name door de richtlijn Motorrijtuigverzekeringen (2009/103/EG). In die richtlijn is voorgeschreven dat elk land in de EU een Waarborgfonds moet hebben en wat de minimum eisen zijn waaraan een Waarborgfonds moet voldoen. Bij een richtlijn staat het de lidstaten vrij om op nationaal niveau een ruimere regeling te bieden. Daar komen we later op terug. In de richtlijn wordt onderscheid gemaakt tussen schade door onverzekerde en onbekende voertuigen.

Onverzekerd voertuig

Voor de eerste categorie geldt dat een benadeelde van een onverzekerd voertuig in dezelfde positie moet verkeren als wanneer hij zou zijn aangereden door een verzekerd voertuig. Dit betekent dat er in dat soort zaken dus geen eigen risico mag zijn. Het Waarborgfonds verhaalt vervolgens zo veel mogelijk de schade op de veroorzaker.

Onbekend voertuig

Voor de laatste categorie (onbekend voertuig) geldt vanuit de richtlijn dat alleen dekking voor materiële schade door een Waarborgfonds verplicht is, als er ook sprake is van letselschade. Let wel, wij zijn één van de weinige landen waar het WBF dus aanzienlijk meer dekt dan wat in de richtlijn motorrijtuigverzekeringen  is voorgeschreven. Wij dekken namelijk ook materiële schade die door een onbekend motorvoertuig is veroorzaakt, zoals de veelvuldig voorkomende schades aan geparkeerde voertuigen en lantaarnpalen. Wij hanteren in Nederland een eigen risico van € 250 voor materiële schade door een onbekende dader. Dit is vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam), onder artikel 26, lid 4, dat verwijst naar de desbetreffende Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) hierover.

Overig

Voor de volledigheid, bij schade veroorzaakt door gestolen voertuigen komt ook het Waarborgfonds in beeld zonder eigen risico. Daarnaast is er een uitzonderingspositie voor de gemoedsbezwaarden. Zij zijn per motorrijtuig een jaarlijkse bijdrage verschuldigd aan het Fonds Middelen Gemoedsbezwaarden (FMG) om de niet betaalde schade veroorzaakt door medegemoedsbezwaren te kunnen vergoeden. Het FMG verhaalt de kosten zo veel mogelijk op de aansprakelijke gemoedsbezwaarden. Het Waarborgfonds voert de werkzaamheden voor het FMG uit en hanteert hier ook geen eigen risico.

Hoogte eigen risico

Tot slot vraagt u zich misschien nog af of het eigen risico van het Waarborgfonds aan wijzigingen onderhevig is. Er bestaat hiervoor geen wettelijke indexatie. De laatste aanpassing dateert alweer uit 2007 toen het eigen risico nog € 136 bedroeg. Een bedrag dat in 2001 tot stand kwam door het omrekenen naar euro’s vanuit de van toepassing zijnde 300 guldens eigen risico.

Reactie toevoegen

 
Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

(Kifid-uitspraak GC 2022-1047) De Geschillencommissie is van oordeel dat het Waarborgfonds niet bewezen heeft dat de consument heeft gefraudeerd. De incidentenregistraties...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...