Wanneer hanteert het Waarborgfonds een eigen risico?
Als schade wordt veroorzaakt door een onverzekerd of onbekend motorvoertuig, vergoedt het Waarborgfonds Motorverkeer de schade wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Hierbij wordt soms een eigen risico in mindering gebracht. In dit artikel willen wij inzicht geven in de achtergrond ervan. Waar komt het eigen risico vandaan en welke regels gelden er precies?
Richtlijn
Allereerst is het goed om vast te stellen dat huidige dekking door het Waarborgfonds in basis wordt bepaald ‘via Brussel’, met name door de richtlijn Motorrijtuigverzekeringen (2009/103/EG). In die richtlijn is voorgeschreven dat elk land in de EU een Waarborgfonds moet hebben en wat de minimum eisen zijn waaraan een Waarborgfonds moet voldoen. Bij een richtlijn staat het de lidstaten vrij om op nationaal niveau een ruimere regeling te bieden. Daar komen we later op terug. In de richtlijn wordt onderscheid gemaakt tussen schade door onverzekerde en onbekende voertuigen.
Onverzekerd voertuig
Voor de eerste categorie geldt dat een benadeelde van een onverzekerd voertuig in dezelfde positie moet verkeren als wanneer hij zou zijn aangereden door een verzekerd voertuig. Dit betekent dat er in dat soort zaken dus geen eigen risico mag zijn. Het Waarborgfonds verhaalt vervolgens zo veel mogelijk de schade op de veroorzaker.
Onbekend voertuig
Voor de laatste categorie (onbekend voertuig) geldt vanuit de richtlijn dat alleen dekking voor materiële schade door een Waarborgfonds verplicht is, als er ook sprake is van letselschade. Let wel, wij zijn één van de weinige landen waar het WBF dus aanzienlijk meer dekt dan wat in de richtlijn motorrijtuigverzekeringen is voorgeschreven. Wij dekken namelijk ook materiële schade die door een onbekend motorvoertuig is veroorzaakt, zoals de veelvuldig voorkomende schades aan geparkeerde voertuigen en lantaarnpalen. Wij hanteren in Nederland een eigen risico van € 250 voor materiële schade door een onbekende dader. Dit is vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam), onder artikel 26, lid 4, dat verwijst naar de desbetreffende Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) hierover.
Overig
Voor de volledigheid, bij schade veroorzaakt door gestolen voertuigen komt ook het Waarborgfonds in beeld zonder eigen risico. Daarnaast is er een uitzonderingspositie voor de gemoedsbezwaarden. Zij zijn per motorrijtuig een jaarlijkse bijdrage verschuldigd aan het Fonds Middelen Gemoedsbezwaarden (FMG) om de niet betaalde schade veroorzaakt door medegemoedsbezwaren te kunnen vergoeden. Het FMG verhaalt de kosten zo veel mogelijk op de aansprakelijke gemoedsbezwaarden. Het Waarborgfonds voert de werkzaamheden voor het FMG uit en hanteert hier ook geen eigen risico.
Hoogte eigen risico
Tot slot vraagt u zich misschien nog af of het eigen risico van het Waarborgfonds aan wijzigingen onderhevig is. Er bestaat hiervoor geen wettelijke indexatie. De laatste aanpassing dateert alweer uit 2007 toen het eigen risico nog € 136 bedroeg. Een bedrag dat in 2001 tot stand kwam door het omrekenen naar euro’s vanuit de van toepassing zijnde 300 guldens eigen risico.
Reactie toevoegen
Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen
Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....
De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven
De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur
Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur
Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...
Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat
Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...
Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...
Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek
Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...
Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek
Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....
Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies
De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...
Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?
Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...