Wat levert het op?

Karin van Geelen adviseert en ondersteunt ondernemers bij hun communicatievraagstukken. Zij is eigenaar van het PR- en communicatiebureau Yellow Communications en werkt zelfstandig als life planner en business coach. Connectie maken? Volg Karin op LinkedIn (linkedin.com/ in/karinvangeelen), Twitter (@yellowowner), Instagram karin_van_geelen of stuur een mail naar karin@karinvangeelen.com.

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post, tweet of reactie?

Dit is de laatste aflevering van een serie waarin ik ben ingegaan op de vraag: hoe zet u als financieel dienstverlener sociale media doordacht en effectief in? Ik ben ervan overtuigd dat sociale media voor u als financieel adviseur prachtige, laagdrempelige kanalen zijn om in gesprek te blijven met klanten, en met de rest van de wereld. En ik zie dat adviseurs nog maar mondjesmaat gebruik maken van de mogelijkheden die LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter bieden.

Als u actief of actiever wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Meer naamsbekendheid, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige? Bedenk ook dat de activiteiten op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook moeten passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent en stijlvast verhaal vertellen. De eerste aflevering van deze serie schreef ik een paar dagen voor de intelligente lockdown. Sindsdien zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten vrijwel onmogelijk. Des te meer reden om via sociale media uw doelgroepen op te zoeken.

Aantrekkelijk? Interessant?

Dan is LinkedIn wat mij betreft het belangrijkste zakelijke kanaal. Dat platform biedt veel mogelijkheden om relaties (en de relaties van relaties) te bereiken en uzelf als betrokken deskundige neer te zetten. Verder zijn vooral Facebook en Instagram interessant om ondernemer, medewerkers en organisatie in beeld te brengen. Bedenk ook dat filmpjes en animaties effectief zijn in de communicatie en daar bewijst YouTube uiteraard goede diensten. En los van de kanalen die u kiest, is het ook belangrijk dat de content die u deelt – in welke vorm dan ook – aantrekkelijk, interessant en waardevol is. Kortom, denk goed na over: wat is uw doel, waar bent u actief, wie spreekt u aan en hoe maakt u verbinding met uw doelgroepen?

In deze laatste aflevering een antwoord op de vraag die u misschien al in het begin had: wat levert het op? Dat hangt uiteraard nauw samen met de allereerste vraag over uw doelstelling. U kunt de opbrengst op verschillende manieren meten. Ten eerste de platte cijfers: de interactie met uw uitingen op de sociale platformen. Hoe vaak wordt een LinkedIn-post gelezen, hoeveel reacties krijgt u op een Facebook-bericht, neemt het aantal volgers op Twitter toe? Ten tweede een niveautje dieper: komen er meer bezoekers op uw website, welke posts scoren goed, wordt er vaker naar uw content verwezen? Google Analytics is een prima tool voor inzicht in de kwantitatieve interactie. Dan de conversie: leiden uw activiteiten bijvoorbeeld tot nieuwe aanmeldingen voor uw e-nieuwsbrief, worden vaker kennisdocumenten of whitepapers gedownload, krijgt u leads of nieuwe klanten (mede) dankzij sociale media?

Blijf in gesprek

Ik heb dit jaar met veel plezier een klein deel van mijn kennis en ervaring als communicatiespecialist hier gedeeld. Ik zou zeggen: ga actief en gestructureerd aan de slag. Het kan u echt iets opleveren, als u er wat tijd, aandacht en enig denkwerk aan besteedt. En – niet onbelangrijk – het is ook gewoon leuk om op sociale media uw stem te laten horen en een directe verbinding aan te gaan met uw doelgroepen. Veel succes! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

"Ik zie dat aanbieders, consumenten en adviseurs ieder voor zich opnieuw communicatiestructuren inrichten. Ik zie echter nog maar weinig overleg over de consequenties...

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

De Nationale Schrijfwedstrijd gaat dit jaar op zoek naar de beste tekst in de financiële communicatie. Ook de AFM zit daarom dit jaar in de jury van de wedstrijd....

Financiële communicatie kan aansprekender

Financiële communicatie kan aansprekender

Volgens hoogleraar communicatie Enny Das is het probleem niet dat mensen financieel ongeletterd zijn, maar dat financiële informatie wordt door financieel specialisten....