Wat levert het op?

Karin van Geelen adviseert en ondersteunt ondernemers bij hun communicatievraagstukken. Zij is eigenaar van het PR- en communicatiebureau Yellow Communications en werkt zelfstandig als life planner en business coach. Connectie maken? Volg Karin op LinkedIn (linkedin.com/ in/karinvangeelen), Twitter (@yellowowner), Instagram karin_van_geelen of stuur een mail naar karin@karinvangeelen.com.

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post, tweet of reactie?

Dit is de laatste aflevering van een serie waarin ik ben ingegaan op de vraag: hoe zet u als financieel dienstverlener sociale media doordacht en effectief in? Ik ben ervan overtuigd dat sociale media voor u als financieel adviseur prachtige, laagdrempelige kanalen zijn om in gesprek te blijven met klanten, en met de rest van de wereld. En ik zie dat adviseurs nog maar mondjesmaat gebruik maken van de mogelijkheden die LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter bieden.

Als u actief of actiever wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Meer naamsbekendheid, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige? Bedenk ook dat de activiteiten op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook moeten passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent en stijlvast verhaal vertellen. De eerste aflevering van deze serie schreef ik een paar dagen voor de intelligente lockdown. Sindsdien zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten vrijwel onmogelijk. Des te meer reden om via sociale media uw doelgroepen op te zoeken.

Aantrekkelijk? Interessant?

Dan is LinkedIn wat mij betreft het belangrijkste zakelijke kanaal. Dat platform biedt veel mogelijkheden om relaties (en de relaties van relaties) te bereiken en uzelf als betrokken deskundige neer te zetten. Verder zijn vooral Facebook en Instagram interessant om ondernemer, medewerkers en organisatie in beeld te brengen. Bedenk ook dat filmpjes en animaties effectief zijn in de communicatie en daar bewijst YouTube uiteraard goede diensten. En los van de kanalen die u kiest, is het ook belangrijk dat de content die u deelt – in welke vorm dan ook – aantrekkelijk, interessant en waardevol is. Kortom, denk goed na over: wat is uw doel, waar bent u actief, wie spreekt u aan en hoe maakt u verbinding met uw doelgroepen?

In deze laatste aflevering een antwoord op de vraag die u misschien al in het begin had: wat levert het op? Dat hangt uiteraard nauw samen met de allereerste vraag over uw doelstelling. U kunt de opbrengst op verschillende manieren meten. Ten eerste de platte cijfers: de interactie met uw uitingen op de sociale platformen. Hoe vaak wordt een LinkedIn-post gelezen, hoeveel reacties krijgt u op een Facebook-bericht, neemt het aantal volgers op Twitter toe? Ten tweede een niveautje dieper: komen er meer bezoekers op uw website, welke posts scoren goed, wordt er vaker naar uw content verwezen? Google Analytics is een prima tool voor inzicht in de kwantitatieve interactie. Dan de conversie: leiden uw activiteiten bijvoorbeeld tot nieuwe aanmeldingen voor uw e-nieuwsbrief, worden vaker kennisdocumenten of whitepapers gedownload, krijgt u leads of nieuwe klanten (mede) dankzij sociale media?

Blijf in gesprek

Ik heb dit jaar met veel plezier een klein deel van mijn kennis en ervaring als communicatiespecialist hier gedeeld. Ik zou zeggen: ga actief en gestructureerd aan de slag. Het kan u echt iets opleveren, als u er wat tijd, aandacht en enig denkwerk aan besteedt. En – niet onbelangrijk – het is ook gewoon leuk om op sociale media uw stem te laten horen en een directe verbinding aan te gaan met uw doelgroepen. Veel succes! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Social media ja zeker, maar #hoedan?

Social media ja zeker, maar #hoedan?

(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Sociale...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren....

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn Hypotheken stuurt klanten - in aanvulling op het adviesgesprek met de adviseur - sinds enkele weken een op de persoonlijke situatie afgestemde video. Klanten...

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea gaat met laaggeletterden op A2-niveau communiceren. Aldus directeur Georgette Fijneman bij de uitreiking van de Taalheldenprijzen eind vorige week door...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat moeten adviseurs anno nu bieden willen ze succesvol zijn op de Social Media. Aldus Karin van Geelen (Yellow Communications)...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...