Wat wil de klant nu echt?

Richard Meinders 2017

Op de advisering van inkomensvervangende verzekeringen zijn de adviesregels van artikel 4:23 Wft van toepassing. Dit betekent dat de adviseur de financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant dient te inventariseren en daar bij zijn advies rekening mee moet houden.

Het advies moet zodanig worden gemotiveerd dat het voor de klant duidelijk is wat de overwegingen van de adviseur zijn geweest bij het advies. Dit betekent dat je als adviseur goede analyses moet uitvoeren, alvorens je tot een advies kunt komen. Een goed adviesproces wordt door ons altijd verdeeld in de stappen Intake, Inventarisatie, Analyse, Advies, Bemiddeling en Doorlopende dienstverlening. Hierbij maakt het voor de Wft niet uit of het om particuliere of zakelijke klanten gaat.

Intake

Bij de Intake verstrekt de adviseur de precontractuele informatie, maakt een inschatting van de adviesvraag van de klant en bespreekt zijn dienstverlening en de daarbij behorende beloning. Bij voorkeur wordt dit vastgelegd in een opdracht tot dienstverlening. Een dergelijke opdracht komt automatisch tot stand op grond van het Burgerlijk Wetboek. Maar door de reikwijdte van de dienstverlening niet alleen nu, maar ook voor de toekomst goed vast te leggen, voorkom je veel discussie.

Inventarisatie

Als er een akkoord is bereikt over de dienstverlening, begint de inventarisatie. De adviseur moet relevante informatie inwinnen over de financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant. Hierbij is het van belang om niet alleen een standaard vragenlijstje in te vullen, maar goed door te vragen om zodoende een voldoende klantspecifiek beeld te krijgen.

Ik zal een voorbeeld geven om dit te verduidelijken. In de inventarisatie wordt gevraagd naar de kennis op het gebied van sociale voorzieningen. De klant antwoordt: daar weet ik genoeg van. Het is dan belangrijk om na te gaan op welk detailniveau de klant deze kennis heeft. Weet hij bijvoorbeeld van het bestaan van de wettelijke regelingen of weet hij ook of hij er al dan niet aanspraak op kan maken. Hoe is hij aan deze kennis gekomen? Dit verifiëren kan onder andere door middel van controlevragen, zoals: verwacht u bij arbeidsongeschiktheid gebruik te kunnen maken van wettelijke regelingen?

Analyse

In de analysefase gaat de adviseur eerst aan het rekenen. De klant heeft zijn kaders van zijn risicobereidheid aangegeven, maar zijn dit ook verantwoorde kaders? Denk bijvoorbeeld aan de wachttijd en de eindleeftijd. Belangrijk is dat de adviseur eerst kijkt of het verantwoord is dat de klant bepaalde risico’s loopt. Indien ja, wil de klant deze risico’s wel lopen?

Ook hierbij een voorbeeld. De klant wil een eindleeftijd van 60 jaar, in plaats van 67 jaar. Hij gaat ervan uit dat hij op zijn zestigste zijn bedrijf verkoopt en van die opbrengst met pensioen kan gaan. Het is natuurlijk te hopen dat de klant dit inderdaad kan realiseren, maar wat nu als hij op korte termijn al arbeidsongeschikt wordt? Zijn er dan voldoende financiële buffers om die laatste 7 jaar op te vangen? Indien dat niet het geval blijkt te zijn, dan rest de adviseur niets anders dan een AOV met eindleeftijd 67 jaar te adviseren.

Advies

Vervolgens komt de adviesfase. Hierin beschrijft de adviseur zijn advies en motiveert hij waarom dit advies passend is voor zijn klant. Bijvoorbeeld: ik adviseer u een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een eindleeftijd van 67 jaar, omdat u op dit moment niet over voldoende financiële reserves beschikt om de periode tussen de door u aangegeven eindleeftijd van 60 jaar en uw pensionering te overbruggen.

Andere elementen die aandacht verdienen bij het advies zijn:

• Keuze van de verzekeraar

• Keuze van het product

• Arbeidsongeschiktheidscriterium

• Hoogte van de verzekerde bedragen

• Duur van de eigen-risicotermijn

• Eventuele indexering

• Verschillen tussen de huidige verzekeringen en het geadviseerde product

Bemiddeling

De klant maakt op basis van uw advies zijn keuze. Volgt hij uw advies of wijkt hij hier (deels)

‘Vul niet alleen een standaard vragenlijst in, maar vraag goed door’

vanaf? Als uw klant afwijkt van uw advies, is het van belang om de klant te wijzen op de mogelijke (financiële) gevolgen van deze afwijking, zodat hij zorgvuldig afgewogen beslissingen neemt. Hierna wordt de aanvraag ingediend bij de verzekeraar en start het bemiddelingstraject. De door de verzekeraar ontvangen polis wordt gecontroleerd en aan de klant gestuurd. Dit is veelal ook het moment om de factuur voor de advies- en bemiddelingswerkzaamheden aan de klant te sturen.

Looptijd

Wij vinden het zinvol om gedurende het advies- en bemiddelingstraject een tijdsregistratie bij te houden. Op deze wijze kunt u, juist als u gebruik maakt van vaste tarieven, nagaan of de door u gehanteerde tarieven passend zijn. Ook is het zinvol om met uw klant goede afspraken te maken over uw dienstverlening tijdens de looptijd. Wat mag de klant van u verwachten en wat juist niet? Biedt u deze dienstverlening standaard aan of dient hiervoor extra te worden betaald op basis van uurtarief of een abonnement? Het maken van goede afspraken kan veel discussie in de toekomst voorkomen.

In de rubriek ‘Uit de auditpraktijk’ schrijft Richard Meinders (SVC Compliance) over zijn ervaringen als auditor van financieel advieskantoren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Adviseren of informeren?

Adviseren of informeren?

(door Richard Meinders, SVC Groep) Als de AFM van mening is dat een aanpassing van een bestaand financieel product niet wordt gezien als een advies, is dat wat mij...

Fusie- & overnametips voor winnaars

Fusie- & overnametips voor winnaars

(Richard Meinders, Robin van Beem en Edwin Bosma in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

(Tips voor adviseurs in VVP 1, 2022). Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor VVP-lezers. De panelleden trappen 2022 af met tips voor...

Dromen waarmaken

Dromen waarmaken

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...