Welke klantwaarde heb jij?

Sonja Stalfoort 2020

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant voor het kantoor en daar wordt de bediening op afgestemd. Maar welke waarde voor de klant heb jij en welke klantwaarde heeft jouw kantoor? Dat klinkt als een eenvoudige vraag, maar de praktijk laat zien dat dit antwoord niet makkelijk op papier te zetten is.

De toekomst van een bedrijf laat zich niet langer vangen in spreadsheets, maar vraagt om écht begrijpen wat klanten willen en waarde creëren. Het creëren van waarde is een randvoorwaarde voor succes, een spel dat om totale verbinding tussen bedrijf, medewerkers en klant vraagt, met als randvoorwaarde dat het goed is voor de maatschappij. Dit doe je door een of meerdere waardeproposities te ontwikkelen. Dat is de belofte over de waarde die van het bedrijf, een product of dienst mag worden verwacht in alle facetten van de marketingmix; Product, Prijs, Plaats, Promotie, Proces, Personeel en Purpose. Een waardepropositie vertelt hoe het probleem of behoefte van de klant wordt opgelost, wat de unieke klantvoordelen zijn. Een waardepropositie stelt dus de klant centraal en niet het product of de dienst.

Bbbb-model

Het ontwikkelen van een goede waardepropositie kan met verschillende modellen. Een model dat ik heel handig vind, is het zogenaamde BBBB-model. De eerste B staat voor het ontdekken van de échte klantbehoefte. Wat is het probleem, de wens, behoefte of frustratie van de klant? En dan echt op de essentie. De behoefte is geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar bijvoorbeeld bij volledige arbeidsongeschiktheid nog in hetzelfde huis kunnen blijven wonen. Daarna ga je aan de slag met de belofte. Dat is geen lange lijst met voordelen, maar op de kern een belofte die zowel het hoofd (functionele belofte) als het hart (emotionele belofte) raakt. Als je tien tennisballen tegelijk naar iemand gooit, zal hij er hoogstwaarschijnlijk niet één vangen. Gooi je er daarentegen slechts één, dan vangt de persoon de bal meestal wel. Het ontwikkelen van de belofte betekent dus simpelweg keuzes maken. In de bewijsvoering maak je duidelijk waarom jouw bedrijf dit kan en waarom het product of de dienst doet wat hij moet doen. En als de waardepropositie staat, kunnen er nog altijd barrières zijn waarom een klant het product of de dienst toch niet koopt. Probeer deze feedback van klanten vooraf te ontdekken en met passende oplossingen te komen. Klantfeedback is immers de brandstof van iedere klantgerichte organisatie. Als je jezelf bij alles wat je doet, de vraag blijft stellen wat de waarde voor de klant is, ben je goed op weg om een klant-energieke organisatie te worden. Een organisatie die actief de feedback van klanten omzet naar de juiste oplossingen en daarmee tevreden klanten genereert, medewerkers inspireert en toekomstbestendig onderneemt. Welke klantwaarde heb jij?

‘Hoe maak je jouw waarde voor de klant helder?’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder bij ARAG

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Stratum - Betrokken gepensioneerde 24 maart 2022

Beste Sonja, De klant centraal en niet het product of dienst. Dit spreekt me aan. Mijn ambitie is "de mens achter de klant staat centraal". Ieder mens vraagt om maatwerk gerelateerd aan leefwijze, dromen, gezondheid, gezinssamenstelling, ambities etc. De oplossing is slechts het sluitstuk.

Meer over
Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...