Zet je in voor een goede zaak

Ken je vak, essentiele vaardigheden 2021

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel dat je vijf essentiële vaardigheden nodig hebt: een goede zaak, een vertrouwensteam, leren van waardige rivalen, existentiële flexibiliteit en moed om te leiden. In dit artikel lees je over de vaardigheid ‘het inzetten voor een goede zaak’.

Een goede zaak is een specifiek toekomstbeeld om te verwezenlijken. Je schetst een toekomstige situatie die zo aantrekkelijk is dat mensen er veel voor over hebben om dat toekomstbeeld tot werkelijkheid te maken. Waar de doelen in een eindig spel een snelle kick geven (bijvoorbeeld het behalen van targets of een promotie) kunnen we dit niet jarenlang vasthouden. De vreugde van het winnen in een eindig spel is al snel voorbij: targets worden verhoogd en de promotie went alweer snel. Door je in te spannen voor een goede zaak dan krijgt je werk en leven meer betekenis en voel je je voldaan.

Een goede zaak is toekomstgericht. Het vertelt ons iets over de wereld waarin we hopen te leven en waaraan we bij willen dragen. Je kunt bijdragen aan meerdere goede zaken. Of je aansluiten bij een goede zaak van een ander. Het is nog niet concreet en geeft alle ruimte om er eindeloos aan te kunnen werken en continu bij te kunnen schaven. Je kunt een goede zaak zien als het ideale huis dat je wilt neerzetten. Het is nooit af, maar het wordt stukje bij beetje steeds meer zichtbaar. Het geeft richting aan ons werk, het inspireert en betreft niet alleen jezelf maar ook toekomstige generaties.

Positief en optimistisch

Met vijf criteria kunt je eenvoudig testen of jij een ‘goede zaak’ hebt:

  • het is ergens vóór: positief en optimistisch;
  • inclusief: open voor ieders bijdrage;
  • dienstgericht: primair gericht op het voordeel van anderen;
  • veerkrachtig: bij politieke, technologische en culturele veranderingen;
  • idealistisch: groots, stoutmoedig en nooit voltooid.

‘Een goede zaak is toekomstgericht’

Soms valt een goede zaak je in, maar vaker zien we dat we in een goed gesprek met collega’s en klanten langs de weg van ‘toegevoegde waarde’ gaan begrijpen wat onze goede zaak is. Door aan een klant te vragen wat we als waarde leveren (bijvoorbeeld inzicht, keuzevrijheid, het heft in handen) kunnen we gaan nadenken wat dat betekent als we daarmee de hele wereld helpen (iedereen begrijpt zijn eigen financiële situatie of iedereen heeft een gezonde financiële huishouding).

Neem je team bij de hand, interview klanten en ga na welke individuele toegevoegde waarde je hebt geleverd en wat dit betekent als je de kans zou krijgen om dat voor de hele wereld te doen.

Grote kans dat je dan een inspirerende ‘goede zaak’ kan formuleren!

Reactie toevoegen

 
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...