Zet je in voor een goede zaak

Ken je vak, essentiele vaardigheden 2021

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel dat je vijf essentiële vaardigheden nodig hebt: een goede zaak, een vertrouwensteam, leren van waardige rivalen, existentiële flexibiliteit en moed om te leiden. In dit artikel lees je over de vaardigheid ‘het inzetten voor een goede zaak’.

Een goede zaak is een specifiek toekomstbeeld om te verwezenlijken. Je schetst een toekomstige situatie die zo aantrekkelijk is dat mensen er veel voor over hebben om dat toekomstbeeld tot werkelijkheid te maken. Waar de doelen in een eindig spel een snelle kick geven (bijvoorbeeld het behalen van targets of een promotie) kunnen we dit niet jarenlang vasthouden. De vreugde van het winnen in een eindig spel is al snel voorbij: targets worden verhoogd en de promotie went alweer snel. Door je in te spannen voor een goede zaak dan krijgt je werk en leven meer betekenis en voel je je voldaan.

Een goede zaak is toekomstgericht. Het vertelt ons iets over de wereld waarin we hopen te leven en waaraan we bij willen dragen. Je kunt bijdragen aan meerdere goede zaken. Of je aansluiten bij een goede zaak van een ander. Het is nog niet concreet en geeft alle ruimte om er eindeloos aan te kunnen werken en continu bij te kunnen schaven. Je kunt een goede zaak zien als het ideale huis dat je wilt neerzetten. Het is nooit af, maar het wordt stukje bij beetje steeds meer zichtbaar. Het geeft richting aan ons werk, het inspireert en betreft niet alleen jezelf maar ook toekomstige generaties.

Positief en optimistisch

Met vijf criteria kunt je eenvoudig testen of jij een ‘goede zaak’ hebt:

  • het is ergens vóór: positief en optimistisch;
  • inclusief: open voor ieders bijdrage;
  • dienstgericht: primair gericht op het voordeel van anderen;
  • veerkrachtig: bij politieke, technologische en culturele veranderingen;
  • idealistisch: groots, stoutmoedig en nooit voltooid.

‘Een goede zaak is toekomstgericht’

Soms valt een goede zaak je in, maar vaker zien we dat we in een goed gesprek met collega’s en klanten langs de weg van ‘toegevoegde waarde’ gaan begrijpen wat onze goede zaak is. Door aan een klant te vragen wat we als waarde leveren (bijvoorbeeld inzicht, keuzevrijheid, het heft in handen) kunnen we gaan nadenken wat dat betekent als we daarmee de hele wereld helpen (iedereen begrijpt zijn eigen financiële situatie of iedereen heeft een gezonde financiële huishouding).

Neem je team bij de hand, interview klanten en ga na welke individuele toegevoegde waarde je hebt geleverd en wat dit betekent als je de kans zou krijgen om dat voor de hele wereld te doen.

Grote kans dat je dan een inspirerende ‘goede zaak’ kan formuleren!

Reactie toevoegen

 
Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...