Zorg voor een lenige organisatie

Astrid van de Bovekamp 2013

Een optimaal lenige organisatie door wendbare, gemotiveerde en zich ontwikkelende medewerkers, wordt voor veel financieel dienstverleners ‘hot’ in 2016.

Om een financieel gezond bedrijf te worden of te blijven, moet je mee kunnen gaan met de ontwikkelingen in de markt. Door alle ontwikkelingen verandert het werk van de medewerkers voortdurend. Vergelijk het met alle technische snufjes: wat vandaag mogelijk is, is morgen weer verouderd. Het is voor organisaties dan ook essentieel dat medewerkers het vermogen hebben om snel en lexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen.

Hoe meer ‘lenige’ medewerkers een organisatie heeft, hoe toekomstbestendiger het bedrijf zal zijn. Lenige medewerkers zijn als volgt te herkennen:

• voortdurend nieuwsgierig;

• omarmen het nieuwe;

• leren van anderen;

• staan open voor andere waarden en culturen;

• gaan positief om met tegenslag;

• onderzoeken en denken na;

• gemotiveerd om zich te ontwikkelen;

• optimistisch in onzekere en onduide-lijke situaties;

• staan open voor feedback;

• halen nieuwe inzichten uit hun erva-ringen.

Lenige medewerkers kunnen makkelijker nieuwe competenties aanleren en zijn dus ook makkelijker in staat zich nieuw werk aan te leren. Je weet immers nooit vooraf wat er precies gaat veranderen en in welk tempo, maar met een groep lenige medewerkers weet je wel dat je de benodigde veranderingen kunt invullen. Hoe die er dan ook gaan uitzien.

Professioneel aansturen op HR is het middel om de lenigheid van de organisatie te vergroten. De meeste medewerkers zijn uit zichzelf niet meer zo lenig. Je kunt lenigheid wel ontwikkelen en stimuleren als werkgever. Als je dit niet doet blijven de medewerkers stijf en stram; leren zij weinig of niets van nieuwe ervaringen en houden zij vast aan oude gewoonten. De organisatie wordt dan ook stijf en stram en komt al knarsend en piepend tot stilstand. Niet investeren in lenigheid en HR is voor organisaties de grootste valkuil.

Reactie toevoegen

 
Editie
Benoem en ontwikkel competenties

Benoem en ontwikkel competenties

De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het voldoen aan de Wft-eisen oftewel de ‘kennis-component’ in de aansturing van medewerkers. Als een...

Investeer in inzetbaarheid en bied functieperspectief

Investeer in inzetbaarheid en bied functieperspectief

Een organisatie, waar zowel de medewerkers als de werkgever investeren in duurzame inzetbaarheid en op zoek gaan naar een nieuw functie perspectief, wordt voor veel...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Naar personeel dat wel wil meeveranderen' Astrid van de Bovekamp

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Naar personeel dat wel wil meeveranderen' Astrid van de Bovekamp

Hoe zorg ik ervoor dat organisatieveranderingen door de medewerkers worden gedragen en gerealiseerd? Dat was het thema van de dialoogsessie van Astrid van de Bovekamp...

Als de PE-druk eraf is

Als de PE-druk eraf is

 Als de PE-druk eraf is, is het wijs om meer te investeren in nieuw gedrag en klantvaardigheden”, zegt Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), die over...

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

“Veel assurantie-ondernemers kijken naar hun personeelsbezetting en zien dat het niet meer past bij wat zij willen. Een veelgehoorde vraag is hoe krijg je...

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Als lid van het VVP Ondernemerspanel mag ik antwoord geven op personeelsvragen die leven bij assurantie- en financieel advieskantoren. Veel leidinggevenden hebben...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...

Ga uit van haalbare omzetdoelstellingen

Ga uit van haalbare omzetdoelstellingen

De kengetallen binnen een financieel advieskantoor hangen logisch met elkaar samen. Door inzicht te hebben in deze kengetallen is het eenvoudig om tot goede omzetdoelstellingen...

Meer en beter klantcontact

Meer en beter klantcontact

De focus zoveel mogelijk op klantcontact, dat is de draai die remco heeres maakt met het door zijn vader opgerichte Heeres Assurantiën in Purmerend (inderdaad:...

Advies salarisstijging adviseurs: 0,675 procent

Advies salarisstijging adviseurs: 0,675 procent

"Het advies wordt gegeven de salarissen van medewerkers jaarlijks te indexeren aan de hand van de consumentenprijsindex van het CBS. Hierdoor behoudt de beloning...