Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Harrie-Jan van Nunen

Je inkomen aantonen is noodzakelijk voor het verkrijgen van een hypotheek. Dit kan op verschillende manieren. Consumenten met een loondienstinkomen hebben inmiddels de keuze uit de werkgeversverklaring (al dan niet met intentieverklaring), de Inkomensbepaling loondienst (IBL), het drie-jaarsgemiddelde, de perspectiefverklaring en de arbeidsmarktscan. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om door de bomen het bos te zien. Welke oplossing is de beste keuze?

Ongetwijfeld was dit de reden om de Keuzehulp Bepaling Inkomen, een gezamenlijk initiatief van verschillende aanbieders, NHG en De Hypotheekshop, te introduceren. Op het eerste gezicht een sympathiek initiatief! Maar het gebruik wordt gevaarlijk wanneer blijkt dat de antwoorden uit de test gestuurd lijken, onvolledig zijn, of (nog erger) niet kloppen! Consumenten die hulp hebben ingevuld komen dan met oplossingen bij de adviseur, waarbij de adviseur vervolgens moet uitleggen dat het antwoord niet klopt, onvolledig is, of dat de consument onnodig kosten heeft gemaakt.

Een paar voorbeelden
Een klant werkt al verschillende jaren voor diverse uitzendbureaus. Er volgt een vraag: Hoeveel jaar inkomen kan de klant aantonen? Ik kies voor 1 jaar of langer. Het resultaat: Je kunt gebruik maken van een externe perspectief taxateur. Helaas is dit niet altijd waar. Er geldt immers de aanvullende voorwaarde dat je minimaal 12 maanden voor HETZELFDE uitzendbureau moet hebben gewerkt. Een nuance die wel een groot verschil maakt in de haalbaarheid!

Een consument heeft een tijdelijk dienstverband, zonder intentieverklaring, met een arbeidsverleden van meer dan 3 jaar. Vraag: Is het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar voldoende? Ik antwoord Nee. Ligt het huidig inkomen hoger, ik antwoord weer Nee. Resultaat: Je kunt gebruik maken van het 3-jaarsgemiddelde. Maar ik had toch aangegeven dat dit niet voldoende was? (Oh, het is het meest haalbare, vooruit dan maar!). Maar er volgt ook nog een alternatieve suggestie: Je kunt gebruik maken van een extern perspectief taxateur. Helaas is dat niet mogelijk! Dit kan nl. alleen maar als sprake is van een uitzendovereenkomst.

Wie de tool gebruikt, zal daarnaast zien dat de Arbeidsmarktscan veelvuldig als enige oplossing naar voren komt, terwijl andere alternatieven, zoals het drie-jaarsgemiddelde of IBL, ook zouden kunnen.

Ik ben voorstander van tools die consumenten (en adviseurs) verder helpen. En ik realiseer me dat de antwoorden niet altijd 100% volledig kunnen zijn, maar foutloos is toch wel de norm!

Verschillende methode = Verschillende uitkomsten
Wat de tool overigens niet doet, is aangeven dat wanneer je kunt kiezen uit meerdere methoden (mijn ervaring leert dat je altijd minimaal kunt kiezen uit twee methoden!), de onderlinge uitkomsten bij de verschillende methodes verschillen. Niet dat ik de verschillen verwacht van zo’n tool, maar de combinatie met de juiste alternatieven zou de consument wel meer helpen!

Harrie-Jan van Nunen is directeur VCN HypotheekService

Reactie toevoegen

 
Meer over
Is modelmatige taxatie een oplossing?

Is modelmatige taxatie een oplossing?

"Consumenten willen graag zo min mogelijk eigen middelen inbrengen en dit wordt bereikt door een taxatiewaarde gelijk aan de koopsom. Maar wordt een hogere waarde...

Hypotheek afkopen  moet efficiënter

Hypotheek afkopen moet efficiënter

Hypotheekaanbieders doen er alles aan om het aanvraagproces zo eenvoudig mogelijk te maken. We kennen inmiddels de koppeling met het UWV voor het inkomen en Calcasa...

Maatwerk voor specifieke klantgroepen is nieuwe standaard

Maatwerk voor specifieke klantgroepen is nieuwe standaard

Vier adviseurs en een aanbieder spreken over de veranderende hypotheekmarkt en over klanten die buiten de boot vallen. Adviseurs willen het beste voor hun klant...