Terechte zorg

Ozewald Wanrooij Ozewald Wanrooij is het eens met Nico van Koesveld dat veel consumenten die hard advies kunnen gebruiken hier nu van verstoken blijven. "Wat ik me hierbij wel afvraag is of de brug dan ook automatisch geslagen kan worden tussen het provisieverbod en het onbereikbaar worden van financieel advies voor veel consumenten."

Naar mijn mening zou hier de nodige nuance in aangebracht kunnen worden.

Het provisieverbod heeft ertoe bijgedragen dat mensen zich er bewust van worden dat advies niet gratis is. De vraag of het geld zal worden uitgegeven aan advies, de aankoop van een nieuwe bank of ervan op vakantie gaan wordt dan ook vaker gesteld. Toch denk ik dat er voor de grootste groep consumenten voldoende mogelijkheden zijn om financieel advies in te winnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van een gespreide betaling over 24 maanden. Desnoods zouden mensen een krediet aan kunnen gaan om te investeren in financieel advies.

Dat mensen er nu minder vaak voor kiezen om financieel advies in te winnen zit hem volgens mij niet in de betaalbaarheid maar in het afweging of een investering in financieel advies ook gewin of een besparing oplevert. Met de invoering van het provisieverbod heeft de consument dus aanzienlijk meer verantwoordelijkheid gekregen ten aanzien van een gezonde financiële situatie. En dat vind ik persoonlijk een hele goede zaak omdat ik geen voorstander ben van betuttelen.

 

Toch deel ik de zorg van Nico dat financieel advies steeds onbereikbaarder wordt voor een grote groep consumenten. Allereerst is er de tendens dat het aantal toetreders in onze branche kleiner is dan het aantal uittreders. Dit is niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid en de onderlinge concurrentie. Zaken als de doorgeschoten regeldrang vanuit overheid, de verplichte WFT-PE-examens, verplichte dossiervorming, compliance-eisen en aanbieders die hun werkzaamheden verleggen naar de adviseur maken dat deze steeds minder tijd heeft om zich echt met advisering bezig te houden. Dit alles haalt niet alleen het plezier van adviseren weg maar heeft ook directe gevolgen voor de omzet. Tel ik hierbij de jaarlijks stijgende kosten van toezicht dan kan ik me voorstellen dat deze tendens de komende jaren nog zal voortzetten.

 

De overblijvende adviseurs zullen dan op zoek gaan naar consumenten die niet alleen bereid zijn te investeren in advies maar het ook kunnen betalen. De aandacht gaat dus logischerwijs uit naar het segment consumenten met een goed inkomen /vermogen of mensen die op het punt staan een belangrijke transactie te doen zoals de aankoop van een woning.

 

Ik heb begrepen dat de heer Dijsselbloem onderzoekt of het aanbieden van standaard producten een oplossing kan bieden. Hierin heb ik zelf minder vertrouwen. Om dit te laten slagen zijn er aanbieders nodig die hierin mee willen gaan. Als aanbieder kun je je dan alleen nog op prijs onderscheiden. Lijkt mij dat ze hiervoor niet in de rij staan.

Daarbij heb ik vanuit mijn praktijk de ervaring dat het grootste financiële risico niet zit in de producten die worden afgesloten maar in de onjuiste keuzes die gemaakt worden. En dit is nu waar een adviseur van waarde kan zijn door inzicht te bieden, kennis over te dragen en kritisch te zijn bij de keuzes die de consument maakt.

 

Toch denk ik dat er diverse zaken zijn die wel een positieve invloed hebben op de bereikbaarheid van financieel advies voor de consument.
- aanbieders zouden nog aanzienlijke efficiencyslagen moeten maken om de kosten van bemiddeling te drukken zodat er meer middelen resteren voor advies;
- de regeldrang beperken. Geef nieuwe initiatieven de ruimte en bepaal duidelijk wie waarvoor de verantwoordelijkheid draagt. De aanbieder voor haar product, de bemiddelaar voor de keuze en afwikkeling van het product, de adviseur voor diens advies en de consument voor het al dan niet gebruikmaken van advies en bemiddelingsbegeleiding;
- adviseurs zouden meer moeten focussen op de waarde die ze toevoegen en minder op de productbemiddeling.

 

Natuurlijk is deze lijst niet volledig echter een herinvoering van de provisie zie ik dus persoonlijk niet als oplossing.

Reactie toevoegen

 
Verbond neemt afstand van welkomstbonussen

Verbond neemt afstand van welkomstbonussen

Het Verbond van Verzekeraars heeft publiekelijk afstand genomen van de zogenoemde welkomstbonussen. "Om elke discussie hierover verder te voorkomen, zijn de...

Adviseur de Bruin wil dat Verbond openlijk afstand neemt van omzeiling provisieverbod

Adviseur de Bruin wil dat Verbond openlijk afstand neemt van omzeiling provisieverbod

Financieel adviseur Chris de Bruin heeft het Verbond van Verzekeraars in een brief dringend verzocht zijn leden aan te spreken op naleving van het provisieverbod...

Delta lloyd: eerstejaarsbudget is geen provisie

Delta lloyd: eerstejaarsbudget is geen provisie

"Wij bieden het eerstejaarsbudget sinds 2009 aan. Het eerstejaarsbudget voldoet aan de wetgeving. Het is geen provisie aan de adviseur, maar een uitkering aan...

Kies je koers achter de tekentafel van de financiële sector

Kies je koers achter de tekentafel van de financiële sector

Stel dat jij vandaag achter de tekentafel zit met de vrijheid de financiële branche opnieuw en volledig naar eigen inzicht te mogen inrichten. Hoe ziet de sector...

Nog geen terugkoppeling AFM over swo ABN Amro

Nog geen terugkoppeling AFM over swo ABN Amro

Anderhalve maand geleden sprak adviseur Ozewald Wanrooij (Neutralis) met Michiel Denkers (AFM) over samenwerkingsovereenkomsten. De AFM beloofde in dit gesprek met...

Uitzondering op provisieverbod

Uitzondering op provisieverbod

Er komt een uitzondering op het provisieverbod voor financiële dienstverleners voor het bemiddelen en adviseren van consumenten met (voorzienbare) betalingsachterstanden...

Marketingvergoedingen onder provisieverbod verboden

Marketingvergoedingen onder provisieverbod verboden

Marketingvergoedingen die als provisie zijn aan te merken zijn niet toegestaan. Dit geldt voor zowel het provisieverbod voor beleggingsondernemingen als voor het...

Aov-premie omhoog ondanks provisieverbod

Aov-premie omhoog ondanks provisieverbod

Het provisieverbod bij aov heeft niet altijd geleid tot een lagere premie, constateert MoneyView. Dit doordat veel verzekeraars het effect van de verhoging van de...

"adviseur moet onafhankelijk label kunnen waarmaken"

"adviseur moet onafhankelijk label kunnen waarmaken"

Het gesprek dat hij onlangs had met Michiel Denkers, hoofd Toezicht AFM, heeft adviseur Ozewald Wanrooij niet de gewenste duidelijkheid kunnen verschaffen. "In...

Afm: opzeggen swo mogelijk niet in belang van klant

Afm: opzeggen swo mogelijk niet in belang van klant

Gisteren werd adviseur Ozewald Wanrooij van Neutralis door de AFM ontvangen om te komen praten over de zaak ABN Amro. Een case die volgens Neutralis slechts een...