Terechte zorg

Ozewald Wanrooij Ozewald Wanrooij is het eens met Nico van Koesveld dat veel consumenten die hard advies kunnen gebruiken hier nu van verstoken blijven. "Wat ik me hierbij wel afvraag is of de brug dan ook automatisch geslagen kan worden tussen het provisieverbod en het onbereikbaar worden van financieel advies voor veel consumenten."

Naar mijn mening zou hier de nodige nuance in aangebracht kunnen worden.

Het provisieverbod heeft ertoe bijgedragen dat mensen zich er bewust van worden dat advies niet gratis is. De vraag of het geld zal worden uitgegeven aan advies, de aankoop van een nieuwe bank of ervan op vakantie gaan wordt dan ook vaker gesteld. Toch denk ik dat er voor de grootste groep consumenten voldoende mogelijkheden zijn om financieel advies in te winnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van een gespreide betaling over 24 maanden. Desnoods zouden mensen een krediet aan kunnen gaan om te investeren in financieel advies.

Dat mensen er nu minder vaak voor kiezen om financieel advies in te winnen zit hem volgens mij niet in de betaalbaarheid maar in het afweging of een investering in financieel advies ook gewin of een besparing oplevert. Met de invoering van het provisieverbod heeft de consument dus aanzienlijk meer verantwoordelijkheid gekregen ten aanzien van een gezonde financiële situatie. En dat vind ik persoonlijk een hele goede zaak omdat ik geen voorstander ben van betuttelen.

 

Toch deel ik de zorg van Nico dat financieel advies steeds onbereikbaarder wordt voor een grote groep consumenten. Allereerst is er de tendens dat het aantal toetreders in onze branche kleiner is dan het aantal uittreders. Dit is niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid en de onderlinge concurrentie. Zaken als de doorgeschoten regeldrang vanuit overheid, de verplichte WFT-PE-examens, verplichte dossiervorming, compliance-eisen en aanbieders die hun werkzaamheden verleggen naar de adviseur maken dat deze steeds minder tijd heeft om zich echt met advisering bezig te houden. Dit alles haalt niet alleen het plezier van adviseren weg maar heeft ook directe gevolgen voor de omzet. Tel ik hierbij de jaarlijks stijgende kosten van toezicht dan kan ik me voorstellen dat deze tendens de komende jaren nog zal voortzetten.

 

De overblijvende adviseurs zullen dan op zoek gaan naar consumenten die niet alleen bereid zijn te investeren in advies maar het ook kunnen betalen. De aandacht gaat dus logischerwijs uit naar het segment consumenten met een goed inkomen /vermogen of mensen die op het punt staan een belangrijke transactie te doen zoals de aankoop van een woning.

 

Ik heb begrepen dat de heer Dijsselbloem onderzoekt of het aanbieden van standaard producten een oplossing kan bieden. Hierin heb ik zelf minder vertrouwen. Om dit te laten slagen zijn er aanbieders nodig die hierin mee willen gaan. Als aanbieder kun je je dan alleen nog op prijs onderscheiden. Lijkt mij dat ze hiervoor niet in de rij staan.

Daarbij heb ik vanuit mijn praktijk de ervaring dat het grootste financiële risico niet zit in de producten die worden afgesloten maar in de onjuiste keuzes die gemaakt worden. En dit is nu waar een adviseur van waarde kan zijn door inzicht te bieden, kennis over te dragen en kritisch te zijn bij de keuzes die de consument maakt.

 

Toch denk ik dat er diverse zaken zijn die wel een positieve invloed hebben op de bereikbaarheid van financieel advies voor de consument.
- aanbieders zouden nog aanzienlijke efficiencyslagen moeten maken om de kosten van bemiddeling te drukken zodat er meer middelen resteren voor advies;
- de regeldrang beperken. Geef nieuwe initiatieven de ruimte en bepaal duidelijk wie waarvoor de verantwoordelijkheid draagt. De aanbieder voor haar product, de bemiddelaar voor de keuze en afwikkeling van het product, de adviseur voor diens advies en de consument voor het al dan niet gebruikmaken van advies en bemiddelingsbegeleiding;
- adviseurs zouden meer moeten focussen op de waarde die ze toevoegen en minder op de productbemiddeling.

 

Natuurlijk is deze lijst niet volledig echter een herinvoering van de provisie zie ik dus persoonlijk niet als oplossing.

Reactie toevoegen

 
Concrete suggestie voor verbetering provisieverbod

Concrete suggestie voor verbetering provisieverbod

VVP maakte vorige maand met een aantal verzekeraars een tussentijdse balans op van het provisieverbod. Focus was: welke verbeteringen zijn nodig ten aanzien van...

Alternatieven gezocht voor minpunten provisieverbod

Alternatieven gezocht voor minpunten provisieverbod

In de nieuwe VVP (nummer 15) roept hoofdredacteur Willem Vreeswijk de sector op om alternatieven aan te dragen voor de minpunten van het provisieverbod. "Laten...

AFM buigt zich over ontvlechting aanbieders en adviseurs

AFM buigt zich over ontvlechting aanbieders en adviseurs

De AFM onderzoekt in hoeverre aanbieders en zelfstandige adviseurs daadwerkelijk los van elkaar zijn komen te staan door het provisieverbod. In dit onderzoek naar...

Provisieverbod: de voorlopige balans

Provisieverbod: de voorlopige balans

Een officiële evaluatie van het provisieverbod vindt pas over een jaar of drie plaats. Dat is ver weg. Wellicht te ver. VVP 14 van 12 augustus 2014 maakt met...

Uitzondering op provisieverbod doorgezet

Uitzondering op provisieverbod doorgezet

Minister Dijsselbloem van Financiën ziet geen heil in de alternatieven die zijn aangedragen voor de uitzondering op het provisieverbod die hij wil maken bij...

Keurmerk Provisieverbod 2.0 gelanceerd

Keurmerk Provisieverbod 2.0 gelanceerd

"We hebben het laagdrempelig willen houden." Aldus initiatiefnemer Maurice Vollebregt over het Keurmerk Provisieverbod 2.0.   Met het keurmerk kunnen...

Verbond wil dat provisieverbod slaagt

Verbond wil dat provisieverbod slaagt

Het Verbond van Verzekeraars is er alles aan gelegen dat de nieuwe relatie verzekeraar, adviseur en klant onder het provisieverbod goed vorm krijgt. Dat is op te...

"provisieverbod weerhoudt zzp'ers van advies"

"provisieverbod weerhoudt zzp'ers van advies"

"Het provisieverbod weerhoudt zzp'ers van professioneel advies", aldus HeadFirst. "Met het provisieverbod is veel veranderd in de verzekeringswereld....

Adfiz tegen uitzondering provisieverbod

Adfiz tegen uitzondering provisieverbod

"We willen voorkomen dat nu ruimte ontstaat om de verworvenheden van het provisieverbod voor de klant te niet te doen en het imago van de branche opnieuw ter...

"uitzondering provisieverbod duidelijk afbakenen"

"uitzondering provisieverbod duidelijk afbakenen"

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat de uitzondering op het provisieverbod die Financiën voorstelt te maken bij adviseren van mensen met een betalingsachterstand...