'Kassa' legt provisie verkeerd uit

Paul Schoo

Provisie is nooit bedoeld geweest om de advisering van een bestaande klant bij gewijzigde omstandigheden te bekostigen. Dat stelt financieel adviseur Paul Schoo (Platter-Schoo FD) in een reactie op VVP Online bij het bericht 'Kassa: financieel adviseurs slaan slaatje uit oversluiten orv'.

Schoo: "Afsluitprovisie weet u nog, een beloning voor de inspanningen en het advies bij het afsluiten van een product. Doorloopprovisie 2 procent van de premie. Beloning voor het in stand houden van die verzekering. Dus niet voor het adviseren en afsluiten van een nieuwe verzekering (gewijzigde omstandigheden).

"Dat de afsluitprovisie destijds via een financieringsmodel voor de klant betaalbaar en betaald werd in 5 of 10 jaar heeft niets te maken met rechten op nieuw advies bij gewijzigde omstandigheden. De adviseur werkte destijds mee aan dit financieringsmodel als service naar de klant toe.

"Daarnaast zat er ook nog een sanctie/terugbetaling in voor het geval dat de adviseur zijn werk niet goed gedaan zou hebben en de polis gedurende de 1e 5 of 10 jaar werd opgezegd. Hierdoor kreeg je eerlijk werk.

"Het is een geheel andere discussie of de provisie wel passend is geweest in het verleden. Maar ook dat is meten met de inzichten van deze tijd. Die inzichten mag je niet ter correctie op het verleden toepassen met andere wetten en gewoontes.

"Het beloningsbeleid is op tal van plaatsen in Nederland aangepast. Door wet of marktomstandigheden. Bij geen andere beroepsgroep dan de onze wordt er telkens weer een beroep gedaan op verdiensten uit het verleden."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 23 oktober 2018

Erg veel zelflerend vermogen hebben die consumentenprogramma's niet. Net als bij de woekerpolis waar ze jarenlang alle ellende toeschreven aan adviseurs en de provisie vergeten ze nu geheel de verzekeraars. Wij mogen als adviseur -en net als bij de woekerpolis wéér onbetaald- moeizame 1 op 1 verbeteringen doorvoeren, waarbij je maar moet hopen dat het geld bespaart en allemaal te realiseren is qua verpanding gezondheidstoestand en dergelijke. De veel eenvoudiger maatregel om de verzekeraars te verplichten de premie te verlagen wordt -net als bij de beleggingsverzekering- genegeerd. Het eindresultaat zal dan ook hetzelfde zijn. Klanten willen geen betaald advies, de besparing van 5-10 euro per maand als die er al is valt hun tegen, de advieskoten zijn meer dan ze het eerste jaar besparen. Betalen voor het uitzoeken dat alles nog dik in orde is gaat al helemaal niet gebeuren. De consument komt niet in beweging, de adviseur ziet zich geconfronteerd met onbetaalde arbeid die in 90% van de gevallen zinloos is. Wat mij betreft hoeft niet de premie door verzekeraars te worden omgezet in de allerlaagste bodempremie, maar als de huidige tarieven zeg 50% lager zijn, dan is het niet onverantwoord om te vragen dat ook voor oude polissen de helft van de verlaging wordt doorgegeven. Dan is naar mijn idee voldoende rekening gehouden met oude betaalde provisies, en hogere bedrijfskosten voor oude polissen en oude systemen.

Paul van Brederode - van Brederode Financieel Adviseurs 23 oktober 2018

En inderdaad, ik wil geld terug van mijn Audi om ze mij 10 jaar geleden veel te veel hebben berekend voor een auto. Nu koop je voor minder geld een veel betere auto. Zo kun je nog wel uren doorgaan met vergelijkingen verzinnen. Er voor zorgen dat we onze zaken op orde hebben, dat is volgens mij de beste remedie. Aan de andere kant, voor Kassa en Radar doe je het toch nooit goed. Je verwacht het niet, maar voor de kijkcijfers blijft financieel-adviseur bashen toch altijd een toppertje. Lekker gemakkelijk doelwit.

van Zijp - Meesterlijk Advies 23 oktober 2018

Kassa is nooit objectief als het over verzekeringen gaat, maar dit gezegd hebbende. Gaat nu voor andere beroepsgroepen ook gelden dat je zonder verdere kosten nieuwe of gewijzigde producten krijgt? Dus ik kan nu naar de notaris en krijg gratis een nieuw testament, omdat er wijzigingen in erfrecht zijn en van de accountant een nieuw gratis advies hoe nu pensioen op te bouwen nu eigen beheer niet meer kan?

Paul van Brederode - van Brederode Financieel Adviseurs 23 oktober 2018

Grote afwezige in deze hele discussie vind ik nu de toezichthouder. De AFM is anders altijd haantje de voorste om uit te leggen wat de adviseurs en verzekeraars allemaal voor verplichtingen hebben (kijk maar naar hersteladvies beleggingsverzekeringen en aflosblij), maar nu het op uitleggen van de wet aankomt m.b.t. wat wel en niet verplicht is met ORV qua onderhoud, informeren en advies in de overgang van provisie naar provisie-loos (ook één van de redenen waarom de premies lager zijn) is het wel oorverdovend stil in Amsterdam, Mogen we van de AFM horen wat die er van vindt? Tot hoever strekken de verplichtingen van de adviseur? De ORV op zich is niet gewijzigd dus wel/geen WFT 4:20? Alleen de marktomstandigheden zijn gewijzigd. Dan wel/geen WFT 4:20?

Alex van der Sluijs - Wonen en Hypotheem 23 oktober 2018

En zo is het, Paul EN Albert. Waar de discussie beter over kan kan of verzekeraars niet gewoon verplicht moeten worden om bij het verlagen van premies die niet gelijk moeten toepassen voor bestaande klanten, ook de eenjarige tarieven binnen gemengde producten. Hadden we dan niet veel minder gezeur gehad? En minder “woeker” gezeur? Verweer zal zijn dat bij een toename van het risico een verhoging dan ook moet kunnen? Wat vinden jullie?

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 22 oktober 2018

Bij voortduring mis ik ook dat het verkoopadviesgesprek gratis en vrijblijvend was. Bij al die verhalen over de beloning heeft niemand het meer over de gesprekken die niet tot afsluiten van een product hebben geleid. De distributie van verzekeringen was geregeld via het bij de consument thuis in de avond voeren van een adviesgesprek. Nu kunnen we dat achteraf wel kostbaar en tijdrovend vinden, maar deze laagdrempelige fijnmazige adviespraktijk bereikte wel een zeer groot deel van de consumenten. AL die kosten werden betaald uit de provisie ook die van de niet succesvolle adviesgesprekken. Die worden nu helemaal vergeten. Alle betaalde provisie wordt toegerekend aan de individuele klant. Een tweede puntje: de huidige eisen aan een advies zijn ook wel even anders dan in vroeger tijden, qua exactheid vastlegging en reproduceerbaarheid. Het lijkt mij niet vol te houden dat de eventuele vroegere provisie ook strekt tot betaling van een nieuw advies en bemiddeling in nieuwe mogelijk gewijzigde omstandigheden.

Meer over
Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Adviseurs op hun best (1)

Adviseurs op hun best (1)

(Adviseurs op hun best (1) in VVP Special Cruciaal Beroep). Mensen helpen, soms uit een bijna niet te beschrijven penarie. Ontzorgen. Werkelijk naast de klant...

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen is een petitie gestart voor het behoud van de huidige zendtijd van Radar en Kassa. Voorzitter Rob Goedhart: “Verzekeraars hebben het Verbond van...

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0336) De consument vordert terugbetaling van een deel van de door de tussenpersoon ontvangen provisie, omdat deze niet zou hebben voldaan...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

De AFM heeft een boete van € 400.000 opgelegd aan Nationale-Nederlanden Schade vanwege het overtreden van provisieregels. In augustus 2016 heeft Delta Lloyd...