AFM bepaalt: advies op onafhankelijke basis omvat 60 procent aanbieders

kleurpotloden via pixabay 5

Advies op onafhankelijke basis moet circa 60 procent van het totaal aantal aanbieders in beschouwing nemen met een maximum aantal van 20. Dat vindt de AFM, die is gestart met de consultatie van wijzigingen in de Nadere gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. De toezichthouder: “Wij realiseren ons terdege dat wij met deze aanpak inzetten op eenvoudig vastgestelde grenswaarden. Echter, ervaringen met het dienstverleningsdocument maken dat een versimpeling noodzakelijk is. Daarnaast zijn wij van oordeel dat een dergelijke versimpeling van de methodiek voldoende recht doet aan artikel 86f, tweede lid, BGfo.”

Met de introductie van advies op onafhankelijke basis komt de eerdere verplichting om te informeren of een advies geschiedt op grond van een objectieve analyse te vervallen. Het eerste criterium voor advies op onafhankelijke basis is een open norm die stelt dat de financiële dienstverlener een toereikend aantal op de markt verkrijgbare financiële producten beoordeelt die voldoende divers zijn wat type en aanbieder betreft, zodat een voor de consument of cliënt geschikt product kan worden geadviseerd.

De minister heeft aangegeven dat de AFM het beste zicht heeft op de marktomstandigheden en daarom het beste nadere invulling aan deze norm kan geven.

Niet nog ingewikkelder maken

De toezichthouder: “Het toevoegen van de nieuwe elementen ‘voldoende divers wat type en aanbieder betreft’ aan de huidige methodiek, zou de bestaande methodiek die al ingewikkeld is, nog ingewikkelder maken. Daarom wordt bijlage 7 Nrgfo herzien, met vereenvoudiging als doel. In plaats van te werken met variabele grenswaarden, wordt in deze nieuwe methodiek vastgesteld of er sprake is van advies op onafhankelijke basis op basis van een combinatie van twee vaste grenswaarden. Deze twee vaste grenswaarden per productsoort zijn vastgesteld op basis van aantallen producttypes en aanbiedersaantallen. Door twee vaste grenswaarden op basis van aantallen producttypes en aanbiedersaantallen vast te stellen, volgt automatisch welk minimumaantal producten per productsoort kwalificeert als een toereikend aantal op de markt verkrijgbare financiële producten die voldoende divers zijn wat type en aanbieder betreft. Een combinatie van twee vaste grenswaarden wil hier zeggen, dat aan beide grenswaarden moet worden voldaan. Indien de financiële dienstverlener in meerdere productsoorten, bijvoorbeeld uitvaartzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen, actief is, moet voor elke productsoort worden voldaan aan het criterium. Alleen zo kan worden geborgd dat de financiële dienstverlener per productsoort voldoende producten kan vergelijken."

Voor het vaststellen van twee vaste grenswaarden op basis van aantallen producttypes en aanbiedersaantallen heeft de AFM gekeken naar aantallen aanbieders per globale productsoorten en producttypes in de markt. Vervolgens heeft de AFM ervoor gekozen om deze grenswaarden pragmatisch vast te stellen, “zodat enerzijds de grenswaarde niet zodanig laag is dat deze geen onderscheidende waarde heeft voor de bepaling van onafhankelijkheid en anderzijds dat deze niet zodanig hoog is dat dit geen/geringe toegevoegde waarde levert aan de kwaliteit het advies, terwijl het wel nalevingskosten met zich meebrengt. Voor de verschillende adviesvragen, is het richtpunt om circa 60 procent van het totaal aantal aanbieders in beschouwing te nemen met een maximum aantal van 20.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 17 oktober 2022

Wat een onzinnigheid. Als of je kunt bepalen of een product goed en passend is ahv theoretisch samengestelde lijstjes met de ins en outs van een enorme diversiteit aan producten. Hier komt veel meer bij kijken. Ervaring, verdiende sporen, recommandatie, administratieve organisatie en hoe de product leverancier met zijn eigen product om gaat. Laat dit soort zaken nu gewoon aan de markt over en besteedt uw tijd eens wat nuttiger AFM. Ik pleit al meer dan een decennia voor een keuringsdienst van wa(a)r(d)en die de AFM moet opzetten om toegang tot de markt te verschaffen. Daar hebben we wat aan.

CFD: “Onafhankelijke adviseur in verkeerde hoek gezet door nu.nl”

CFD: “Onafhankelijke adviseur in verkeerde hoek gezet door nu.nl”

“Het gaat altijd alleen maar over de provisie van de tussenpersoon en de beste prijs van de verzekering en hoe makkelijk het is om het allemaal zelf in een...

Geen nadere duiding begrip 'onafhankelijk advies'

Geen nadere duiding begrip 'onafhankelijk advies'

Het ministerie van Financiën gaat geen nieuwe eisen stellen aan de begrippen 'onafhankelijk advies' en 'onafhankelijke adviseurs', ondanks het verzoek hiertoe...

"onafhankelijk advies wint terrein"

"onafhankelijk advies wint terrein"

"Kijkend naar 2014 zie ik groeimogelijkheden voor de intermediaire sector." Dat schrijft algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General in zijn...

Adfiz gaat onafhankelijk advies profileren

Adfiz gaat onafhankelijk advies profileren

Met de nieuwe regels voor financiële dienstverlening kunnen consumenten een bewuste keuze maken voor een verkoper van financiële producten of een onafhankelijk...