Andere examenstructuur rijbewijzen C1, C, D1 en D
Minister Harbers heeft het ontwerpbesluit tot wijziging van het Reglement rijbewijzen in verband met herstructurering van de examenstructuur voor het behalen van rijbewijzen van de categorieën C1, C, D1 en D en getuigschriften van vakbekwaamheid naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dit besluit heeft tot doel het invoeren van een vernieuwde examenstructuur van examens voor de rijbewijscategorieën C1, C, D1 en D en de vakbekwaamheid. Ook is een flexibelere vormgeving van de examens beoogd. Daardoor krijgt het CBR de ruimte om de examens nog beter aan te laten sluiten bij de (beroeps)praktijk. De validiteit en betrouwbaarheid van de examens wordt hierdoor verder verhoogd.
Het behalen van het rijbewijs wordt voor burgers die geen code 95 nodig hebben op hun rijbewijs toegankelijker gemaakt, omdat ze minder modules hoeven te volgen en alleen de modules die ze echt nodig hebben.
Vrijstelling vervalt
Een kleine groep chauffeurs die al beschikte over een eerste deelexamen van C of D, namelijk module RV1, kreeg in de oude situatie een vrijstelling voor het behalen van de andere categorie. In het nieuwe systeem vervalt deze vrijstelling. Harbers: “Voor hen is er dus een nadeel, doordat ze een extra module moeten volgen. Het opheffen van de vrijstelling is echter noodzakelijk geacht, omdat de inhoud voor beide examens uit elkaar ligt, bijvoorbeeld wat betreft rijstrookgebruik en voertuigkennis. Een vrijstelling is daarom niet (meer) acceptabel gezien het belang van de verkeersveiligheid.”
Overgangsrecht
Het besluit voorziet in een uitfasering van de oude examenstructuur voor de rijbewijscategorieën C1 en C tot 1 september 2022 en een overgangsregeling van twee jaar na de inwerkingtreding van de wijzigingen voor de rijbewijscategorieën C1, C, D1 en D.
Reactie toevoegen
Meer over
"WA-dekking alleen in het buitenland niet genoeg"
Het Nederlands Bureau noemt het, aan de vooravond van de grote vakantie, belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf wijst op de consequenties...
Kifid Kennis uitgebreid met documenten motorrijtuigenverzekering
Kifid Kennis is uitgebreid met documenten over schadevrije jaren en over het juist invullen van het aanvraagformulier bij een motorrijtuigenverzekering. In deze...
Verbond ontwikkelt centrale functionaliteit voor schadevrije jaren
Het Verbond van Verzekeraars ontwikkelt een centrale functionaliteit voor schadevrije jaren. Het (centraal) kunnen verstrekken van de schadehistorie is daar een...
(Land)bouwvoertuigen zonder kentekenbewijs
(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 3-2022) Sinds 1 januari 2022 geldt er voor de meeste (land)bouwvoertuigen een wettelijke registratieplicht...
Coulance bij handhaving registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen
Eigenaren van bestaande (land)bouwvoertuigen waarvan het kenteken op 1 januari aanstaande nog niet is geregistreerd, hoeven niet direct te vrezen voor een boete....
Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend
Geef snel het kenteken van je trekker en zelfrijdende werkmaterieel (MMBS) door aan je verzekeraar. Die oproep doen het Verbond van Verzekeraars en de RDW aan...
Behoorlijke negatieve invloed corona op resultaat verzuimverzekering
Corona heeft een behoorlijke negatieve invloed gehad op het resultaat verzuimverzekering van boekjaar 2020, aldus DNB. In 2020 werd een technisch verlies van 75...
Geldigheid rijbewijzen met code 95 verder verlengd
Beroepschauffeurs krijgen langer de tijd voor de vereiste vijfjaarlijkse nascholing. De minister: “Verordening (EU) 2021/267 (verder: verordening) regelt dat...
Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis
Op 1 januari 2021 hadden 11,4 miljoen personen een Nederlands autorijbewijs, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Door de maatregelen tegen het coronavirus kwamen...
Nieuwe Europese regeling vervangt de coulanceregeling rijbewijzen
De Europese Commissie heeft een nieuwe regeling getroffen voor verlopen rijbewijzen, code 95 en andere bewijzen en certificaten in het beroepsvervoer. Deze nieuwe...