Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Kifid LOGO 2017

Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de verzekeraar hierin niet.

De consument had ruim voor het sluiten van de arbeidsongeschiktheidsverzekering in verband met rouwverwerking zijn huisarts bezocht en voor enkele weken een medicijn voorgeschreven gekregen. Klaverblad stelt dat bij een ware stand van zaken er bij het sluiten van de verzekering een clausule op de polis zou zijn geplaatst.

De Commissie in Uitspraak 2017-637: "De Consument heeft ten tijde van de aanvraag van de Verzekering niet begrepen, noch heeft moeten begrijpen, dat hij had moeten invullen dat hij in 2006 naar de huisarts was geweest en het medicijn Efexor heeft geslikt, en dat zijn klachten voor Verzekeraar, als redelijk handelend verzekeraar, relevant waren voor de beoordeling van het risico."

De Geschillencommissie schrijft ook dat "Consument zijn mededelingsplicht niet heeft geschonden nu hij niet wist en ook niet behoorde te weten welk medicijn hij destijds slikte en het medicijngebruik en het bezoek aan de huisarts dus niet heeft hoeven te melden". Opmerkelijk, want waarom zou een consument dan wel moeten weten welke verzekering hij heeft gesloten als hij daarvoor bij een adviseur is geweest? Maar een klant die bij Kifid klaagt dat hij niet wist dat hij een beleggingspolis had, krijgt steevast nul op het rekest.

Verder opvallend de enorme inspanningen van Klaverblad om onder deze claim uit te komen. De verzekeraar heeft, zo is te lezen in de Uitspraak, niet alleen contact opgenomen met de huisarts, maar ook met de behandelend psycholoog en behandelend hypnotherapeut. Die overigens allemaal verklaarden dat hun behandeling ruim na aanvragen van de aov startten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Ook al vraagt de klant om de laagste rente, dan kun je er als hypotheekadviseur niet mee volstaan alleen het product te bespreken dat op dat moment het laagste tarief...

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een...

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Goedkopehypotheek.nl kan niet worden verweten dat geldverstrekker ABN Amro de hypotheekaanvraag van de klagende consument afwees. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...