Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Biljet 10 euro via Pixabay

Consumenten willen in 2021 als eerste besparen op hun energierekening (34,3 procent). Daarna volgen besparingen op verzekeringen (16,5 procent) en hypotheek- of huurlasten (15,3 procent), abonnementen (10,6 procent), boodschappen (9,1 procent) en TV, internet, telefoon (6,6 procent), zo blijkt uit onderzoek onder 6.500 consumenten door Advieskeuze.nl.

Uit het onderzoek blijkt dat 36,8 procent graag persoonlijk geadviseerd wil worden waarvan 16,7 procent de besparing vervolgens zelf wil regelen en 20,1 procent de besparing door een expert wil laten regelen. Jongeren (tot 35 jaar) willen vaker na het advies de besparing zelf regelen terwijl ouderen (vanaf 50) graag persoonlijk advies en ontzorgd willen worden.

In de uitkomsten van het onderzoek constateert Advieskeuze.nl nog een aantal opvallende zaken:

  • Maar liefst 90,3% van de consumenten denkt voldoende informatie te hebben om te kunnen besparen op de vaste lasten, terwijl 36,8% toch graag persoonlijk geadviseerd wil worden.
  • Hoe jonger de consument hoe vaker er wordt gezegd dat er voldoende informatie is om te kunnen besparen en het zelf wil regelen. Hierdoor is er een grotere kans dat ze zichzelf overschatten.
  • Het besparen op de hypotheek of huur wordt 6,3 keer vaker gekozen dan krediet of leningen. Mogelijk is dit het gevolg van beperkte kennis over de werking van financiële producten.
  • Bij besparingen op financiële producten willen consumenten online informatie inwinnen en het zelf regelen. Dit bewijst dat vindbaarheid en zichtbaarheid van financiële dienstverleners belangrijk is.

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Aegon is onder consumenten de meest populaire hypotheekaanbieder in het tweede kwartaal van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 8.240 consumenten....

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.000 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat de meeste huizenbezitters financieel niet geraakt zijn door de Coronacrisis....

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

De belangrijkste onderwerpen bij de politieke keuze van woonconsumenten zijn: werk, inkomen en economie (39,3%) duurzaamheid, klimaat en milieu (17,1%) en volksgezondheid...

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

De vestigingen van Veldsink Advies hebben gezamenlijk de mijlpaal van 10.000 goedgekeurde reviews behaald op Advieskeuze.nl. Volgens Advieskeuze is Veldsink Advies...

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

ARAG een samenwerking aangegaan met Advieskeuze.nl. Frank Rensen, manager Commercie bij ARAG: “Om klanten beter te helpen bij de keuze van een onafhankelijk...

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Twee op de drie consumenten wil in de toekomst een videogesprek met een dienstverlener, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder ruim 5.000 consumenten. Van...

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Iets meer dan de helft van de consumenten gaat naar de hypotheek en verzekering kijken als er iets ingrijpends is gebeurd, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...

Adviseur maakt dienstverlening bij verduurzaming woning nog onvoldoende zichtbaar

Adviseur maakt dienstverlening bij verduurzaming woning nog onvoldoende zichtbaar

Uit grootschalig onderzoek van Advieskeuze.nl onder 3.800 consumenten blijkt dat 42,9 procent van plan is om de woning binnen drie jaar te verduurzamen. Bijna de...