Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf

FvActueel betekenisvol ondernemen

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid de beloning. Dat bleek op het webinar ‘FvActueel: betekenisvol ondernemen verhoogt klanttevredenheid’ van de Federatie van Assurantieclubs.

Betekenisvol ondernemen staat niet voor alle deelnemers aan het webinar gelijk aan duurzamer ondernemen. Een van de polls tijdens het webinar was: welke betekenis wil jij toevoegen aan je business? Excellente klantbediening antwoordde 59 procent, op de tweede plaats kwam eerlijkheid met 24 procent.

Steeds meer wordt van bedrijven echter ook verwacht dat zij bijdragen aan een beter evenwicht tussen welvaart, welzijn en welbevinden (gesproken wordt wel van de betekeniseconomie). Richard Meinders (SVC Groep), een van de sprekers tijdens het webinar: “De jeugd heeft een heel andere lading meegekregen dan wij. Wij hebben onze kinderen geleerd: wees gelukkig. Daardoor hebben zij heel andere doelen in het leven.”

Onbaatzuchtig

Volgens Robert Witteveen, een van de sprekers, zijn financieel adviseurs van nature al goed uitgerust voor de betekeniseconomie. Witteveen, co-founder First Day Advisory Group en innovatiedeskundige: “Onbaatzuchtig zijn, gevoel hebben bij je klanten, je inleven in de klant. Dat is de kern van wat de financieel adviseur doet. Als je het ook nog eens doet vanuit een bepaalde betekenis, geef je een extra dimensie aan waar je al goed in bent.”

Maar hoe geef je nu betekenis? Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP, hield de deelnemers aan het webinar voor het niet meteen heel groot te maken. “Begin bij jezelf, bij je eigen kantoor. Hoe duurzaam is je bedrijfsvoering eigenlijk? Ben je een verkoper of wil je de klant ontzorgen? Heb je voortdurend nieuwe klanten nodig om je bedrijf te runnen of bouw je duurzame relaties op? Let wel: er is geen goed of fout. Wel denk ik dat je oprecht moet zijn. Duurzaamheid is een trend waar je commercieel op kunt meeliften, maar hoe oprecht is dat?”

Meinders: “Steeds meer ondernemingen hebben een MVO-beleid. Klanten vinden dit ook steeds belangrijker. Onze eigen medewerkers kozen voor een iets duurdere pensioenregeling omdat de verzekeraar maatschappelijk verantwoorder belegt dan de maatschappij die qua prijs het beste uit de bus kwam.”

Trots

Meinders is lid van de jury van de VVP Advies Award. Hij lichtte deze prijs voor meest klantgerichte adviseur toe, voordat de winnaar van de Award 2020 (Assurantiekantoor Keijzerwaard) en een van de finalisten (Gabriël Financiële Bescherming) het woord kregen. Meinders: “Wij willen dat de adviseur weer trots is op zijn vak, dat o zo maatschappelijk relevant is.”

Natasja Naron staat aan het roer van Gabriël Financiële Bescherming, finalist VVP Advies Award 2020. Tevens is zij betrokken bij de nieuwe Erasmus-opleiding ‘Betekenisvol adviseren’. Gabriël Financiële Bescherming stelt nadrukkelijk de klant centraal. Naron: “Wij voeren een kennismakingsgesprek van 1,5 uur met nieuwe klanten. We sturen hen een voorbereidingsformulier voor dit gesprek. Een van de vragen is: noem drie momenten waarop u de afgelopen twee jaar echt tevreden was. Wij willen bereiken dat de klant zijn of haar middelen inzet voor wat écht belangrijk voor hem of haar is.”

Assurantiekantoor Keijzerwaard won de VVP Advies Award 2020. Dit onder meer vanwege zijn authenticiteit. “Dat is onze familietrots”, aldus David Keijzerwaard. Hij noemde het verder ontzettend belangrijk om je te laten zien. “Niks gemakkelijker dan een mail sturen. Wij gaan bij de klant langs als het echt om iets belangrijks gaat. En zorg dat de klant ook iets van jou weet.”

Dik van Velzen

Bert Sonneveld, dagvoorzitter en voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs, stond in zijn welkomstwoord stil bij het overlijden eind december van Dik van Velzen. Sonneveld: “Een vakman. De Federatie en de branche zijn Dik veel dank verschuldigd. Zo was hij achttien jaar hoofdredacteur van De Beursbengel, ooit het blad van de Federatie. Hij was ook een van de sprekers op ons eerste webinar mei vorig jaar.”

Foto: Richard Meinders (SVC Groep), David Keijzerwaard (Assurantiekantoor Keijzerwaard) en Bert Sonneveld (Federatie van Assurantieclubs).

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Webinar FvActueel over pensioenen

Webinar FvActueel over pensioenen

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 20 mei het webinar ‘FvActueel: pak je rol als gids in mistig pensioenlandschap’. Bert Sonneveld (voorzitter...

"Overheid moet levenmarkt impuls geven"

"Overheid moet levenmarkt impuls geven"

De overheid dient de levenmarkt een impuls te geven. Te denken valt aan het toestaan van – actief transparante – provisie, fiscaalvriendelijke oplossingen...

FvActueel 21 april 2021: kansen op de levensverzekeringsmarkt

FvActueel 21 april 2021: kansen op de levensverzekeringsmarkt

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 april 2021 vanaf 16:30 uur het webinar ‘FvActueel: kansen op de levensverzekeringsmarkt’. Voorzitter...

Het begint bij jezelf

Het begint bij jezelf

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid...

Schrijf je in voor het webinar betekenisvol adviseren (laatste kans)

Schrijf je in voor het webinar betekenisvol adviseren (laatste kans)

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Schrijf je HIER in. Dagvoorzitter...

Webinar betekenisvol adviseren

Webinar betekenisvol adviseren

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Dagvoorzitter en tevens voorzitter...

Verhoog je klanttevredenheid

Verhoog je klanttevredenheid

(Federatie van Assurantieclubs in VVP 6-2020) In toenemende mate zijn wij er ons allemaal van bewust dat het zo niet echt verder kan. De grenzen van wat de aarde...

Adviseurs te weinig aandacht voor handels- en debiteurenrisico's

Adviseurs te weinig aandacht voor handels- en debiteurenrisico's

"De handels- en debiteurenrisico’s krijgen niet altijd de aandacht van een zakelijk adviseur die het verdiend. Vaak wordt de focus gelegd op de risico`s die...

Webinar FvActueel: adviseren over handels- en debiteurenrisico’s

Webinar FvActueel: adviseren over handels- en debiteurenrisico’s

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op woensdag 23 september 2020 vanaf 16:30 uur een webinar over het adviseren over handels- en debiteurenrisico’s...

Adviseurs verwachten omzetdaling van 10 procent

Adviseurs verwachten omzetdaling van 10 procent

"Van de financieel adviseurs verwacht 37 procent in 2020 een omzetdaling van maximaal 10 procent als gevolg van de coronacrisis. Bijna een derde van de adviseurs...