Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf

FvActueel betekenisvol ondernemen

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid de beloning. Dat bleek op het webinar ‘FvActueel: betekenisvol ondernemen verhoogt klanttevredenheid’ van de Federatie van Assurantieclubs.

Betekenisvol ondernemen staat niet voor alle deelnemers aan het webinar gelijk aan duurzamer ondernemen. Een van de polls tijdens het webinar was: welke betekenis wil jij toevoegen aan je business? Excellente klantbediening antwoordde 59 procent, op de tweede plaats kwam eerlijkheid met 24 procent.

Steeds meer wordt van bedrijven echter ook verwacht dat zij bijdragen aan een beter evenwicht tussen welvaart, welzijn en welbevinden (gesproken wordt wel van de betekeniseconomie). Richard Meinders (SVC Groep), een van de sprekers tijdens het webinar: “De jeugd heeft een heel andere lading meegekregen dan wij. Wij hebben onze kinderen geleerd: wees gelukkig. Daardoor hebben zij heel andere doelen in het leven.”

Onbaatzuchtig

Volgens Robert Witteveen, een van de sprekers, zijn financieel adviseurs van nature al goed uitgerust voor de betekeniseconomie. Witteveen, co-founder First Day Advisory Group en innovatiedeskundige: “Onbaatzuchtig zijn, gevoel hebben bij je klanten, je inleven in de klant. Dat is de kern van wat de financieel adviseur doet. Als je het ook nog eens doet vanuit een bepaalde betekenis, geef je een extra dimensie aan waar je al goed in bent.”

Maar hoe geef je nu betekenis? Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP, hield de deelnemers aan het webinar voor het niet meteen heel groot te maken. “Begin bij jezelf, bij je eigen kantoor. Hoe duurzaam is je bedrijfsvoering eigenlijk? Ben je een verkoper of wil je de klant ontzorgen? Heb je voortdurend nieuwe klanten nodig om je bedrijf te runnen of bouw je duurzame relaties op? Let wel: er is geen goed of fout. Wel denk ik dat je oprecht moet zijn. Duurzaamheid is een trend waar je commercieel op kunt meeliften, maar hoe oprecht is dat?”

Meinders: “Steeds meer ondernemingen hebben een MVO-beleid. Klanten vinden dit ook steeds belangrijker. Onze eigen medewerkers kozen voor een iets duurdere pensioenregeling omdat de verzekeraar maatschappelijk verantwoorder belegt dan de maatschappij die qua prijs het beste uit de bus kwam.”

Trots

Meinders is lid van de jury van de VVP Advies Award. Hij lichtte deze prijs voor meest klantgerichte adviseur toe, voordat de winnaar van de Award 2020 (Assurantiekantoor Keijzerwaard) en een van de finalisten (Gabriël Financiële Bescherming) het woord kregen. Meinders: “Wij willen dat de adviseur weer trots is op zijn vak, dat o zo maatschappelijk relevant is.”

Natasja Naron staat aan het roer van Gabriël Financiële Bescherming, finalist VVP Advies Award 2020. Tevens is zij betrokken bij de nieuwe Erasmus-opleiding ‘Betekenisvol adviseren’. Gabriël Financiële Bescherming stelt nadrukkelijk de klant centraal. Naron: “Wij voeren een kennismakingsgesprek van 1,5 uur met nieuwe klanten. We sturen hen een voorbereidingsformulier voor dit gesprek. Een van de vragen is: noem drie momenten waarop u de afgelopen twee jaar echt tevreden was. Wij willen bereiken dat de klant zijn of haar middelen inzet voor wat écht belangrijk voor hem of haar is.”

Assurantiekantoor Keijzerwaard won de VVP Advies Award 2020. Dit onder meer vanwege zijn authenticiteit. “Dat is onze familietrots”, aldus David Keijzerwaard. Hij noemde het verder ontzettend belangrijk om je te laten zien. “Niks gemakkelijker dan een mail sturen. Wij gaan bij de klant langs als het echt om iets belangrijks gaat. En zorg dat de klant ook iets van jou weet.”

Dik van Velzen

Bert Sonneveld, dagvoorzitter en voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs, stond in zijn welkomstwoord stil bij het overlijden eind december van Dik van Velzen. Sonneveld: “Een vakman. De Federatie en de branche zijn Dik veel dank verschuldigd. Zo was hij achttien jaar hoofdredacteur van De Beursbengel, ooit het blad van de Federatie. Hij was ook een van de sprekers op ons eerste webinar mei vorig jaar.”

Foto: Richard Meinders (SVC Groep), David Keijzerwaard (Assurantiekantoor Keijzerwaard) en Bert Sonneveld (Federatie van Assurantieclubs).

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Corona-webinar Federatie van Assurantieclubs

Corona-webinar Federatie van Assurantieclubs

De Federatie van Assurantieclubs organiseert 6 mei een webinar over de impact van de coronacrisis en de kansen voor het assurantiekantoor en zijn klanten. Voorzitter...

"PA/PE weer zelf organiseren"

"PA/PE weer zelf organiseren"

De Federatie van Assurantieclubs zoekt leden van assurantieclubs om met elkaar na te denken over "een ideaal systeem van PA/PE. De driejaarlijkse verplichte PE-examens...

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

De Federatie van Assurantieclubs viert op 11 oktober haar 70-jarig bestaan met een jubileumfeest. De Federatie presenteert dan ook het eerste van een reeks nieuwe...

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen alle commotie over een diplomaplicht voor adviseurs niet. “Zo moeilijk zijn die Wft-examens niet. En als je doet wat je leuk vindt, dan...

Federatie organiseert collectieve eedsessies

Federatie organiseert collectieve eedsessies

Op 7 mei hebben circa 80 leden van LAC Zuid (Maastricht) gezamenlijk de eed of belofte afgelegd. De bijeenkomst vormde de start van een serie collectieve eedsessies...