Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

Rode kaart via Pixabay

In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per persoon. Verhage: “Er ligt nu een definitief advies via een brief van demissionair CDA-minister Hoekstra. In het kort: de provisie op schadeverzekeringen moet door de adviseur vooraf nominaal per product aan de klant worden gecommuniceerd (schriftelijk of mondeling), omwille van het bespreekbaar maken (en claimen) van de beoogde dienstverlening door de klant. Met dat laatste is niks mis, maar de vorm stel ik ter discussie.

“Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten, tot achter de komma, en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan haar klanten? Dit is alsof Hoekstra de financieel adviseur een bekeuring geeft, terwijl directe aanbieders hen met 180 kilometer per uur inhalen.

“De adviseur vragen om op deze manier transparant te zijn, in een ongelijk speelveld, is een belediging voor deze hardwerkende en essentiële beroepsgroep. Nominale provisie (mondeling) van te voren exact communiceren is lastig uitvoerbaar, wellicht zelfs onmogelijk. Een percentage is realistischer want dan kan de consument het op ieder moment zelf uitrekenen. Minister Hoekstra hoort de meningen in de markt wel, maar luistert niet naar de juiste partijen. Het thans voorliggende voorstel is onwerkbaar!

“Rechtstreeks werkende verzekeraars worden bevoordeeld en daarmee wordt een goed functionerende bestel omvergegooid. Wat volgt? Dat de adviseur de omzet (provisie) uiteen moet zetten in kosten huisvesting, personeel, auto, overhead, acquisitiekosten en wat voor advies en schadebehandeling overblijft? Directe aanbieders worden slechts gevraagd om de kenmerken van de dienstverlening te omschrijven. Maar ja, een gelijk speelveld met transparantie over affiliate vergoedingen is niet in het belang van de geraadpleegde partijen. De middenstand wordt in de verdediging gedrukt door CDA-minister Hoekstra en onevenredig hard aangepakt. Bij deze trek ik de rode kaart voor dit plan.”

Klik HIER voor de hele tekst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Huizinga - Ass. Ktr. P. Huizinga Marum 18 juni 2021

Zoals is gebleken dat er "donoren" achter de financiering van de partijen zitten, in dit geval het CDA, zo zullen er ongetwijfeld "donoren" zitten in de hoedanigheid als verzekeringsmaatschappijen alsmede het Verbond die er dapper aan meedoen en hoogst waarschijnlijk het CDA, lees Hoekstra hebben gepusht en mede gefinancierd om deze maatregel in te voeren. Het is verraad aan de tussenpersoon, niks meer en niks minder. De zoveelste maatregel om de tussenpersoon c.s. uit te roeien.

Hans Snabel - Hans Snabel Verz. 17 juni 2021

Hoekstra is een zeer onkundig manneke en die ook zijn oren alleen maar gebruikt voor wat hij wil horen, kansloos! Deze man alsjeblieft heel snel in een assurantiekantoor neerzetten zodat hij zelf de opgelegde regeltjes mag uitvoeren!

Samen betrokken... Koos Rook Financiële Diensten

Samen betrokken... Koos Rook Financiële Diensten

(Koos Rook Financiële Diensten in de rubriek Samen Betrokken in VVP 5) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Samen betrokken: Senders & van Balsfoort Advies

Samen betrokken: Senders & van Balsfoort Advies

(Uit VVP 4-2022) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...