Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

Rode kaart via Pixabay

In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per persoon. Verhage: “Er ligt nu een definitief advies via een brief van demissionair CDA-minister Hoekstra. In het kort: de provisie op schadeverzekeringen moet door de adviseur vooraf nominaal per product aan de klant worden gecommuniceerd (schriftelijk of mondeling), omwille van het bespreekbaar maken (en claimen) van de beoogde dienstverlening door de klant. Met dat laatste is niks mis, maar de vorm stel ik ter discussie.

“Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten, tot achter de komma, en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan haar klanten? Dit is alsof Hoekstra de financieel adviseur een bekeuring geeft, terwijl directe aanbieders hen met 180 kilometer per uur inhalen.

“De adviseur vragen om op deze manier transparant te zijn, in een ongelijk speelveld, is een belediging voor deze hardwerkende en essentiële beroepsgroep. Nominale provisie (mondeling) van te voren exact communiceren is lastig uitvoerbaar, wellicht zelfs onmogelijk. Een percentage is realistischer want dan kan de consument het op ieder moment zelf uitrekenen. Minister Hoekstra hoort de meningen in de markt wel, maar luistert niet naar de juiste partijen. Het thans voorliggende voorstel is onwerkbaar!

“Rechtstreeks werkende verzekeraars worden bevoordeeld en daarmee wordt een goed functionerende bestel omvergegooid. Wat volgt? Dat de adviseur de omzet (provisie) uiteen moet zetten in kosten huisvesting, personeel, auto, overhead, acquisitiekosten en wat voor advies en schadebehandeling overblijft? Directe aanbieders worden slechts gevraagd om de kenmerken van de dienstverlening te omschrijven. Maar ja, een gelijk speelveld met transparantie over affiliate vergoedingen is niet in het belang van de geraadpleegde partijen. De middenstand wordt in de verdediging gedrukt door CDA-minister Hoekstra en onevenredig hard aangepakt. Bij deze trek ik de rode kaart voor dit plan.”

Klik HIER voor de hele tekst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Huizinga - Ass. Ktr. P. Huizinga Marum 18 juni 2021

Zoals is gebleken dat er "donoren" achter de financiering van de partijen zitten, in dit geval het CDA, zo zullen er ongetwijfeld "donoren" zitten in de hoedanigheid als verzekeringsmaatschappijen alsmede het Verbond die er dapper aan meedoen en hoogst waarschijnlijk het CDA, lees Hoekstra hebben gepusht en mede gefinancierd om deze maatregel in te voeren. Het is verraad aan de tussenpersoon, niks meer en niks minder. De zoveelste maatregel om de tussenpersoon c.s. uit te roeien.

Hans Snabel - Hans Snabel Verz. 17 juni 2021

Hoekstra is een zeer onkundig manneke en die ook zijn oren alleen maar gebruikt voor wat hij wil horen, kansloos! Deze man alsjeblieft heel snel in een assurantiekantoor neerzetten zodat hij zelf de opgelegde regeltjes mag uitvoeren!

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Klanttevredenheid daalt significant na overname advieskantoor

Klanttevredenheid daalt significant na overname advieskantoor

Een daling van de klanttevredenheid is een risico dat nog onvoldoende wordt meegenomen bij verkoop en overnames. Uit onderzoekscijfers blijkt dat de gemiddelde tevredenheid...

Samen betrokken:  Niesten Assurantiën & Hypotheken

Samen betrokken: Niesten Assurantiën & Hypotheken

(Uit VVP 3-2022) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...