Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Bart Combée

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe het zelf opwekken van energie in de toekomst rendabel blijft voor consumenten.

De bond is blij met de toezegging van minister Kamp dat hij zich wil inzetten voor behoud van de huidige salderingsregeling tot 2023. Volgens directeur Bart Combée gaat dit niet ver genoeg. "Voor consumenten is een langdurige zekerheid op het moment van investeren het allerbelangrijkste. De terugverdientijd zou daarom nooit boven de zeven jaar moeten komen, want dan verliezen consumenten hun interesse. Verlenging van de salderingsregeling tot 1 januari 2025 zou in dat licht nog meer consumenten geruststellen.


Leveringspremie

Kamp onderschrijft het belang van zekerheid en komt in zijn brief aan het kabinet met twee opties om het salderingssysteem vanaf 2023 te vervangen. De eerste optie is een vast bedrag per geleverde kilowattuur, een soort leveringspremie. Het voordeel hiervan is dat de premie die consumenten krijgen voor de stroom, los staat van het verbruik. Combée: "We horen nu vaak van consumenten veel meer zonnepanelen op hun dak zouden willen leggen, als dat financieel aantrekkelijk zou zijn. Dat is het nu niet, omdat je in de huidige regeling een heel klein bedrag van de energiemaatschappij krijgt voor de niet gebruikte energie die je aan hen levert." Ook is zo’n regeling beschikbaar voor consumenten zonder (geschikt) eigen dak. Of de voorgestelde regeling goed genoeg is hangt volgens Combée af van de precieze uitwerking. "Belangrijk is dat voor langere tijd wordt vastgelegd dat de jaarlijks aan te passen premie een terugverdientijd van niet meer dan zeven jaar garandeert."


Aankoopsubsidie

De tweede optie is een aankoopsubsidie. De Consumentenbond ziet hier niets in omdat een dergelijke (tijdelijke) regeling voor onrust zorgt bij consumenten. Combée: "Consumenten gaan zich afvragen of ze nog wel op tijd zijn of dat de pot leeg is op het moment dat ze aankloppen voor subsidie. Mensen worden daar zenuwachtig van." Tijdelijke subsidieregelingen zijn bovendien slecht zijn voor de stabiliteit van de markt. In het verleden gingen verschillende bedrijven failliet nadat de regeling stopte, terwijl consumenten gebaat zijn bij goede nazorg en garantieafhandeling, ook na de terugverdientijd van hun panelen. Bij een aankoopsubsidie is bovendien onduidelijk wanneer consumenten hun (verlaagde) investering terugverdienen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...