Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

Stelling Yes No

'Klant vraagt nooit hoeveel ik aan schadeverzekering verdien', zo luidde de stelling op VVP-online. Maar liefst 87 procent van de 366 respondenten was het hier mee eens. 'Slechts' 46 mensen waren het oneens met deze stelling.

De stelling was ingegeven door het pleidooi van de AFM voor actieve provisietransparantie, een visie die ook door het Verbond van Verzekeraars wordt onderschreven en die bij de intermediaire belangenorganisaties volstrekt in het verkeerde keelgat schoot. "Iets wat al recht is hoeft niet recht gemaakt te worden", was het idee.

De stelling van deze week luidt: 'Uiteindelijke doel van het pleidooi van AFM en verzekeraars voor actieve provisietransparantie is de totale afschaffing van provisie'.

Doet u weer mee? De redactie van VVP is zeer benieuwd naar de uitkomsten....

In april van dit jaar maakte VVP overigens al bekend dat verzekeraars n een Position Paper zouden gaan pleiten voor actieve transparantie van schadeprovisie. De tekst in VVP 3 luidde:

In aanloop naar de evaluatie van het provisieverbod verschijnt binnenkort een Position Paper van het Verbond. Het zou mij niet verbazen als de verzekeraars pleiten voor actieve transparantie van schadeprovisie. Dat wil zeggen dat provisie op schadeverzekeringen blijft gehandhaafd, maar dat de adviseur de klant voorafgaand aan het sluiten van een polis actief moeten informeren over de provisie die hij ontvangt voor het afsluiten van de polis.

Voor adviseurs is dit – gedeeltelijk – goed nieuws. Voor veel adviseurs is bemiddeling en advisering in simple risks nog altijd de kurk waar hun advieskantoor op drijft. Dat verzekeraars hier niet aan willen tornen is voor deze kantoren een steun in de rug. Nog niet zo heel lang geleden was het sentiment anders en werd concreet rekening gehouden met een totaal provisieverbod. Niet alleen omdat het provisiesysteem niet meer zou passen in het huidige tijdsgewricht waarbij er geen sturingsmogelijkheden meer mogen zijn tussen aanbieders en intermediair en omdat de politiek bij herhaling aangaf het helemaal met de bedrijfstak te hebben gehad. De politiek ziet nu in dat de financiële sector zucht onder de wet- en regeldruk en verzekeraars begrijpen ook wel dat rust in de tent wenselijk is.

Is het dan ook goed? Dat valt te bezien. Groot issue is en blijft het level playing field. Als je overtuigd bent van de noodzaak van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen, zou je er ook voor moeten zorgen dat alle partijen in de financiële sector die producten en diensten aanbieden transparant zijn over hun inkomsten. Anders is het voor de klant onbegrijpelijk en kan hij weer op het verkeerde been worden gezet. Voorbeeld. Gemiddeld ‘verdient’ de adviseur zo’n 20 euro op 100 euro schadepremie. Dat is geen winst maar omzet en de gemiddelde klant zal dit niet direct begrijpen. De klant denkt dat hij voor bemiddeling 20 euro betaalt, terwijl dit bij een direct writer of een Independer ‘gratis’ is. Hiermee zet je het eenvoudige schadekantoor op fikse achterstand. Je zult al je klanten ervan moeten overtuigen dat Independer of Centraal Beheer ook aan het sluiten van een polis ‘verdient’. En bij dit soort polissen heb je daar als adviseur meestal geen tijd voor.

Adviseurs kunnen ervan uitgaan dat actieve transparantie van schadeprovisie er gaat komen. Goed nieuws of slecht nieuws, het maakt in ieder geval duidelijk dat adviseurs die hun verdiensten vooral uit de particuliere schademarkt halen flink aan de bak moeten. Je moet proactiever van je laten horen wat je voor de klant kunt betekenen en duidelijk maken waarom je klanten bij je moeten blijven en wat ze ervoor terugkrijgen (noem drie concrete punten die je als adviseur vóór hebt op Independer, Rabobank of Centraal Beheer). Be good is niet meer genoeg. Je moet het ook kunnen laten zien.

Ook van groot belang: sluit je aan bij een belangenorganisatie. Juist in dit soort dossiers, die het intermediair in het hart raken, blijkt het ongelooflijk belangrijk om met één mond te kunnen spreken. Gewoon… Doen!

 

 

 

Reactie toevoegen

 
In nieuwe VVP: tips om een burn out te voorkomen

In nieuwe VVP: tips om een burn out te voorkomen

"Doe werk waar je gelukkig van wordt, zorg ervoor dat je werk van betekenis is voor anderen, eet gezond, beweeg voldoende, zet je telefoon één dag...

VVP-site vernieuwd!

VVP-site vernieuwd!

Onder dat motto lanceerde VVP dinsdag 5 september haar vernieuwde website.Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP: "Waarom Googlen als je als financieel adviseur...

Alles over Inkomen met janthony wielink

Alles over Inkomen met janthony wielink

VVP organiseert op 20 september het Event Inkomen in Rotterdam. Een netwerkevent voor inkomensadviseurs van het hoogste niveau. Het VVP Event Inkomen, georganiseerd...

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële topadviseurs, daar draait het om tijdens de VVP Dag van het Topadvies op woensdagmiddag 21 juni in Leusden.Veel praktijkinfo en dialoog met collega-adviseurs...

Dialoog over dilemma's met aankomende verzekeraars en advocaten

Dialoog over dilemma's met aankomende verzekeraars en advocaten

Aankomende advocaten, letselschadebehandelaars en verzekeraars bewuster maken van de maatschappelijke functie van de financiële sector. Dat was het idee achter...

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag

De volgende nieuwsbrief verschijnt maandag, Dit in verband met Hemelvaartsdag. Het nieuws op de site wordt woensdag overigens wel gewoon bijgehouden. En heeft u...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

"Bevrijd jezelf uit het woud van regels. Silva Janssen (Oostdam & Partners) laat in haar workshop op de Dag van het Topadvies van 21 juni zien hoe dit moet....