"Consument onwetend over schadeprovisie"

Document via Pixabay

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is." Dat stelt de Consumentenbond.

De bond verder: "Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon."

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. De bond: "Ruim 40 procent van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70 procent van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25 procent weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is."

De Consumentenbond vindt dat "consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - Tooms Beheer 8 maart 2019

Gratis bestaat echt niet. Een klant kan (zou moeten kunnen) weten/vermoeden dat zijn/haar adviseur inkomsten heeft en dat die niet in de begroting van het ministerie van financiën zitten. Dat betekent dus dat deze inkomsten dus direct uit de premie komen als de klant niet een aparte nota voor dienstverlening krijgt. Dat inkomen noemen we dan provisie (hé bah!), maar in de winst- en verliesrekening heet het (gewoon) omzet. Kortom, anders dan het Verbond ons wil doen geloven...... de klant is echt niet gek. Anders dan het Verbond ons wil doen geloven is er geen interesse in de omzet van zijn/haar adviseur. Immers in 35 jaar nog nooit een vraag gehad. Uiteraard wel eens uitgelegd en dan geen enkel probleem. Zelfs wel eens verbazing als de premie soms, uh.... vaak (veel) lager uitviel dan rechtstreeks en mensen er voor die lagere premie (incl. provisie) ook nog eens een eigen adviseur bij krijgen.

Geert Jan Douma - douma assurantien 28 januari 2019

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts en heb geen idee wat hij er aan verdiend, geen percentage en geen bedrag. ik denk wel dat hij er aan verdiend. Als hij dat bekend maakt kan ik lekker onderhandelen over de prijs en dan ga ik dat ook aan de bakker vragen en de groenteboer. En mijn abonnement bij de Consumentenbond daar wordt vast niets op verdiend, toch?

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com, intermediair voor allrisk autoverzekeringen, verruilt de provisie voor een vaste servicevergoeding die voor alle klanten gelijk is, onafhankelijk...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

"Ik vind het een goede zaak dat de AFM onlangs heeft aangekondigd onderzoek te willen doen naar de beheerfase. Maar dan moet de AFM wel de financiering in haar probleemanalyse...

"Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk betaling"

"Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk betaling"

De Hypotheekshop juicht concretisering van de nazorgplicht toe, maar wijst er op dat "het vraagstuk van de betaling voor deze zorgplicht hier niet los van kan worden...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Als we de brief van de AFM tot op de letter volgen, zou een beleggingsonderneming niet eens meer een goedkoop flesje wijn mogen aannemen." Aldus Nina Peters van...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...