Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Fiat 500 2021 TB

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, verhoogden verzekeraars toch hun premies. De Consumentenbond heeft het Verbond van Verzekeraars om opheldering gevraagd. 

De bond: "De schadelast daalde van 3,077 miljard euro in 2016 naar 2,917 miljard in 2020 (min vijf procent). Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van 3,902 miljard naar 4,692 miljard (plus zeventien procent). Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020."

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. En als dat zo is, dan vinden wij dat die verzekeraars de teveel ontvangen premies moeten terugbetalen aan hun klanten. En anders moeten ze een flinke premiedaling in 2022 doorvoeren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 juli 2021

De consumentenbond, de voorstander van slechts actieve transparantie van de provisiekosten, meent dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Als je dat als Consumentenbond al meent - zo een mening komt toch niet uit de lucht vallen - waarom dan niet de verzekeringskosten van de verzekeraars/serviceproviders ook actief promoten? ---------------------------------------------------------------------------------- Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Heeft de Consumentenbond al wel nagedacht over de consequenties van het door het Verbond van Verzekeraars gewenste Directe-Schadeafhandelingsbedrijf. Wat had de Consumentenbond gedacht van de kapitalen waarmee het spaarpotje gevoed moet worden in de apart op te richten Verhaalschade-afdeling die verzekeraars zullen moeten aanhouden om deze schade-uitkeringen te kunnen voorschieten? En de juridische kosten die er gemaakt zullen worden om dit schadeverhaal integer in goede banen te leiden? ------------------------------------------------- Premie-teruggave of premiedaling door de verzekeraars t.b.v. eigen WetAansprMotorvoertuigen-verzekerden, en ongeacht of deze wel of niet gebruik willen maken van Directe-schadeafhandeling, dat zit er in de toekomst echt niet meer in!

Minder auto's vernield in 2020

Minder auto's vernield in 2020

In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1.855 minder dan het jaar ervoor. Aldus Independer, dat op basis van...

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

De Rechtbank Noord-Holland bakt geen zoete koekjes voor de bakker die de sleutel van zijn Audi A3 onbeheerd achterliet. Verzekeraar a.s.r. weigert volgens de rechtbank...

Communicatie sleutel

Communicatie sleutel

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid...

Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

De autoverzekering werd in 2020 gemiddeld 50 euro op jaarbasis duurder in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse door Independer. De stijging,...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Minister Van Nieuwenhuizen treft een nieuwe coulanceregeling waardoor rijbewijzen die tussen 1 december 2020 en 1 maart 2021 verlopen, tot 1 maart geldig blijven....

Hybride en keyless entry auto’s  in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s werden in 2020 populairder bij autodieven, blijkt uit data van de AutodiefstalBarometer van Interpolis. De verzekeraar: "Uit...

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

De strengere eisen van keuringsdienst Kiwa aan ‘keyless entry-systemen' hebben volgens het Verbond geen gevolgen voor de verzekering. Aldus de verzekeraarsorganisatie...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Voor historische voertuigen van voor 1 januari 1960 gold al...