Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Kassa nieuw logo 2018 Twitter

Crédit Agricole (Interbank, Ribank en Voorschotbank) heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te compenseren voor te hoge rentes op leningen. Ook gaat de bank, die vermoedelijk honderdduizenden doorlopende kredieten verkocht, per 1 mei alle doorlopende kredieten opzeggen.

Dit stelt Crédit Agricole in een reactie aan het televisieprogramma Kassa. De bank zegt met de maatregelen te komen naar aanleiding van de uitspraak van het Kifid en om klanten te helpen naar een toekomst zonder schulden. Stichting Geldbelangen van Rob Goedhart, die ook in de uitzending te zien was, speelde hierbij een belangrijke rol.

Volgens Geldbelangen hebben consumenten tenminste 500 miljoen euro teveel aan rente betaald. Na de uitspraak van het Kifid heeft Geldbelangen zo’n honderd situaties doorgerekend en is hierbij uitgegaan van 'voorzichtige berekeningen'. Daar kwam uit dat consumenten gemiddeld 9.000 euro teveel rente hebben betaald. Volgens Goedhart gaat het in totaal om een paar honderdduizend gedupeerden. 

De zaak kwam aan het rollen toen Goedhart in 2014 van iemand hoorde dat zij 13,6 procent rente betaalde op een lening van 45.000 euro. “Dat kon niet waar zijn, want de rente was sinds de crisis-jaren 2008-2009 sterk verlaagd naar historische laagte. En overigens adverteerde Interbank toen met 4,5 procent.”

Een moeizame strijd bij het Kifid volgde. Toen Kassa van BNN/Vara er in 2016 aandacht aan besteedde kwam de zaak Van Arkel aan het licht. Familie van Arkel (toen achter in de vijftig) moest een rente van 12,3 procent betalen op een lening van rond 30.000 euro, losten nauwelijks af en ze hadden het vooruitzicht dat ze tot hun 72-ste nog tienduizenden euro’s naar de bank moesten brengen. In 2016 besloten de Van Arkels op TV over hun schuld te praten. En dat bracht volgens Goedhart de menselijk impact goed naar voren. Uiteindelijk, in 2020, krijgen ze te horen dat ze recht op compensatie hebben en dat brengt een schuldenvrij pensioen dichterbij.

Hoewel Geldbelangen blij is met de uiteindelijke uitspraak van het Kifid betreurt de stichting dat het zo lang heeft moeten duren. Over de rol van de AFM heeft Geldbelangen geen goed woord over. "Toen Geldbelangen al in 2016 voor een aantal mensen hulp bood in een soort tussenoplossing met de bank verbood de AFM de stichting om dat te doen. Stichting Geldbelangen kreeg zelfs een officiële waarschuwing van de autoriteit. Wij waren in 2016 bereid alles wat wij wisten met de AFM te delen en de foute zaken van de kredietbanken te bestrijden. In plaats daarvan klapte de AFM ons de deur in het gezicht. Wij vragen ons echt af of de AFM nog snapt waartoe zij op aarde is: de consument beschermen! En snapt zij dat niet dan kun je het instituut beter opheffen."

Geldbelangen zegt verder geen medelijden met de bank te hebben. "De moedermaatschappij in Frankrijk maakt 4 tot 5 miljard euro winst per jaar. Ze kan dus gemakkelijk die tenminste 500 miljoen terug geven aan de Nederlandse consumenten."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Smeets - None 28 mei 2020

Vergoeding vanaf 2008 2003 t/m2007 word volledig buiten beschouwing gelaten. En mijn afloddingsvrij krediet werd omgezet met volledige afsluitprovisie van meer dan €7000,- waardoor er met pensioen nog schuld overblijft na dan 24 jaar betaald te hebben. Niet menselijk gedrag van onverbiddelijk interbank alle pogingen van instanties hielpen niks

Meer over
Kifid: rentewisselingen Interbank aanvaardbaar

Kifid: rentewisselingen Interbank aanvaardbaar

Interbank heeft de vrijheid om de rente aan te passen niet gebruikt op een wijze die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, aldus de...

"AFM is niet meer te volgen"

"AFM is niet meer te volgen"

De AFM is niet meer te volgen, stelt voorzitter Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen. "Het klinkt misschien vreemd, maar dit keer ben ik het – als belangenbehartiger...

"Klacht eerst aan Interbank voorleggen"

"Klacht eerst aan Interbank voorleggen"

Kifid zegt veel telefoontjes te krijgen na de uitzending van het programma Kassa van afgelopen zaterdag over Interbank. Maar klanten moeten hun klacht eerst aan...

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Door een gebrek aan informatie van pensioenverzekeraars kunnen consumenten niet goed beoordelen of zij wel een goede deal krijgen." Aldus zaterdag het...

"Dnb en afm horen niet thuis in pensioendebat"

"Dnb en afm horen niet thuis in pensioendebat"

Toezichthouders gaan ver buiten hun boekje als zij het beleid rondom pensioen willen bijsturen of bepalen. "Want in wiens belang spreken zij eigenlijk",...

Methode goedhart

Methode goedhart

Laat bij de herbeoordeling van de wurgkredietcontracten van Interbank het nieuwe intermediair de provisiebetaling overnemen op een normaal beloningspromillage. Dan...

Interbank stopt met Doorlopend Krediet met 1% maandtermijn

Interbank stopt met Doorlopend Krediet met 1% maandtermijn

Interbank zet per 13 september definitief een punt achter het aanbieden van het Doorlopend Krediet met een 1 procent maandtermijn. Interbank is van mening dat "leningen...

Interbank verlaagt rente wurgkredieten

Interbank verlaagt rente wurgkredieten

Interbank heeft de rente van klanten met een wurgkrediet tot nu toe verlaagd met gemiddeld 4,7 procent of 14.500 euro. Dat meldde zaterdag het consumentenprogramma...

Consumind past tv-commercial aan na klacht rob goedhart

Consumind past tv-commercial aan na klacht rob goedhart

Volgens Stichting Geldbelangen (Rob Goedhart) misleidt Consumind (een initiatief van MTVTD) de consument in commercials, veelal uitgezonden rondom TV-uitzendingen...

Klant Interbank stapt naar commissie beroep Kifid

Klant Interbank stapt naar commissie beroep Kifid

"Gelukkig is het ministerie van Financiën bezig om de werkwijze van het Kifid te evalueren voor een verslag aan de Tweede Kamer. Dat is een mooie gelegenheid...