De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

Bert Sonneveld: ‘Helpen voorkomen van onverzekerbaarheid.’

De Vereende, RDW en assurantieadviseurs slaan de handen ineen tegen onverzekerbaarheid.  Dit door onnodige stappen over te slaan zodat het verzekeren van motorvoertuigen makkelijker wordt gemaakt.

De RDW zegt regelmatig te worden gebeld door particulieren en zzp-ers die hun motorvoertuig niet hebben verzekerd en moeite hebben om een verzekering af te sluiten. In een pilot met vijf assurantieadviseurs is een werkwijze uitgewerkt om deze mensen rechtstreeks vanuit de RDW met een adviseur in contact te brengen. De adviseur kijkt daarbij of er een reguliere verzekering mogelijk is en als dit niet lukt wordt door de adviseur bij de Vereende naar een oplossing gezocht. De Vereende speelt hierin geen actieve rol. Er is bewust voor gekozen om de pilot te draaien met adviseurs die de Vereende goed kennen, omdat de verwachting was dat in een flink aantal gevallen de adviseur niet bij de reguliere verzekeraars terecht kon.

De pilot is een succes. Meer dan 60 procent van de bezitters van een onverzekerd voertuig die zij doorverbonden naar de adviseurs, reed drie maanden later verzekerd rond. Dat wil overigens niet zeggen dat de overige bellers onverzekerd rondrijden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat zij hun auto verkocht hebben en daarom geen verzekering meer nodig hebben. Welk deel bij de Vereende is ondergebracht is niet bekend, omdat er geen gegevensuitwisseling tussen de RDW en de Vereende plaatsvindt.

Vanaf 1 maart 2023 wordt de pilot omgezet naar een standaard werkproces. De RDW zet dan particulieren, die aangeven hun motorvoertuig niet verzekerd te krijgen, direct door naar de adviseurs die op de website van de Vereende in ‘zoek uw adviseur’ gevonden kunnen worden. De RDW zal op basis van de postcode van de consument doorverbinden naar het eerst getoonde resultaat. Belangrijk aldus de Vereende: de adviseur gaat op zoek naar de best mogelijke oplossing en niet naar een Vereende-oplossing.

Bet Sonneveld, Manager Marketing & Acceptatie bij de Vereende: "Met dit initiatief voorkomen we dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Aan de betrokken adviseurs vragen wij nadrukkelijk de particulier of zzp-er hierin zo goed mogelijk te helpen. Met elkaar zijn we dan hopelijk is staat zoveel mogelijk klanten alsnog te helpen en het aantal onverzekerd-rijdende voertuigen in Nederland verder terug te dringen.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...