Directe Schadeafhandeling "mooi proces bij abc-tje"

Autoschade Audi TB 2020

In een adviseursmailing vraagt 112Schade zich af of Directe Schadeafhandeling van WA-schade altijd goed zal gaan werken. De belangenbehartiger over de nieuwe dienst van verzekeraars en gevolmachtigden per 1 juli (of uiterlijk 1 januari 2022 voor maatschappijen en GA’s die meer tijd nodig om het proces in te richten): “Directe Schadeafhandeling kan een mooi proces zijn. Bij het voldoen aan alle spelregels, inclusief die van schadevaststelling, en als er sprake is van een ‘abc-tje’, kan het prima werken. Echter, kan dit werk wel goed opgepakt worden door de WA-behandelaar die niet gewend is service te verlenen als een belangenbehartiger? Kan de schadebehandelaar continu switchen tussen zijn WA-behandeling, cascobehandeling, OVS-afwikkeling en het voor hem/haar nieuw te verlenen verhaalsbijstand? Laten we van het positieve uitgaan: de tegenpartij is verzekerd en diens verzekeraar doet mee aan Directe Schadeafhandeling. Via de voorwaarden van de verzekeraar en dus wordt verzekerde gestimuleerd om naar een aangesloten hersteller te gaan. Wel zo makkelijk voor de verzekeraar: er is een contract, de hersteller regelt alles direct met de verzekeraar en tegen een (vaak te) lage kostprijs. Win-win voor de verzekeraar.

“Voor de verzekerde geldt: het voertuig moet hersteld worden (toch jammer soms, met geld kun je leukere dingen doen).

“Is het voertuig jonger dan tienjaar en gaat deze total loss? Dan moet verzekerde er afstand van doen (dat is nou jammer, technisch gezien een prima auto namelijk maar economisch is het het niet waard om te repareren).

“Deze regels zijn voor verzekeraars duidelijk, maar verzekerden staan hier eigenlijk nooit bij stil. Dit kan voor aardig wat discussies zorgen!

“Verzekeraar moet niet alleen de voertuigschade vergoeden, maar alle schade die de klant ook zelf op de tegenpartij zou kunnen verhalen. Dus ook huurkosten, taxatiekosten, waardevermindering, schade aan vervoerde zaken, schade aan aangekoppelde aanhanger of caravan, etcetera. 

"Maar goed, alle schade is vastgesteld, verzekerde kan schadeloos gesteld worden. Wat als er toch nog discussie ontstaat tussen verzekeraars omtrent de aansprakelijkheid?

“De klant zou in dat geval niet alsnog de dupe mogen zijn van de discussie. Eenmaal de schade vergoed door de WA-verzekeraar aan de eigen klant, dan blijft dat zo. De WA-verzekeraar zal zijn verlies moeten nemen.

“Dit baart ons wel zorgen. Hoe zal dezelfde schadebehandelaar een volgend schadegeval beoordelen? Zal hij nog net zo snel en soepel met de eigen klant de mogelijk verhaalbare schade willen regelen? Of zal hij strenger zijn en eerder een schade afwijzen. De klant is dan alsnog op zichzelf aangewezen en meldt zich dan wederom bij u.”

Toegevoegde waarde blijft

Volgens het Verbond van Verzekeraars behouden verhaalservice of rechtsbijstanddekking Motorrijtuigen “toegevoegde waarde als de Directe Schadeafhandeling niet van toepassing is. Bijvoorbeeld als een buitenlands gekentekend voertuig betrokken is (voertuig is niet bij de RDW geregistreerd). Of bij schade met een andere verkeersdeelnemer dan een motorrijtuig. 

“Daarnaast is de rechtsbijstandsdekking op een motorrijtuigverzekering vaak ruimer dan alleen verhaal van materiële voertuigschade. Geschillen over het verhalen van letselschade, die ontstaan door deelname aan het verkeer met een motorrijtuig zijn bijvoorbeeld meeverzekerd. Net als een geschil met een garage.  

“Bovendien houdt de klant altijd de keuzemogelijkheid een beroep te doen op zijn rechtsbijstandverzekering en de claim bij de aansprakelijke verzekeraar in te laten dienen, in plaats van bij de eigen verzekeraar op basis van het serviceconcept Directe Schadeafhandeling.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

Als alles volgens plan verloopt, stapt het overgrote deel van de motorrijtuigverzekeraars op 1 juli over op Directe Schadeafhandeling en volgt een klein deel in...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

Minister laat 'directe' WA-verzekering aan markt

Minister laat 'directe' WA-verzekering aan markt

Minister Hoekstra gaat zich niet speciaal inspannen voor de directe WA-verzekering die het Verbond wil invoeren. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen. De...

Aanhangers boven 750 kg: Verbond wil sluitende WA-regeling

Aanhangers boven 750 kg: Verbond wil sluitende WA-regeling

Het Verbond van Verzekeraars wil een sluitende regeling waarbij in Nederland net als in andere Europese landen aanhangers boven de 750 kg apart WA verzekerd zijn....

Extra ongevallendekking bij zorgpolis SUCSEZ

Extra ongevallendekking bij zorgpolis SUCSEZ

In samenwerking met 112schade.nl en XL Catlin introduceert adviseur SUCSEZ het Zorg Pluspakket. Het gaat om een extra ongevallendekking die kosten voor fysiotherapie...

Kleine schades inschatten met foto

Kleine schades inschatten met foto

112schade.nl gaat in samenwerking met Schade Service Nederland (SSN) het opstellen van een pro forma nota digitaliseren. Waarbij men nu met het voertuig naar een...

Verzekeraars doen maand langer over uitbetalen autoschade

Verzekeraars doen maand langer over uitbetalen autoschade

Nederlanders wachten sinds afgelopen jaar gemiddeld een maand langer voordat ze een vergoeding ontvangen als ze autoschade indienen bij de tegenpartij. Dat blijkt...

DAK werkt samen met 112schade.nl

DAK werkt samen met 112schade.nl

Vanaf half januari krijgen de 1.500 leden van de coöperatie DAK de gratis Verhaalservice van 112schade.nl aangeboden.   De DAK Verhaalservice kan...

112schade.nl: kosteloze verhaalsservice

112schade.nl: kosteloze verhaalsservice

Een kosteloze verhaalsservice voor particulieren met materiële schade en/of letselschade. Dat biedt het maandag gelanceerde 112schade.nl.   Initiatiefnemers...