DNB lanceert de campagne namens het Maatschappelijk Overleg betalingsverkeer (MOB), waarin partijen zijn verenigd die in Nederland betrokken zijn bij het retail-betalingsverkeer, zoals de banken, organisaties in de detailhandel en consumentenorganisaties. Met de campagne willen zij "bevorderen dat de rekeninghouder een weloverwogen beslissing neemt als er een vraag komt om toegang te geven tot een bankrekening". Verwacht wordt dat de nieuwe mogelijkheden zullen leiden tot nieuwe producten en aanbiedingen via de bankrekening.
DNB start publiekscampagne nieuwe mogelijkheden bankrekening
DNB is maandag gestart met een publiekscampagne onder de slogan ‘U beslist’ om meer bekendheid te geven aan de nieuwe mogelijkheden om anderen toegang te geven tot de bankrekening. Die toegang wordt mogelijk nu ook in Nederland de wetgeving van kracht is geworden die volgt uit de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2.
Reactie toevoegen
Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's
PSD2, aldus SEO in een evaluatie in opdracht van Financiën, draagt bij aan meer concurrentie op de markt voor betaaldiensten en aan een gelijker speelveld tussen...
Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars
Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...
Banken pleiten voor balans tussen eigenaar en gebruiker van data
De NVB vindt dat voor een juiste balans tussen de verschillende partijen in de data-economie – de datagebruikers en -eigenaren – een nieuw wettelijk...
AP onderzoekt aanbieders van nieuwe online rekeningdiensten
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start een onderzoek naar Nederlandse bedrijven met een PSD2-vergunning die betaalrekeninginformatie verwerken. De AP wil te weten...
"Vooral rekeninginformatiediensten bieden onder PSD2 belangrijke kansen voor financieel adviseurs", stelt René Teuwen (Brains Lab) in het Ken je vak! katern...
(door René Teuwen, Brains Lab) Vooral rekeninginformatiediensten bieden onder PSD2 belangrijke kansen voor financieel adviseurs. PSD2 is de nieuwe Europese...
Weinig animo voor delen betaalgegevens
Verreweg de meeste Nederlandse consumenten lijken niet van plan om hun betaaldata te laten gebruiken voor nieuwe aan hen te verlenen diensten. Dat blijkt uit DNB-onderzoek. Slechts...
Tot nu toe zes aanvragen voor PSD2-vergunning
Via het voorlopige PSD2-loket van DNB hebben twintig partijen zich gemeld met interesse in een vergunning. Zes van deze partijen hebben ook daadwerkelijk een...
PSD2 bij 82 procent nog onbekend
De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 is bij 82 procent van de Nederlanders nog onbekend. Na uitleg van wat PSD2 is, verwacht echter bijna de helft van de Nederlanders...
Financieel Paspoort: gegevensbescherming belangrijker dan innovatie
Gegevensbescherming is belangrijker dan financiële innovatie, zo stelt de stichting Financieel Paspoort naar aanleiding van de mogelijkheid tot misbruik van...