Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

toetsenbord online winkelen via Pixabay

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Sinds 28 mei gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn. Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk informeren voor welke zaken het platform verantwoordelijk is en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels.

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt. Ook moet voor de aankoop duidelijk zijn waarvoor de consument terecht kan bij de verkoper en waarvoor hij bij de marktplaats terecht kan (denk aan het recht op een goed product of het herroepingsrecht). Deze informatie moet op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier worden aangeboden.

Reactie toevoegen

 
ACM: samenwerking banken bij duurzaamheidsrapportages is toegestaan

ACM: samenwerking banken bij duurzaamheidsrapportages is toegestaan

Nederlandse banken mogen samenwerken om hun duurzaamheidsrapportages op te stellen en beter vergelijkbaar te maken, zo concludeert de Autoriteit Consument en Markt...

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit...

ACM: spaarrentes blijven achter door te weinig concurrentie

ACM: spaarrentes blijven achter door te weinig concurrentie

Een gebrek aan concurrentie tussen banken is een belangrijke oorzaak van de lage spaarrente voor consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt...

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer draagt reviews hypotheekkantoren over aan klantenvertellen

Independer heeft de reviews van hypotheekkantoren overgedragen aan klantenvertellen. Marga Lankreijer, manager hypotheken bij Independer: “Aangezien deze reviews...

Webinar 'Tien tips voor je website'

Webinar 'Tien tips voor je website'

Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...