ESG-ambities banken nog niet vertaald in concrete daden

Roos van Delden

Nederlandse banken slagen er onvoldoende in om hun duurzaamheidsambities in praktijk te brengen. Zowel bij grote als kleine banken zijn er verschillen tussen het duurzaamheidsbeleid, de dagelijkse uitvoering ervan en hun informatievoorziening hierover. Dat blijkt uit onderzoek onder vrijwel alle banken in Nederland van Roos van Delden in het kader van haar master Environmental Sciences aan de Wageningen Universiteit in samenwerking met ACE + Company.

“Vaak zien we onbedoelde en onbewuste discrepanties tussen duurzaamheidsambities van banken en hoe ze die in praktijk brengen. Dat roept vragen op of de strategische ESG-doelen vertaald zijn in passend beleid en of deze voldoende zijn afgestemd op de dagelijkse werkwijze van banken”, zegt adviseur Roos van Delden van ACE. Zij onderzocht hoe banken zich positioneren op Environment, Social en Governance (ESG)-aspecten. Daarna kwam op basis van gesprekken met managers en werknemers van banken naar voren waar de barrières liggen voor het daadwerkelijk implementeren van de benodigde ESG-acties. “Opmerkelijk is dat de discrepanties nu wel naar voren komen in de verslaggeving, maar dat de banken er nog geen passend antwoord op hebben weten te formuleren.”

De oorzaken van de kloof zijn divers. In het algemeen komt het door de bedrijfscultuur die duurzaamheid niet volledig integreert in alle lagen van de organisatie. Sommige banken hebben wel ESG-afdelingen, waaruit blijkt dat in de bestuurskamers voldoende besef is van het belang van ESG, maar te vaak worden deze nog als 'add-on' of marketingactiviteit beschouwd, aldus Van Delden. Ook blijkt uit de ESG-uitgangspunten en -beleidsrichtlijnen van banken vaak niet duidelijk welke keuzes daaruit volgen in dagelijkse bedrijfsprocessen. Daardoor is het voor medewerkers onduidelijk hoe nu precies te handelen, bijvoorbeeld in de dienstverlening voor klanten met bedrijfsactiviteiten waarbij ESG-vraagstukken spelen. Daarnaast zijn ESG-reguleringen complex en veranderlijk.

Het niet halen van ESG-doelstellingen kan aanzienlijke gevolgen hebben. Zo kan het niet nakomen van beloftes aan stakeholders, onder wie werknemers, klanten en de samenleving, tot reputatieschade leiden die het vertrouwen in de bankensector ondermijnt. Dat kan langdurige impact hebben op de maatschappelijke perceptie van deze financiële instellingen. Een sprekend voorbeeld, aldus Van Delden, is de recente aanklacht van Milieudefensie tegen ING, die de bank beschuldigt van onvoldoende inzet in de strijd tegen de klimaatcrisis.

Volgens Van Delden is de sleutel een integrale ESG-aanpak, waarbij duurzaamheid niet als add-on is toegevoegd maar verankerd is in elke laag van de organisatie. “ESG-ambities dienen gekoppeld te worden aan concrete daden. De banken geven blijk van goede wil, maar moeten wel hun duurzaamheidsambities serieus nemen. Dat vraagt om fundamentele veranderingen binnen de structuur en cultuur van banken, waarbij duurzaamheid de juiste strategische prioriteit krijgt met passende middelen om doelstellingen te behalen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiële Mantelzorg, provisietransparantie en ESG

Financiële Mantelzorg, provisietransparantie en ESG

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) In 2009 startte ik in mijn klantenkring met aanvullingen op onze dienstverlening en introduceerde het service-abonnement...

Duurzame focus loont

Duurzame focus loont

Vermogensbeheerder Actiam heeft in een onderzoek onder 400 Europese bedrijven "voor het eerst aangetoond dat bedrijven met een focus op relevante ESG-criteria...