"Financiële dienstverleners lopen kansen mis op het gebied van datamanagement”

Data via Pixabay 2

Uit onderzoek door ITDS Business Consultants blijkt dat, ondanks dat datamanagement steeds meer doordringt in de financiële sector, er nog veel kansen onbenut blijven op dit gebied. De belangrijkste resultaten:financials laten zich leiden door compliance. Financiële dienstverleners zetten datamanagement voornamelijk in om te voldoen aan wet- en regelgeving. Dat geeft 37 procent van de ondervraagden aan als de belangrijkste business value van datamanagement. 

Data-eigenaarschap zit te hoog in de boom

Om datagedreven te kunnen werken, is het belangrijk dat de verantwoordelijkheid over data op operationeel level ligt. Dat kan op managementniveau zijn, maar liever nog op medewerkersniveau. Van de ondervraagden ligt de verantwoordelijkheid over data bij 65 procent op managementniveau, bij 32 procent op directieniveau en slechts drie procent op medewerkersniveau. 

Data Security paradox: perceptie verschilt van realiteit

Financials geven aan dat hun data security capability, oftewel de competentie om een proces te beheersen, een van hun beste en belangrijkste vaardigheden is. Dat terwijl negen procent van het totaal aantal meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens uit de financiële dienstverlening komt. 

Andere interessante resultaten: maar liefst 68 procent van de financials heeft geen idee hoeveel data ze opslaan,  34 procent van de financials heeft geen idee wat de impact is van de Data Act, 22 procent rapporteert niet over datamanagement in de organisatie, slechts 40 procent van de financials hanteert data retirement om de datahuishouding efficiënter en effectiever te maken.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ITDS naar Redmore Group

ITDS naar Redmore Group

ITDS Business Consultants wordt onderdeel van Redmore Group. ITDS blijft, net als de andere labels van de groep, zelfstandig opereren. Edwin van den Elst,...

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Verzekeraars beschouwen Social inmiddels als het belangrijkste communicatiekanaal voor de binding met de consumenten. Dat stelt Itds in haar nieuwste SoMe magazine. "Social...

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2017 van ITDS. Het onderzoek werd voor de zevende keer verricht. Dit jaar zijn 69 verzekeraars...

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens...

Zorgverzekeraars ook buiten kantooruren actief met webcare

Zorgverzekeraars ook buiten kantooruren actief met webcare

De meeste verzekeraars melden op hun kanalen wanneer hun webcare-team live is. Voor het overgrote deel van de verzekeraars gelden daarbij de gebruikelijke kantooruren...

#dehartstocht hot op social media

#dehartstocht hot op social media

De #dehartstocht actie van Ditzo om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen staat in de top 3 van meest gebruikte hashtags deze zorgperiode, zo...

Aegon beste verzekeraar op Social Media

Aegon beste verzekeraar op Social Media

Aegon heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de Gouden Award gewonnen als verzekeraar die zich het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd...

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Met ruime voorsprong heeft Aegon de ITDS Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die in 2014 het meest actief heeft ingezet op Social Media. ITDS-directeur Arjen...

ITDS ontwikkelt Social Media APK

ITDS ontwikkelt Social Media APK

Vier verzekeraars hebben zich inmiddels ingeschreven voor de Social Media APK die ITDS begin dit jaar lanceerde. In een periode van zes weken beoordeelt een team...

Slechts 20% verzekeraars heeft al mobiele website

Slechts 20% verzekeraars heeft al mobiele website

Van de door ITDS onderzochte verzekeraars is 82 procent min of meer actief op social media. De meeste activiteit vindt plaats op Twitter (66 procent). Maar het gebruik...