Structurele inzet Social Media ontbreekt

Arjen de Boer

Met ruime voorsprong heeft Aegon de ITDS Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die in 2014 het meest actief heeft ingezet op Social Media.

ITDS-directeur Arjen de Boer: "Social Business is bij Aegon strategisch verweven in de organisatie. De dagelijks prikkelende content is klantgericht en effectief. De tweede plaats is voor Interpolis dat met deoplossingvan.nl een heel herkenbare identiteit heeft gecreëerd. Allsecur is dit jaar derde geworden en met stip gestegen vanaf de tiende plek in 2013. De spraakmakende storytelling met Tim en Tom Coronel heeft hier sterk aan bijgedragen. Bij de zorgverzekeraars scoort Menzis voor het derde jaar op rij het hoogst. Bij de uitvaartverzekeringen is dat Dela."

ITDS Business Consultants onderzocht voor het vierde achtereenvolgende jaar de inzet door verzekeringsbranche van Social Media. Het onderzoek laat zien dat het ontbreekt aan een structurele professionele aanpak van Social Media. ITDS: "Om op eranderingen te kunnen inspelen én hun klanten te behouden, zullen verzekeraars professioneler Social Media moeten gaan inzetten. Daar waar de hele wereld naar online gaat en Social Media daar onlosmakelijk mee verbonden is, is de verzekeringswereld nog alleen bezig met een digitaliseringsslag. Dit om kosten te besparen en klanten beter te kunnen bedienen, maar dat is voornamelijk nog een functionele, technische exercitie. (...) Content en storytelling zullen een heel belangrijke rol gaan spelen om klanten te houden en te binden. Mobile content wordt steeds belangrijker. Tot nu toe hebben verzekeraars de creatie van content veel aan externe partijen uitbesteed, maar willen ze daadwerkelijk in gesprek gaan met hun klanten, hun fans behouden, dan zullen ze het zelf moeten gaan oppakken. Het moet in het DNA van een verzekeraar komen. Doen zij dit niet, dan zullen zij ondergeschikt worden aan partijen die de klant echt bedienen en voor merkbeleving zorgen. Multinationals buiten de branche zijn daar geslaagde voorbeelden van. Op Facebook en andere social kanalen zal de strijd worden uitgevochten en daaraan moeten de verzekeraars deelnemen."

Reactie toevoegen

 
"Financiële dienstverleners lopen kansen mis op het gebied van datamanagement”

"Financiële dienstverleners lopen kansen mis op het gebied van datamanagement”

Uit onderzoek door ITDS Business Consultants blijkt dat, ondanks dat datamanagement steeds meer doordringt in de financiële sector, er nog veel kansen onbenut...

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Het uitwisselen van tekstberichten via onder meer WhatsApp is volgens CBS-onderzoek momenteel de meest gebruikte vorm van sociale media: 84 procent van de Nederlanders...

ITDS naar Redmore Group

ITDS naar Redmore Group

ITDS Business Consultants wordt onderdeel van Redmore Group. ITDS blijft, net als de andere labels van de groep, zelfstandig opereren. Edwin van den Elst,...

Social Media is gewoon delen

Social Media is gewoon delen

"Social Media helpen mij om beter voor mijn klanten te zorgen.” Aldus financieel adviseur Nico van Koesveld, al vele jaren actief als blogger, Twitteraar...

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Verzekeraars beschouwen Social inmiddels als het belangrijkste communicatiekanaal voor de binding met de consumenten. Dat stelt Itds in haar nieuwste SoMe magazine. "Social...

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2017 van ITDS. Het onderzoek werd voor de zevende keer verricht. Dit jaar zijn 69 verzekeraars...

Inhaalslag ouderen op social media

Inhaalslag ouderen op social media

Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan...

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens...

Slot op valse nieuwsberichten

Slot op valse nieuwsberichten

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten...

Blockchain

Blockchain

Moeten financieel adviseurs vrezen voor de opkomst van blockchain? Voorlopig lijkt dat wel mee te vallen. Toch zal de blockchain-technologie wel degelijk impact...