Financiën start campagne om jongeren te wijzen op risico’s van crypto’s

Slim in Crypto logo

Met de campagne Slim in Crypto wil het ministerie van Financiën jongeren informeren over de risico’s van crypto’s. Met korte video’s op YouTube, Snapchat en Twitch worden jongeren gewezen op valkuilen en te mooie verwachtingen.

Crypto’s winnen aan populariteit onder jongeren. Maar vaak ontbreekt het hen aan goede informatie en baseren ze hun aankoop op het advies van financiële influencers op sociale media.

Het doel van de campagne is om ervoor te zorgen dat jongeren goed geïnformeerd en voorbereid zijn als zij crypto’s kopen, bijvoorbeeld op het risico dat zij snel geld kunnen verliezen. Die kans is groot vanwege de volatiele prijs van crypto’s. Maar ook omdat er veel oplichtingspraktijken plaatsvinden en misinformatie over crypto’s rondgaat op sociale media.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

Gemiddelde waarde portefeuille cryptobeleggers krimpt

Gemiddelde waarde portefeuille cryptobeleggers krimpt

Cryptobezitters investeren gemiddeld 11 procent van hun vrij beschikbare vermogen in cryptovaluta. De waarde van hun portefeuille bedraagt ongeveer 2.654 euro, terwijl...

Nederland telt bijna twee miljoen cryptobezitters

Nederland telt bijna twee miljoen cryptobezitters

Eén op de zeven Nederlanders van achttien jaar en ouder bezit cryptomunten. Dit komt neer op 1,9 miljoen cryptobezitters. In de meeste gevallen heeft men...

Jongeren voorzien: boodschappen afrekenen met Bitcoin

Jongeren voorzien: boodschappen afrekenen met Bitcoin

Bijna een kwart van door Knab ondervraagden ziet munten als de Bitcoin de komende jaren z’n intrede doen in de supermarkt. De bank: “Vooral jongeren...

Inleg in crypto's meestal kleine bedragen

Inleg in crypto's meestal kleine bedragen

Twee derde van de 1,2 miljoen Nederlanders die geld in crypto’s stoppen, doen dat met minder dan 2.500 euro. Iets minder dan de helft handelt zelfs met minder...

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Van de jongvolwassenen tussen de achttien en 30 jaar belegt 42 procent. De voornaamste reden is vermogen opbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en de Rabobank. Het...