Gebrekkige fraudedetectie kost verzekeraars miljarden

Tom van der Spek (Accenture)

Ruim 70 procent van de claimbeheerders van Europese schadeverzekeraars zag de afgelopen drie jaar het aantal frauduleuze claims toenemen. Volgens onderzoek van Accenture lopen de jaarlijkse verliezen in de Europese ongevallen- en schadeverzekeringssector als gevolg van frauduleuze schadeclaims op tot 8 à 12 miljard euro.

Driekwart van de ruim veertig schadeverzekeraars in het onderzoek overweegt de invoering van geavanceerde fraudedetectietechnieken om verzekeringsfraude beter te bestrijden. Hierbij gaat het om voorspellingsmodellen die frauduleuze schadeclaims uit het verleden analyseren om signalen van mogelijke fraude op te sporen. Andere prioriteiten van de claimbeheerders zijn ‘een betere IT-ondersteuning’ (67%) en 'efficiëntere data-inzameling' (61%).

In Nederland zijn klanttevredenheid en klantvertrouwen een belangrijk thema voor verzekeraars, constateert Tom van der Spek, managing director Financial Services bij Accenture. "Verzekeraars moeten tegelijk stappen zetten om de legitieme claims op een efficiënte en rechtvaardige wijze te behandelen. Daartoe is een modern claimsysteem essentieel, dat bijvoorbeeld de verdere automatisering van bepaalde claimprocessen mogelijk maakt om de dossiers sneller af te handelen.”

De grote meerderheid (84%) van de claimbeheerders stelt dat hun systemen niet flexibel en modern genoeg zijn om in te spelen op de veranderende behoeften van de verzekerden. Meer dan de helft van de claimsystemen is minstens tien jaar oud. Daarnaast geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat hun claimsysteem niet in staat is om de steeds grotere hoeveelheden beschikbare data in te zamelen en te analyseren – zoals gegevens over klanten verkregen via sociale media en gps-gegevens – die hen in staat zouden stellen om hun schadeafhandeling te verfijnen en te verbeteren.

Alle verzekeraars in het onderzoek zijn van plan hun schadeafhandeling te verbeteren; 65 procent wil dit op projectbasis doen. “Hoewel de tactische of geleidelijke aanpak op korte termijn sneller en goedkoper kan uitvallen, bestaat het risico dat de verzekeraars onvoldoende uitgerust zullen zijn om het hoofd te bieden aan alle uitdagingen waarmee zij zullen worden geconfronteerd in een snel evoluerende markt, vooral nu de klanten op digitaal vlak steeds bedrevener worden”, aldus Van der Spek. “Verzekeraars kunnen zich niet langer verschuilen achter IT-legacy en interne procesoptimalisaties. Ze moeten nu de ambitie vertalen naar daadwerkelijke actie.”




 

Reactie toevoegen

 
Mannen plegen  vaker verzekeringsfraude dan vrouwen

Mannen plegen vaker verzekeringsfraude dan vrouwen

Mannen plegen vaker verzekeringsfraude dan vrouwen, aldus het onderzoeksrapport 'Fraudeurs gevangen in facts en figures' van het CBV van het Verbond van Verzekeraars....

Verbond: verzekeringsfraude 'streetwise' te lijf gaan

Verbond: verzekeringsfraude 'streetwise' te lijf gaan

Verzekeraars moeten "leren denken als een fraudeur" om verzekeringsfraude streetwise te lijf te kunnen gaan. Dit stelt het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit...

Resultaat levensverzekeraars kleurt donkerrood

Resultaat levensverzekeraars kleurt donkerrood

De economische krimp in combinatie met een lage rente, stagnerende woningmarkt en lagere beurskoersen zorgden in 2011 vooral bij levensverzekeraars voor slechte...

Starglass verdacht van grootschalige verzekeringsfraude

Starglass verdacht van grootschalige verzekeringsfraude

De Bovenregionale Recherche Noord- en Oost-Nederland heeft vier leidinggevenden aangehouden van autoruitherstelbedrijf Starglass in Emmen. Vermoedelijk heeft Starglass...