Gebrekkige fraudedetectie kost verzekeraars miljarden

Tom van der Spek (Accenture)

Ruim 70 procent van de claimbeheerders van Europese schadeverzekeraars zag de afgelopen drie jaar het aantal frauduleuze claims toenemen. Volgens onderzoek van Accenture lopen de jaarlijkse verliezen in de Europese ongevallen- en schadeverzekeringssector als gevolg van frauduleuze schadeclaims op tot 8 à 12 miljard euro.

Driekwart van de ruim veertig schadeverzekeraars in het onderzoek overweegt de invoering van geavanceerde fraudedetectietechnieken om verzekeringsfraude beter te bestrijden. Hierbij gaat het om voorspellingsmodellen die frauduleuze schadeclaims uit het verleden analyseren om signalen van mogelijke fraude op te sporen. Andere prioriteiten van de claimbeheerders zijn ‘een betere IT-ondersteuning’ (67%) en 'efficiëntere data-inzameling' (61%).

In Nederland zijn klanttevredenheid en klantvertrouwen een belangrijk thema voor verzekeraars, constateert Tom van der Spek, managing director Financial Services bij Accenture. "Verzekeraars moeten tegelijk stappen zetten om de legitieme claims op een efficiënte en rechtvaardige wijze te behandelen. Daartoe is een modern claimsysteem essentieel, dat bijvoorbeeld de verdere automatisering van bepaalde claimprocessen mogelijk maakt om de dossiers sneller af te handelen.”

De grote meerderheid (84%) van de claimbeheerders stelt dat hun systemen niet flexibel en modern genoeg zijn om in te spelen op de veranderende behoeften van de verzekerden. Meer dan de helft van de claimsystemen is minstens tien jaar oud. Daarnaast geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat hun claimsysteem niet in staat is om de steeds grotere hoeveelheden beschikbare data in te zamelen en te analyseren – zoals gegevens over klanten verkregen via sociale media en gps-gegevens – die hen in staat zouden stellen om hun schadeafhandeling te verfijnen en te verbeteren.

Alle verzekeraars in het onderzoek zijn van plan hun schadeafhandeling te verbeteren; 65 procent wil dit op projectbasis doen. “Hoewel de tactische of geleidelijke aanpak op korte termijn sneller en goedkoper kan uitvallen, bestaat het risico dat de verzekeraars onvoldoende uitgerust zullen zijn om het hoofd te bieden aan alle uitdagingen waarmee zij zullen worden geconfronteerd in een snel evoluerende markt, vooral nu de klanten op digitaal vlak steeds bedrevener worden”, aldus Van der Spek. “Verzekeraars kunnen zich niet langer verschuilen achter IT-legacy en interne procesoptimalisaties. Ze moeten nu de ambitie vertalen naar daadwerkelijke actie.”




 

Reactie toevoegen

 
Recordaantal verzekeringsfraudeurs opgespoord

Recordaantal verzekeringsfraudeurs opgespoord

Verzekeraars hebben afgelopen jaar 12.879 gevallen aangetoond waarin iemand verzekeringsfraude heeft gepleegd. Dat zijn er twaalf procent meer dan in 2017. Sinds...

Fors meer onderzoeken naar verzekeringsfraude gemeld

Fors meer onderzoeken naar verzekeringsfraude gemeld

Verzekeraars hebben vorig jaar fors meer onderzoeken naar verzekeringscriminaliteit gemeld. Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond...

Aangifte verzekeringsfraude blijft te lang liggen

Aangifte verzekeringsfraude blijft te lang liggen

Het gaat toch nog niet helemaal goed met de aanpak van verzekeringsfraude. Een vrouw uit Breda die nota bene toegeeft de fraude te hebben gepleegd, komt weg zonder...

Digitaal nagemaakte factuur baat fraudeur niet

Digitaal nagemaakte factuur baat fraudeur niet

De digitalisering van de samenleving helpt verzekeraars bij de opsporing van fraude, maar ook fraudeurs maken gebruik van de moderne technologie. In de Volkskrant...

Schadesector moet 1 miljard besparen

Schadesector moet 1 miljard besparen

Dalende premies en de opkomst van InsurTech bedrijven, die met veel lagere kostenpercentages rekenen, zetten bestaande spelers onder druk. Tot en met 2026 moet de...

Verzekeringssector ziet terug op lastig jaar

Verzekeringssector ziet terug op lastig jaar

Schadeverzekeraars hadden veel last van een extreme hagelbui, voor levensverzekeraars blijft het sowieso een lastige markt en alleen voor inkomensverzekeraars was...

Lik op stuk-aanpak verzekeringsfraude loont

Lik op stuk-aanpak verzekeringsfraude loont

Het 'lik op stuk'-beleid tegen verzekeringsfraudeurs werkt. SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) heeft deze week namens verzekeraars het 200e...

Relatiemagazine verzekerd! houdt het voor gezien

Relatiemagazine verzekerd! houdt het voor gezien

Verzekerd!, het relatiemagazine van het Verbond van Verzekeraars, houdt op te bestaan. In het laatste nummer dat vrijdag 10 maart verschijnt, komt de Amsterdamse...

Dnb: schadeverzekeraars niet realistisch

Dnb: schadeverzekeraars niet realistisch

Verzekeraars passen hun verdienmodellen aan, maar moeten nog meer stappen zetten vanwege de veranderende marktomstandigheden, aldus het onderzoek 'Aanpassing verdienmodellen'...

Stresstest voor schadeverzekeraars

Stresstest voor schadeverzekeraars

Met het oog op de toegenomen zorgen over de schadeverzekeringssector voert DNB in 2017 een stresstest uit. De toezichthouder in zijn 'Toezicht Vooruitblik 2017':...