Geen signalen dat adviseurs onvoldoende meewerken bij activeren

Jeroen Dijsselbloem STAAND

"Op dit moment zijn er geen signalen dat adviseurs in groten getale onvoldoende meewerken bij het activeren van klanten met een beleggingsverzekering; wel blijft dit aspect een punt van aandacht voor de AFM." Dat schrijft minister Dijsselbloem van Financiën bij de aanbieding van de jongste AFM-rapportage Nazorg Beleggingsverzekeringen aan de Tweede Kamer.

Dijsselbloem gaat in de brief op nog een aantal punten in, zoals openheid over de in het verleden betaalde provisies op beleggingsverzekeringen. Volgens de minister "moet een adviseur of bemiddelaar de klant voor beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten voor 1 januari 2013 ((toen het provisieverbod in werking trad, red.) op uitvoerige, accurate en begrijpelijke wijze mededeling doen van het bestaan, de aard en het bedrag van eventuele provisie die hij ontvangt of, indien het bedrag niet kan worden achterhaald, de wijze van berekening van de provisie".

Dijsselbloem zegt geen noodzaak te zien voor omkering van de bewijslast in woekerpoliszaken, zoals bepleit door Henk Nijboer (PvdA). "De vraag is of de huidige praktijk binnen de wettelijke bewijslastverdeling en de mogelijkheden voor rechters om rekening te houden met het verschil tussen professionele partijen als verzekeraars enerzijds en consumenten als klanten anderzijds redenen geeft om de wettelijke bewijslastverdeling aan te passen voor klanten met een beleggingsverzekering. De jurisprudentie met betrekking tot beleggingsverzekeringen geeft hier mijn inziens geen redenen toe, nu er geen voorbeelden zijn van situaties waarin enkel de bewijslastverdeling zaken ten nadele van klanten heeft beslist."

De voorzitter van de Commissie Verzekeraars, stelde op persoonlijke titel voor om bij het Kifid een apart loket te openen waar klanten een oordeel kunnen krijgen over de redelijkheid van aan hen gedane compensatievoorstellen. Dijsselbloem ziet hier de noodzaak niet van in. Bovendien vereist het aanpassing van het Kifid-reglement.

Met betrekking tot schikkingen schrijft Dijsselbloem van verzekeraars te hebben begrepen dat "zij bij schikkingen met betrekking tot beleggingsverzekeringen geen geheimhoudingsbepalingen meer zullen opnemen en zich niet zullen beroepen op geheimhoudingsbepalingen uit het verleden. Dit zie ik als een positieve stap in het proces om het vertrouwen van klanten in de sector te herstellen. De klanten waarmee een schikking is getroffen, kunnen er dan zelf voor kiezen om schikkingen al dan niet openbaar te maken. Aangezien deze klanten ook partij zijn bij de schikking en belangen hebben, kunnen ze echter ook een voorkeur hebben voor geheimhouding. Ik hoop dat deze door verzekeraars aangekondigde stap bijdraagt aan de gewenste transparantie en gelijke behandeling van klanten met een beleggingsverzekering."

Gelet op de al bestaande fiscale begeleiding van wijzigingen in beleggingsverzekeringen is er volgens de minister thans geen noodzaak om nog nadere maatregelen te treffen op dit vlak

Reactie toevoegen

 
Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

(door Peter Wormskamp, Helder Beheerd) Er is de afgelopen jaren veel veranderd in adviserend Nederland. Of toch niet? Om dat te ontdekken loopt Peter Wormskamp dit...

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Doordat de verzekeraar meer kosten in rekening heeft gebracht dan de consumenten uit de offerte mochten begrijpen, is de verzekeraar toerekenbaar tekort geschoten,...

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Minister markeert onderscheid tussen adviseurs

Wie zich wil tooien met het predikaat onafhankelijk advies hoeft geen marktbrede vergelijkingen te maken. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën besloten....

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Helft Nederlanders bespreekt financiële situatie openlijk met familie en vrienden

Helft Nederlanders bespreekt financiële situatie openlijk met familie en vrienden

“Dit onderzoek laat zien dat mensen ondanks de vele digitale mogelijkheden, ook vaak financieel advies vragen aan ervaringsdeskundigen in de familie- of vriendenkring."...

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

Nederlanders vertonen vermijdingsgedrag bij hun financiën

Nederlanders vertonen vermijdingsgedrag bij hun financiën

Eén op de drie Nederlanders geeft aan alleen bezig te zijn met wat nu betaald moet worden en vier op de tien zet geen geld opzij voor later. Dat blijkt uit de...

Reaal mag aanvullende compensatie terugvragen

Reaal mag aanvullende compensatie terugvragen

De Commissie van Beroep van Kifid haalt een uitspraak van de Geschillencommissie onderuit, waardoor beleggingspolishouders aanvullende compensatie moeten terugbetalen...

Zorgplicht niet geschonden, toch provisie vergoeden

Zorgplicht niet geschonden, toch provisie vergoeden

Een adviseur moest van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening de klant de provisie vergoeden, ook al had hij niets verkeerd gedaan. In de herziene...