Geen verdere maatregelen inzake onterechte BKR-registraties

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra ziet op dit moment geen aanleiding om het BKR tot andere maatregelen op te roepen inzake op een eenvoudige wijze verwijderen van onterechte registraties. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen.

Hoekstra: "Het BKR heeft een Handreiking Belangenafweging opgesteld, die in januari 2018 is uitgebracht. De handreiking is op de website van het BKR te vinden. In de handreiking is opgenomen dat deze geldt als een hulpmiddel voor de organisaties die bij het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR zijn aangesloten om verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering van gegevens uit het CKI op grond van een belangenafweging, op een zorgvuldige en vergelijkbare wijze te beoordelen. Op de website van het BKR is tevens een brochure geplaatst met een stappenplan voor consumenten die het niet eens zijn met de wijze waarop zij door de kredietverlener bij het BKR zijn geregistreerd.

"Verder is aandacht gevraagd voor de mogelijkheid van het gratis opvragen van de eigen gegevens door consumenten, het beschikbaar zijn van uitspraken van de Geschillencommissie op de website van het BKR en het plaatsen van het reglement van het BKR op de website van het BKR. Op de website van het BKR is vermeld dat consumenten de mogelijkheid hebben om kosteloos een AVG-inzage van persoons- en kredietgegevens bij het BKR op te vragen. Op de website van het BKR is het Algemeen Reglement CKI van februari 2019 te vinden, alsmede de uitspraken van de Geschillencommissie uit 2017, 2018 en 2019."

Overleg

De vragenstellers wilden ook weten of er inderdaad overleg is geweest tussen ministerie en het BKR voorafgaande aan de beantwoording van Kamervragen in 2017 over deze kwesties. De minister bevestigt

dit, maar schrijft erbij dat het niet ongebruikelijk is dat het ministerie een beroep doet op kennis van buitenaf bij de beantwoording van vragen uit de Kamer.

Hoekstra: "Het is gebruikelijk dat ten behoeve van de beantwoording van Kamervragen contact wordt gezocht met betrokken partijen van binnen en buiten de overheid. Omdat de beantwoording van de Kamervragen die in 2017 zijn gesteld een standpunt ten aanzien van de bedrijfsvoering van het BKR en wijzigingen daarin bevat, en het ministerie daar geen zeggenschap over heeft, is hierover contact geweest met het BKR. Aan het BKR zijn destijds vragen van feitelijke aard gesteld. Naar aanleiding van de reactie van het BKR is de beantwoording aangepast. Ook met andere betrokken partijen, zoals de AFM, NVB en de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid is contact geweest over de conceptbeantwoording."

Reactie toevoegen

 
Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

Bkr: "overcreditering is wel een probleem. doe er wat aan"

"Ergernis over hypotheekregels kan uitmonden in ontkenning van het maatschappelijk probleem dat overcreditering is. Juist het intermediair moet beter weten....

Bkr: stabilisering betalingsachterstanden redelijk uniek

Bkr: stabilisering betalingsachterstanden redelijk uniek

BKR zag het afgelopen halfjaar het aantal mensen met een betalingsachterstand op een afgesloten lening stabiliseren op bijna 778.000 mensen. De stabiliserende betalingsachterstanden...

"terechte bkr-registratie verwijderen kan wel"

"terechte bkr-registratie verwijderen kan wel"

Registraties van mensen die na eerdere betalingsachterstanden hun financiële zaakjes weer op orde hebben, kunnen wel degelijk verwijderd worden uit het Centraal...

Bkr: spookschulden bedreigen consument

Bkr: spookschulden bedreigen consument

Het aantal mensen met een betalingsachterstand op hun lening is het afgelopen halfjaar toegenomen van 7,4 naar 7,7 procent. "Als deze trend doorzet, ligt dit...

Meer mensen hebben betaalachterstand bij hypotheek

Meer mensen hebben betaalachterstand bij hypotheek

Het aantal mensen dat moeite heeft om de hypotheek te betalen, loopt op. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het BKR. In het derde kwartaal van 2010 hadden ruim 49.000...