Glashelder communiceren over abonnement

zzp laptop via Pixabay

Mag een adviseur abonnementskosten rekenen als de polis niet tot stand is gekomen? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening vindt in dit geval (Uitspraak 2018-450) van niet. De commissie: "Niet gebleken is dat voor Consument voldoende duidelijk was dat de overeenkomst is gesloten voor een periode van 24 maanden, ook als geen arbeidsongeschiktheidsverzekering werd gesloten. Consument heeft uit de gesprekken begrepen dat zij een bedrag van 175,00 diende te betalen voor het traject tot het sluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering – of als deze niet tot stand zou komen - en wenst dat de overeenkomst wordt ontbonden." De Commissie kent de vordering toe; de adviseur moet reeds geïnd abonnementsgeld (34,95 euro per maand) terugstorten. Tegelijkertijd moet de vrouw van de Commissie aan de adviseur (Top Quality Lifestyle, Eindhoven) de 175 euro advieskosten betalen.

De Commissie: "Omdat het advies al is gegeven door Tussenpersoon kan deze prestatie naar haar aard niet ongedaan worden gemaakt. Nu de prestatie niet ongedaan kan worden gemaakt, zal Consument een vergoeding moeten betalen die gelijk staat aan de waarde van de prestatie. Zoals Consument heeft aangegeven ging zij er vanuit dat zij voor het advies van Tussenpersoon een bedrag van 175 euro diende te betalen en heeft Consument aangegeven wel bereid te zijn om dit bedrag te betalen voor de advisering. De Commissie veronderstelt dat Consument dit bedrag alsnog zal betalen aan Tussenpersoon."

De adviseur diende zijn verweer buiten de termijn in, waardoor het door de Geschillencommissie buiten beschouwing is gelaten. 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 april Thea van Bommel-Scheffer, Willeke Ong RA en Menno Schotel, arts RGA, benoemd tot leden van de Geschillencommissie. Zij zijn...

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...

Serviceverlening goed omschrijven

Serviceverlening goed omschrijven

Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...

Waterbak is geen zwembad

Waterbak is geen zwembad

Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...