Hoffelijk presenteert leren door te ervaren

HOFFELIJK PRESENTEERT LEREN DOOR TE ERVAREN

Opleider Hoffelijk Financieel heeft een Virtual Reality-omgeving gecreëerd, waarin adviseurs worden geconfronteerd met de gevolgen van gebrekkige financiële adviezen.

Het gaat daarbij niet alleen over de mogelijke consequenties voor henzelf, maar vooral over de gevolgen voor hun klanten.
Wesley van ’t Hof, algemeen directeur van Hoffelijk: “Er wordt vaak gesproken over het klantbelang centraal stellen. We zouden dat als branche meer moeten doen. Maar in opleidingen is daar nauwelijks aandacht voor. We wilden daar iets aan doen door (startende) financieel adviseurs bewust(er) te maken van de impact die hun adviezen hebben op het leven van hun klanten.”
 

Immersive learning
Van ’t Hof vervolgt: “Om dat écht goed te doen, dient een adviseur zich meer in te leven in een adviseur die geconfronteerd wordt met een adviesfout maar ook in de klant die getroffen is. Welke leermethode leent zich daar het meest voor, was toen de vraag. We stuitten op artikelen over ‘immersive learning’. Wat, kortgezegd, neerkomt op leren door je te verplaatsen in een ander. Een onontgonnen gebied, maar dat schuwen we als vernieuwende opleider natuurlijk niet. We doken in de wereld van virtual reality en 360 graden video’s waarna ons ontwikkelteam de afgelopen maanden hard heeft gewerkt aan het creëren van een zo impactvol mogelijke leerervaring, gebaseerd op werkelijke situaties."
In de ontwikkelde VR-omgeving -een replica van het kantoor van Hoffelijk- "presenteren we gesprekken met boze en teleurgestelde klanten. Dat negatieve gevoel is terug te voeren op het advies dat de klant in het verleden heeft gehad. De deelnemer wordt vanuit het perspectief van de adviseur die de adviesfout heeft gemaakt, geconfronteerd met de gevolgen van deze fout. Dat komt in een VR-omgeving véél indringender over dan het kijken naar een filmpje".

Van ’t Hof: “Het zijn best confronterende situaties en dat is ook precies de bedoeling. Daarmee bereiken we ons doel: het creëren van meer inlevingsvermogen, bewustzijn van de belangrijke rol die een adviseur speelt en in het verlengde daarvan, hogere alertheid tijdens de klantadviesgesprekken in de realiteit.”
Om meer inzicht te geven wat er precies allemaal in de app zit, heeft Hoffelijk een animatie ontwikkeld.
De Immersive Learning game is als app kosteloos te downloaden in de Google Play Store. Voor iOS-gebruikers volgt publicatie in de App Store over enkele dagen. "In de eerste gepubliceerde game kruip je in de huid van een adviseur Hypothecair Krediet. Ook voor de overige beroepskwalificaties heeft Hoffelijk inmiddels klantsituaties ontwikkeld. Deze games worden binnenkort in beide stores gepubliceerd.

 

Hoffelijk cardboards als giveaway
Donderdag 6 oktober, tijdens het FFP-congres met als toepasselijk thema 'Omhels de toekomst', biedt Hoffelijk bezoekers cardboards (VR-brillen) aan, waarmee een virtueel kijkje in de toekomst van het leren kan worden genomen.

Reactie toevoegen

 
Wesley van 't Hof nieuwe voorzitter NVE

Wesley van 't Hof nieuwe voorzitter NVE

De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) heeft Wesley van 't Hof (Hoffelijk) benoemd tot nieuwe voorzitter. Hij volgt Natasja Kroon op. Van ’t Hof: "De...

Hoffelijk en detacheerders azen op toptalent

Hoffelijk en detacheerders azen op toptalent

Hoffelijk en een aantal detacheerders starten de Talent Academy. Met de Talent Academy leidt Hoffelijk talenten in acht weken op tot professionals die allemaal direct...

Wesley van 't Hof in fd beloftenlijst

Wesley van 't Hof in fd beloftenlijst

Wesley van 't Hof (29), directeur Hoffelijk, is door het Financieele Dagblad opgenomen in de top-50 beloftenlijst van talenten die de toon zetten in Nederland en...