Hypotheek Visie pleit voor ontsluiting klantdata bij aanbieders

Raj Singh 2020

Adviseurs moeten toegang kunnen krijgen tot relevante data van hun relaties, zoals aanbieders die in hun bezit hebben, aldus Hypotheek Visie die erop wijst dat inmiddels in verband met corona zo'n 35.000 consumenten bij hun hypotheekverstrekker een betaalpauze hebben gekregen. Relevante informatie voor financieel adviseurs.

Managing shareholder Raj Singh: “Ook zonder het coronavirus leeft binnen de sector de overtuiging dat nazorg en onderhoud meer aandacht moeten krijgen. De AFM heeft zelfs aangekondigd onderzoek te doen naar de wenselijkheid en mogelijkheden om de (publiek-)rechtelijke wetgeving op dit punt verder uit te breiden dan de huidige 'magere' regeling, die zich beperkt tot 'wezenlijke wijzigingen'. Wij denken dat het een goede ontwikkeling is om meer aandacht te besteden aan nazorg en onderhoud.”

Singh spreekt van een merkwaardige paradox. “De digitale ontwikkelingen maken het steeds eenvoudiger om tussen belanghebbenden te communiceren en inzicht te krijgen in complexe data. Tegelijkertijd heeft die techniek ervoor gezorgd dat communicatie niet meer langs uniforme lijnen loopt, maar partijen eigen 'lijntjes' kunnen volgen. De financieel adviseur hoort 'de regisseur' te zijn van het financiële wel en wee van de klant. Die functie kan alleen goed worden vervuld, indien de adviseur op elk moment een volledig totaalbeeld heeft. Wat we nu zien op het gebied van hypothecair krediet is een warwinkel van contacten. De huidige situatie is niet in het belang van de consument.”

Singh wijst er op dat de klant er uiteraard mee eens moet zijn dat klantgegevens die de aanbieder heeft, worden gedeeld met de financieel adviseur. "Wanneer de klant met het verzoek van de adviseur instemt, mag je van aanbieders verwachten dat ze loyaal aan dergelijke verzoeken meewerken.”

”Wat nu nodig is, is dat we als sector komen tot een uniform stelsel waarmee adviseurs en klanten op efficiënte wijze deze onderlinge instemming tot het delen van data kunnen aantonen en aanbieders dit accepteren en hiernaar handelen. Helaas moeten we ermee rekening houden dat het coronavirus nog geruime tijd onder ons blijft. Dit vraagt om een verhoogde alertheid van de adviseurs om te waken over het financiële welzijn van hun klanten. Juist nu zou de branche deze problematiek moeten aanpakken en oplossen. Het zou daarbij helpen als de AFM partijen waar nodig een klein duwtje in de goede richting geeft en de Autoriteit Persoonsgegevens capaciteit vrijmaakt om constructief mee te denken over wat binnen de AVG wél kan, in plaats van aan te geven wat allemaal niet mag.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheek Visie en Uitelkaar.nl starten samenwerking

Hypotheek Visie en Uitelkaar.nl starten samenwerking

Hypotheek Visie en Uitelkaar.nl starten een pilot om klanten die bij het online scheidingsplatform komen voor het regelen van de scheiding, ook te voorzien van (online)...

"Het kan aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een deels aflosvrije hypotheek"

"Het kan aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een deels aflosvrije hypotheek"

De verwachtingen van Hypotheek Visie voor 2021 zijn positief. Raj Singh, Managing Shareholder: “Er is een reële kans dat corona de woonwensen van consumenten...

"Voorzichtig zijn met verkopen financieel voordeel verduurzaming woning"

"Voorzichtig zijn met verkopen financieel voordeel verduurzaming woning"

"Dat de financieel adviseur op het moment van aankoop van de woning de klant kan helpen bij financiering van verduurzaming staat niet ter discussie. We moeten wel...

Hypotheekconstructies zonder hypotheekaftrek worden populair

Hypotheekconstructies zonder hypotheekaftrek worden populair

Hypotheek Visie signaleert dat consumenten steeds vaker kiezen voor hypotheekconstructies zonder hypotheekrenteaftrek. Volgens managing shareholder Raj Singh is...

Hypotheek Visie pleit voor branchebreed onderzoek naar kwaliteit digitaal advies

Hypotheek Visie pleit voor branchebreed onderzoek naar kwaliteit digitaal advies

Hypotheek Visie pleit voor een branchebreed onderzoek naar de kwaliteit van de digitale advisering. . De acceptatie en waardering van digitaal advies is, vanuit...

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt dat de voorlichting aan consumenten met een aflossingsvrije hypotheek niet moet ontaarden in ongewenste sturing van de consument. De keten...

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie start deze week met het benaderen van 13.000 klanten waarvan de ORV goedkoper kan. Het nieuwe aanbod betreft in beginsel Hera Life. “Het is...

Hypotheek Visie: "Werk samen om consument inzicht in betaalpauzes te geven"

Hypotheek Visie: "Werk samen om consument inzicht in betaalpauzes te geven"

Hypotheek Visie roept de AFM, Nibud, geldverstrekkers en adviseurs op om samen te werken om consumenten inzicht te bieden in het totaal aan betaalpauzes die zij...

Hypotheek Visie verbreedt aanbod schadeverzekeringen met RISK

Hypotheek Visie verbreedt aanbod schadeverzekeringen met RISK

Hypotheek Visie gaat met behulp van RISK Volmacht het aanbod in particuliere schadeverzekeringen verbreden. Hypotheek Visie is het afgelopen jaar zoekende geweest...